وزیر نیرو گفت: بنا به تکلیف قانونی که برنامه ششم توسعه بر عهده دولت گذاشته باید تا پایان دولت دوازدهم ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر ما به ۴۰۰۰ مگاوات برسد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  

رضا اردکانی امشب در مراسم بهره برداری از 10 پروژه صنعت برق خراسان رضوی، اظهار داشت: بنا به تکلیف قانونی که برنامه ششم توسعه بر عهده دولت گذاشته باید تا پایان دولت دوازدهم ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر ما به 4000 مگاوات برسد.

وی ادامه داد: این رقم در مقایسه با ظرفیت نصب شده ما رقم بالایی نیست اما با توجه به اینکه در آغاز این فرآیند هستیم باید روش‌های تشویقی متناسب را همانطور که بقیه کشورها عمل کرده‌اند در پیش بگیریم به همین منظور تعرفه‌هایی که برای سرمایه‌گذاران وجود دارد و این افراد چه داخلی و چه خارجی در مقایسه با فرصت‌های مشابه در منطقه به واسطه تضمینی که دولت برای خرید برق تولیدی انجام می‌دهد علاقه‌مندی زیاد نشان داده‌اند اما پیشرفت روند مسلتزم این است که دولت و سازمان برنامه و بودجه حمایت‌های لازم را برای فراهم کردن منابع مالی لازم بازپرداخت تضمین‌ها انجام دهد در این صورت ما آینده را روشن می‌بینیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در کشور پهناوری مانند ایران با روزهای آفتابی فراوان و با شدت بالای تابش و دشت‌هایی که با توجه به کاهش نزولات دارای مشکلاتی هستند نیروگاه‌های کوچک برای ایجاد معیشت جایگزین فرصت مناسبی هستند و ما می‌توانیم از این شکل از انرژی که به عنوان انرژی پاک معرفی شده استفاده کنیم.

اردکانیان تأکید کرد: اینکه بتوانیم این اقدام را در مقیاس‌های خرد و کلان استفاده کنیم مستلزم تحلیل اقدامات کنونی است و قطعا این کار را وزارت نیزو در ابتدای سال جاری انجام می‌دهد که به جمع بندی مشخصی در این ارتباط برسد.

وی افزود: امیدواریم با استفاده از مجموعه سرمایه‌هایی که در این زمینه جذب می‌شود به تعهدات خود که یکی تولید انرژی پاک و دیگری عمل کردن به تعهد قانونی کشور در ارتباط با کنوانسیون تغییر اقلیم است که در راستای آن باید تولید دی اکسید کربن را کاهش دهیم عمل کنیم.

وزیر نیرو در ارتباط با وضعیت برق‌رسانی به مناطق محروم، بیان کرد: خوشبختانه ارائه نیروی برق به میزان وسیعی انجام گرفته البته هنوز بخش‌های کمی از روستاهای ما هستند که برق ندارند که طبق برنامه روستاهای زیر 10 خانوار هستند که این رقم قابل ملاحظه‌ای در قیاس با وسعت کشور نیست.

اردکانیان ادامه داد: با توجه به امکانات در نظر گرفته شده مانند مولدهای پراکنده و نیروگاه‌های خورشیدی کوچک که استفاده می‌شود این مشکل نیز رفع شده و خوشبختانه کشور ما از نظر بهره‌مندی از نیروی برق پیشتاز و پیشرو است.

وی تصریح کرد: آنچه که امروز مسئله دارد مصرف و شدت انرژی است که باید با برنامه‌ریزی آن را به سطح قابل قبولی برسانیم نباید اینگونه باشد که برای پاسخگویی در ساعات محدودی در طول سال سرمایه‌گذاری سنگینی برای افتتاح نیروگاه‌ها داشته باشیم که آن دوران چند ده ساعت پیک را پاسخ‌دهی کنیم و این مسئله عمدتا به همکاری مردم بازمی‌گردد و باید از ساز و کارهایی استفاده کنیم که مردم برای کاهش مصرف ترغیب شوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در کشور مناطقی داریم که منابع آب آنها متکی به منابع آب سطحی هستند و به علت بارش‌های کمی که داشته‌ایم که متأسفانه در حدود 50 درصد سال گذشته بوده با تنش مواجه شده‌اند، تأکید کرد: اما اینکه شدت این تنش چه قدر باشد بستگی به مصرف نیز دارد؛ هم اکنون که در فروردین ماه قرار داریم برای همه ما این فرصت وجود دارد که با اصلاح الگوهای مصرف خود و صرفه‌جویی ضروری بتوانیم شدت تنش را کاهش دهیم و تابستان را با تنش کمتری سر کنیم و اگر این اتفاق رخ ندهد ممکن است در برخی از مناطق حتی برای تأمین آب شرب هم با مشکل مواجه شویم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.