دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: تصور غلطی وجود دارد که حاشیه­‌نشینی با خلافکاری و بزهکاری برابر است.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفتادمین جلسه از سلسله نشست­‌های حلقه گفتمان «هم اندیشی کارشناسان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» با موضوع « اشـکال پیـدا و پنـهان حاشیـه­‌نشـینی در کشـور» و با حضور حسین ایمانی جاجرمی- دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران- در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

ایمانی جاجرمی گفت:مسئله حاشیه‌نشینی یک آسیب جهانی است که به زاغه­‌نشینی شهرت دارد و این موضوع خاص ایران نیست و این مشکل بیشتر در شهرهای بزرگ یا کلان شهرها به چشم می‌خورد هر چند حاشیه‌­نشینی می­تواند در مرکز شهر هم اتفاق بیفتد.

وی افزود: تعریف دیگر حاشیه­‌نشینی این است که تمام کسانی که در محدوده اقتصاد شهری ساکن هستند اما جذب اقتصاد شهری نشده اند، حاشیه نشین محسوب می‌شوند.

ایمانی جاجرمی ادامه داد: با ورود ایران به نظام سرمایه‌­داری در زمان حکومت پهلوی بحث حاشیه نشینی در کشور شکل گرفت و پس از آن ما دچار از هم گسیختگی فرهنگی، تاریخی و تمدنی شدیم و یک تقلید ناشیانه از غرب صورت گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: حاشیه‌­نشینان فقط محدود به مهاجران فقیر روستایی نیست بلکه فقیران شهری نیز این آسیب را به وجود آورده‌اند و فقرا در یک بازار سرمایه داری مسکن نمی توانند چیزی تهیه کنند و برای خودشان مسکن غیر رسمی فراهم می کنند.
وی افزود: البته تصور غلطی که وجود دارد این است که حاشیه­‌نشینی را با خلافکاری و بزهکاری یکی می داند در حالی‌که اینطور نیست و فردی که برای خود خانه و محله ساخته، می خواهد زندگی آبرومندی داشته باشد.

انتهای پیام/

زاغه نشینی مختص ایران نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار