عطوان: شکست‌های آمریکا در سوریه، ترامپ را مانند گاوی زخمی سردرگم کرده است

سردبیر روزنامه رای‌الیوم در یادداشتی نوشت شکست‌های آمریکا در سوریه موجب خشمگین شدن ترامپ شده و او را به ارتکاب حماقتی بزرگ برای گرفتن انتقام وادار کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، در یادداشتی در این روزنامه نوشت: اظهارات رئیس جمهور آمریکا که در آن ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را مسئول استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دوما و حمایت از بشار اسد دانسته و همه این طرف‌ها را تهدید کرد که بهای سنگینی خواهند پرداخت، این ذهنیت تقریبا قطعی را ایجاد می‌کند که حمله موشکی آمریکا این بار احتمالا دمشق -پایتخت سوریه- را در آینده بسیار نزدیک هدف قرار خواهد داد.

او در ادامه نوشت: اتحادیه اروپا فورا بیانیه‌ای رسمی صادر و در آن مسئولیت حمله شیمیایی غوطه را به نظام اسد نسبت داد. بعید نیست بیانیه‌های پیاپی و مشابه از سوی کشور‌های اروپایی، کانادا و استرالیا صادر شود تا طبق معمول افکار عمومی قبل از آغاز تحقیقات بین‌المللی بی‌طرفانه به منظور مشخص شدن حقیقت برای انجام حملات، آماده شوند.

در ادامه این مطلب با اشاره به جلسه تیم امنیت ملی ترامپ درباره حمله ادعایی شیمیایی سوریه آمده است: توماس بوسرت، مشاور کاخ سفید در امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم، روز یکشنبه تاکید کرد که هیچ گزینه‌ای را نامحتمل نمی‌داند و دولت آمریکا اکنون در حال بررسی حمله است.

وزارت خارجه سوریه هرگونه کاربرد سلاح شیمیایی در غوطه را تکذیب و بازو‌های رسانه‌ای جیش‌الاسلام را به جعل این داستان به منظور محکوم کردن ارتش سوریه متهم کرد؛ زیرا ارتش سوریه به طور مرتب در غوطه شرقی پیشروی می‌کند و در آستانه پاکسازی گروه‌های مسلح در آن قرار گرفته و به توافقی با عناصر مسلح جیش‌الاسلام رسیده است تا مواضعشان در شهر دوما آخرین پایگاهشان را به مقصد جرابلس یا ادلب به صورت امن ترک و ۳۵۰۰ اسیر را آزاد کنند.

سردبیر رای‌الیوم افزود: مهمترین سوال برای ما درباره حملات آمریکا، که تقریبا قطعی شده، نیست بلکه درباره چگونگی تعامل روسیه با آن است. به این معنا که آیا موشک‌های اس ۴۰۰ در برابر این حملات آن گونه که فرمانده ستاد ارتش روسیه تهدید کرده بود وارد عمل خواهند شد؟ او هشدار داده بود نیرو‌های روس در پایگاه‌ها و موسسات نظامی و امنیتی دمشق که احتمال می‌رود هدف بعدی آمریکا باشد، حضور دارند.

پاسخی برای این سوال مشروع نداریم و گمان نمی‌بریم دیگران هم برایش پاسخی داشته باشند؛ زیرا این مسئله در زمره اسرار عالی نظامی است، اما دست‌کم برایمان غافلگیرکننده نخواهد بود اگر فرماندهان روس این بار به روشی متفاوت عمل کنند مگر آن که حملات آمریکا نمایشی باشد همان طور که سال گذشته ناو‌های آمریکایی در دریای مدیترانه ۵۹ موشک کروز به سوی پایگاه هوایی الشعیرات نزدیک شهر حمص شلیک کردند.

عطوان در ادامه تاکید کرد: آمریکا در خاک سوریه شکست سختی خورده و ترامپ هم آشکارا به این مسئله اعتراف کرده است. او چند روز قبل گفت همه نیروهایش را از سوریه خارج خواهد کرد؛ زیرا کشورش ۷۰ میلیارد دلار زیان کرده و در مقابل هیچ دستاوردی نداشته است.

در انتهای این یادداشت آمده است: رئیس جمهور آمریکا مثل گاو زخمی سردرگم است و خود را به چپ و راست می‌کوبد. شاید هم برای ارتکاب حماقت بزرگ‌تری در سوریه آماده می‌شود تا انتقام شکست طرح‌های خود در سوریه و در عوض، برتری رقیب خود یعنی روسیه را بگیرد. قدر مسلم این است که او با این کار زخم‌های ناشی از شکست سیاسی و نظامی خود را عمیق‌تر می‌کند و این بار بهای گزافی خواهد پرداخت؛ هم او و هم کابینه جنگ‌طلب و نژاد‌پرستی که اطرافش را گرفته‌اند و به سبکسری بیشتر تشویقش می‌کنند... گذشت زمان این مسئله را ثابت خواهد کرد.

انتهای پیام/

یادداشت عطوان درباره خشم ترامپ از شکست‌های آمریکا در سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
اگر این بار آمریکا به سوریه حمله کند ائتلاف ایران و روسیه باید دندانهایش را خرد کنند.
آخرین اخبار