سفیر چین در واشنگتن در پی ملاقات با سرپرست وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد از وقوع جنگ تجاری با این کشور جلوگیری شود.

انتظار متقابل چین و آمریکا درباره اجتناب از وقوع جنگ تجاریبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، سفیر چین در آمریکا در پی ملاقات با یک دیپلمات ارشد آمریکایی گفت پکن امیدوار است از وقوع جنگ تمام عیار تجاری با آمریکا اجتناب شود.

کویی تیانکای، سفیر چین در آمریکا، روز چهارشنبه و پس از یک جلسه مشاوره 2 ساعته در پشت درهای بسته با جان سالیوان، سرپرست وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما همچنان ترجیح می‌دهیم مذاکره کنیم؛ اما یک دست صدا ندارد. باید ببینیم آمریکا چه خواهد کرد.»

برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این نشست پیش از آن‌که واشنگتن در روز جمعه اعلام کرد ممکن است نزدیک به 1300 کالای چینی را مشمول پرداخت تعرفه‌های گمرکی 25 درصدی کند، انجام شده بود. پکن نیز روز چهارشنبه در واکنش به این خبر، تعهد کرد بر 106 کالای آمریکایی که می‌تواند ارزشی 50 میلیارد دلاری داشته باشد، تعرفه‌های وارداتی مشابه 25 درصدی وضع کند. چین اعلام کرده است کالاهایی از جمله دانه‌های سویا، خودرو و مواد شیمیایی ممکن است شامل این تعرفه‌های مالیاتی شوند. پکن همچنین هشدار داده است علیه اقدامات حمایت‌گرایانه آمریکا در سازمان تجارت جهانی اقدام کند.

با این‌که تاریخ اجرای اقدامات متقابل اعلام نشده است، وزارت خارجه چین اعلام کرد مقیاس و زمان انجام آن به تعرفه‌های آمریکا بستگی دارد که در ماه‌های آینده قرار است در واشنگتن به تصویب برسند.

سفیر چین با اشاره به این‌که نشست وی با سرپرست وزارت خارجه آمریکا «جامع و پیچیده» بوده است، افزود دو طرف درباره روابط دوجانبه و نیز «مسئله تجارت» با یکدیگر مذاکره کردند. هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت سالیوان بر «لزوم بازگرداندن تعادل و عدالت در روابط اقتصادی دو کشور» تاکید کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در تلاش برای بازگرداندن آرامش به بازار سهام آمریکا که از زمان تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین با رکود روبرو بوده است، روز چهارشنبه در پیامی در صفحه کاربری‌اش از سیاست‌های تجاری خود دفاع و وجود هرگونه جنگ تجاری با پکن را انکار کرد.

وی در این پیام نوشت: «ما با چین جنگ تجاری نداریم. افراد احمق و بی‌کفایت که برای آمریکا نمایندگی می‌کردند، این جنگ را سال‌های بسیار دور به چین باختند. اکنون ما کسری تجاری سالانه 500 میلیارد دلاری داریم و از ما سرقت مالکیت معنوی دیگری نیز به ارزش 300 میلیارد دلار می‌شود. ما نمی‌توانیم به این وضع ادامه دهیم!»

با این حال، به نظر می‌رسد این اظهارات ترامپ موجب سردرگمی مشاور اقتصادی جدید وی شده است. مدیر شورای اقتصادی ملی کاخ سفید در گفتگو با شبکه فاکس بیزنس گفت: «من مطمئن نیستم او (ترامپ) به چه مسئله‌ای اشاره می‌کند. او رئیس جمهور است و اگر بخواهد پیام توییتری بدهد، می‌تواند.»

وی افزود: «به باور شخصی من، چین از موضع خود عقب‌نشینی و با آمریکا همکاری خواهد کرد.»

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار