بهادرانی گفت:سود تسهیلات اعطایی به بخش‌ تولید در مقایسه با سایر کشورها بالاست و این امر شرایط رقابتی را از بین می‌برد.

کاهش نرخ سود بانکی در گرو کاهش تورم استابراهیم بهادرانی مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به میزان واردات کالای مصرفی به کشور اظهار کرد:در سال ۹۶ میزان واردات ۵۴ میلیارد دلار بود که حدود ۱۷ درصد آن کالای مصرفی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار بوده است و بنا بر آمار‌های غیررسمی حدود ۱۰ میلیارد کالای مصرفی نیز به طور قاچاق وارد کشور شده است ؛ در مجموع ۲۲ میلیارد دلار کالای مصرفی به کشور وارد می‌شود که این رقم سنگینی است و به تولید داخل  آسیب می زند.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت تامین منابع مالی در تولید تصریح کرد:بنابر آمار کمیسیون رفع موانع تولید، ۷۰ درصد مشکلات تولید مربوط به تامین سرمایه و منابع مالی است و مشکلات ساختاری و اداری و نیروی انسانی در مجموع ۳۰ درصد مشکلات را شامل می‌شود.

وی با اشاره به نرخ بالای سود بانکی در کشور ابراز کرد: در کشور‌های دیگر دنیا میزان سود تسهیلات اعطایی به بخش‌های تولیدی وصنایع در حدود ۱ تا ۲ درصد است که این رقم در کشور ما حدود ۳۰ درصد است و تفاوت این سود بانکی شرایط رقابت را از بین می‌برد.

به گفته وی، باید شرایط رقابتی در نظام بانکی کشور ایجاد شود تا با ارایه تسهیلات با نرخ پایین، تولید شرایط مناسبی را پیدا کند.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نرخ سود بالای بانکی قیمت نهایی تولید را افزایش می‌دهد، عنوان کرد:سرمایه گذار ۴۰ درصد منابع مالی را تامین می‌کند و برای تهیه ۶۰ درصد دیگر به بانک و موسسات مالی رجوع می‌کند و با دریافت وام با نرخ بالا مجبور خواهد شد که قیمت نهایی کالا را افزایش دهد.

بهادرانی در پایان با بیان اینکه تا تورم در کشور وجود دارد نمی‌توان نرخ سود بانکی را کم کرد، گفت:برای کاهش نرخ سود بانکی ابتدا باید تورم ۱۰ درصدی را کاهش داد و به کمتر از ۲ درصد رساند و در ادامه نرخ تسهیلات و سود بانکی را کاهش داد تا شرایط برای تولید رقابتی فراهم شود.

انتهای پیام/

نرخ تسهیلات بانکی در کشور بالاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار