مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: به زودی پایگاه انتقال خون جدیدی در نزدیکی حرم امام هشتم (ع) برپا خواهد شد و تعداد پایگاه‌های انتقال خون مشهد با راه اندازی این پایگاه به عدد ۶ خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، حمید رضا اسلامی مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به این که تعداد مراجعین زن برای اهدا خون بسیار کم‌تر از مراجعه کنندگان مرداست گفت: در کشور ما باور‌های اشتباهی بین مردم جا افتاده است که یکی از‌ای باور‌های اشتباه مسئله اهدا نکردن خون توسط بانوان است.

وی با اشاره به این که سازمان انتقال خون خراسان رضوی ۵۹ بیمارستان و ۶ دانشگاه علوم پزشکی را تحت پوشش قرار می‌دهد افزود: در طرح تحول سلامت ۱۴۰۰ تخت به تخت‌های بیمارستانی استان اضافه شد و این درصرتی است که باید مسئولان استانی در نظر داشته باشند که هم زمان با گسترش مراکز درمانی سازمان انتقال خون هم تجهیز شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به این که ۳۵۰ هزار کیسه خون و فراورده خون در سال ۹۶ تولید شده است گفت: ۱۴۱ هزارو ۸۵۷ نفر در سال ۹۶ برای اهدا خون مراجعه کرده اند که از ۲۳ درصد ازآن‌ها از خون دادن معاف شدند.

اسلامی با اشاره به این که اهدا کنندگان با سابقه به افراد می‌گویند که حداقل سالی یک بار خون اهدا می‌کنند افزود: ۵۳ درصد اهدا کنندگان خون درخراسان رضوی اهدا کنندگان مستمرهستند و تعداد آن‌ها ۴ درصد رشد داشته است هم چنین اهدا کنندگان با سابقه در استان نیز ۳۸ هزارو ۵۲۰ نفر بودند.

وی با اشاره به این که اهدا کنندگان خون نسبت به کسانی که خون اهدا نمی‌کنند بدن سالم تری دارند افزود:در استان خراسان رضوی ۱۳۳ هزارو ۵۹۳ مرد و ۸ هزارو ۲۶۴ نفر زن برای اهدای خون مراجعه کرده اند که درصد حضور مردان ۹۴ درصد است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به این که تعداد کم بانوان حاکی از آن است که خانم‌ها فکر می‌کنند اهدای خون برایشان مضر است گفت: ما پزشکان مجربی داریم که اگر خون دادن برایشان مضر باشد به افراد اطلاع خواهند داد و از آن‌ها خون نخواهند گرفت، بنابراین بانوان نباید نگران این مسئله باشند.

وی به میزان بالای مصرف فراورده‌های خونی در استان اشاره کرد و افزود: اگر پزشکی می‌تواند با مصرف دارو زمینه‌ای را فراهم کند تا بدن بیمارخود خون مورد نیازش را تامین کند، لازم است از مصرف خون اهدایی جلو گیری شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به این که در سال ۹۶ حتی یک مورد آلودگی فراورده خونی در استان گزارش نشده است گفت:در سال گذشته حتی یک عمل هم بخاطر کمبود فراورده‌های خونی کنسل نشد.

اسلامی با اشاره به این که در مشهد از حدود ۹۰ هزارنفر خون گیری شده است افزود: خراسان رضوی سومین استان تولید کننده فراورده‌های خونی در کشوراست و هم چنین مردم از سایر کشور‌های منطقه برای انجام عمل‌های جراحی به مشهد می‌آیند.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی از آماده نبودن ساختمان این اداره کل که ۸ سال پیش تخریب شده است گله کرد و افزود: این ساختمان حتی اگر کامل هم شود در منطقه بسیار شلوغی از شهر واقع شده به طوری که ما را برای انتقال خون دچار مشکل خواهد کرد، زیرا دسترسی به بزرگراه نداریم و حتی ازبالگرد هم نمی‌توان استفاده کرد.

اسلامی گفت: به زودی پایگاه انتقال خون جدیدی در در حرم امام هشتم (ع) برپا خواهد شد و تعداد پایگاه‌های انتقال خون مشهد با راه اندازی این پایگاه به عدد ۶ خواهد رسید.

انتهای پیام// ز.‌ی


نشست خبری مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.