از سریال تیغ زدن‌های ترامپ تا گاو نُه من شیرده سعودی

رئیس جمهورآمریکا با بیان این که حضور در خاورمیانه، جز مرگ و ویرانی نتیجه‌ای نداشته‌است گفت: به عربستان سعودی گفته‌ام که خوب، اگر بخواهید ما در سوریه بمانیم، شاید لازم باشد که پولش را بپردازید.

سریال گاو دوشی های ترامپبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت گفت که عربستان سعودی باید هزینه‌های ادامه حضور ایالات متحده در سوریه را بپردازد. در حالی که فرماندهان نظامی آمریکا به تازگی از حضور بلندمدت یا حتی افزایش شمار نظامیان این کشور در سوریه صحبت کرده‌اند، ترامپ از هفته گذشته علنا از احتمال خروج سریع آمریکا از سوریه به دلیل هزینه‌های بالای نظامی ادامه حضور در خاورمیانه صحبت کرده بود که موجب شده بود تا رسانه‌ها و سیاستمداران نزدیک به تل‌آویو و ریاض از تبعات خروج آمریکا از سوریه اظهار نگرانی کنند.

حالا رئیس جمهورآمریکا با بیان این که حضور در خاورمیانه، جز مرگ و ویرانی نتیجه‌ای نداشته‌است گفت:« به عربستان سعودی گفته‌ام که خوب، اگر بخواهید ما [در سوریه] بمانیم، شاید لازم باشد که [پولش را] بپردازید. ما کارهای زیادی در این کشور (سوریه) انجام می‌دهیم و دلایل زیادی هم برای این کار داریم، اما این کار هزینه مالی بسیار زیادی برای کشور ما دارد و منافع آن برای دیگر کشورها خیلی بیشتر از منافعی است که برای خودمان دارد.»

این در حالی است که محمد بن سلمان ،ولیعهد سعودی در سفر اخیرش به انگلیس و آمریکا علاوه بر بلبل زبانی و خود شیرینی چند برابر پولی را که با روش های قرون وسطایی در هتل کارلتون ریتس ریاض از ثروتمندان و شاهزاده های سعودی تلکه کرد خرج قراردادهایش با این دو کشور کرده بود. نزدیک به شش میلیارد دلار انگلیس به عربستان اسلحه فروخته است و نزدیک به 12,5 میلیارد دلار آمریکا ولی ترامپ علاوه بر بازار یابی تسلیحات آمریکایی در صدد گرفتن بخشی از هزینه هایش در سوریه از محمد بن سلمان است.

یوسف وهبی تحلیل گر لبنانی، در توئیتر خود نوشت که ترامپ سالانه 9 میلیارد دلار از عربستان برای باقی ماندن نظامیان آمریکایی در سوریه مطالبه کرده است. رسانه های مطرح سعودی مانند الشرق الاوسط و العربیه این درخواست ترامپ از عربستان را سانسور کرده اند، دیگر رسانه های سعودی مانند الحیات و خبرگزاری رسمی "واس" هم به طور کلی این خبر را منتشر نکردند.

واشنگتن پست نیز نوشته است مقاماتی از کاخ سفید فاش کرده اند که ترامپ در مکالمه تلفنی با «ملک سلمان» به وی گفته که حاضر است در قبال دریافت چهار میلیارد دلار نیروهای آمریکایی را در سوریه نگه دارد. آن ها گفته اند ترامپ این پول را برای بازسازی سوریه، قدرت نگرفتن داعش در این کشور و این که متحدان حکومت سوریه یعنی ایران و روسیه نتوانند در آینده ادعایی در مورد سوریه داشته باشند می خواهد. بنابراین این تیغ زدن ها و سود فروش تسلیحات صدا خفه کن است تا شیر دوشی ادامه پیدا کند و این گاو نُه من شیر ذخیره ارزی سعودی بیش از آن اشتها آور و اغوا کننده است که کشورهای غربی بخواهند علیه جنایت های عربستان در یمن به عنوان جنایت علیه بشریت قطعنامه دهند.

اما پیشنهادهای سه گانه ترامپ به محمد بن سلمان برای خروج از یمن، اتمام محاصره قطر و به کارگیری «قدرت نرم» در قبال ایران نشان از مخاطرات آینده سعودی دارد. ولیعهد سعودی در سفر به آمریکا دست روی نقطه ضعف ترامپ گذاشته و گفته روابط بین دو کشور چهار میلیون فرصت شغلی را به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آمریکا و عربستان فراهم کرده است. وی گفته « علاوه بر 400 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترکی که از گذشته داریم در تلاش هستیم تا به ارزش 200 میلیارد دلار در پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری کنیم تا از این جهت مطمئن شویم که به شکل صحیح با بحران‌هایی که کشورهای‌مان با آن مواجه هستند، برخورد می‌کنیم.»

پس بخشی از تلاش‌های محمد بن سلمان از زمان روی کار آمدنش که به قیمت از میدان به در کردن سایر شاهزادگان تمام شده، مدیریت نگاه و تغییر افکار عمومی درباره عربستان به عنوان یک حکومت به شدت محافظه کار است. وجهه عربستان در اثر اقدامات قبلی حکام و شاهزادگان در داخل و خارج به شدت آسیب دیده بود و محمد بن سلمان در صدد است به گمان خودش به انزوای سعودی پایان دهد.

منبع:رصد

انتهای پیام/

سریال گاو دوشی های ترامپ

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار