تعطیلات نوروزی چند روزی هست که به پایان رسیده اما برای بچه ها با عیدی گرفتن از بزرگترها به یادماندنی تر شده است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛نوروز همیشه برای بچه ها یه رنگ و بوی خاص دیگه ای داره یا به قول معروف عید و عیدیش؛تعطیلات نوروزی به پایان رسید اما برای بچه ها با عیدی گرفتن از بزرگترها به یاد ماندنی تر شد.

دادن عیدی به کودکان در دید و بازدیدهای نوروزی از رسوم زیبای ما ایرانی ها است،اما باید دید کودکان تا چه حد با شیوه های درست استفاده از این سرمایه های ناچیز آشنا هستند؟

با عیدی کودکان چه کنیم؟

برای مصاحبه با بچه ها به  فروشگاه رفتیم،بچه ها در کنار بزرگترها مشغول خرید بودند.ازشون پرسیدم چقدر عیدی گرفتن؟از چه کسایی عیدی گرفتن؟

کودکی پنج ساله در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛گفت:300 هزار تومن عیدی گرفتم،از پدر بزرگ و مادر بزرگم، دایی و عمه هام.

با عیدی کودکان چه کنیم؟

کودک هفت ساله دیگه ای گفت:از همه فامیل عیدی گرفتم زیاد هم عیدی گرفتم فعلا که عیدی هام تو خونه است،نشمردم هنوز.

با عیدی کودکان چه کنیم؟

اسکناس های نویی که موقعیت جدیدی برای تصمیم گیری به وجود آوردن، از بچه ها پرسیدم با عیدیشون قرار چیکار کنن؟

کودک 10 ساله ای گفت:دوست دارم برم بازار، خوراکی هایی که دوست دارم با عیدی هام بخرم، کتابم دوست دارم بخرم.

با عیدی کودکان چه کنیم؟

کودک شش ساله ای گفت:دلم می خواد دوچرخه بخرم با عیدی هام.

با عیدی کودکان چه کنیم؟

رشد هوش مالی در سنین کودکی شکل می گیرد که والدین نقش پر رنگی در این زمینه دارند.از والدین پرسیدم چطور فرزندانشون رو با مفهوم پس انداز آشنا کردن؟از چه سنی پس انداز رو به کودکشون آموزش دادن؟

خانمی 37 ساله در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛گفت:خب مسلما پدر و مادر الگوی خوبی برای فرزندانشون هستن،ماهیانه بهش پول توجیبی می دهیم از بچگی براش قلک گرفتم تا پولاشو جمع کنه،الانم که عیدی هاشو جمع کرده بیشتر تشویق شده به پس انداز کردن.

با عیدی کودکان چه کنیم؟

آقایی 42 ساله گفت:فرزندانم رو با خودم میارم خرید تا نحوه ی صحیح خرید کردن و پس انداز رو یاد بگیرن،خب معمولا بخش مهمی از درآمد خانواده صرف خرید و تهیه ی مایحتاج روزانه زندگی می‌ شه این که کودک درک کنه برای هر چیزی باید بهایی بپردازه.

با عیدی کودکان چه کنیم؟

دکتر زهره عباسی،روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛گفت:خانواده ها برای تربیت فرزندانشون باید از موقعیت های مختلف استفاده کنند،یکی از موقعیت ها عیدنوروز و عیدی دادن به کودکان بود،که باعث رشد عاطفی،اجتماعی و روانی کودکان می شود.

وی با اشاره به اسکناس های نوی عیدی افزود:پدر و مادر نقش الگویی برای فرزندانشون دارند،از همان کودکی نحوه ی صحیح نگه داری ازاسکناس را می توان به کودک آموزش داد،این که پول را تا نکن، درست داخل کیفت بگذار، ارزش پول،چگونه پس انداز کردن و چگونه خرج کردن پول را به آن ها آموزش دهیم.

دکتر عباسی درخصوص آموزش پس انداز به کودک بیان کرد:ممکن است بسیاری ازکودکان زیر سه سال ارزش پول را نشناسند،حتی ممکن است کودک پول را به کناری پرت کنند در این مورد اصراری برای آموزش نیست اما اگر کودک به مرحله ای رسیدن که والدین با تمرین هایی  که داشتند ارزش پول را آموزش داده اند و کودک به این مسئله علاقه نشان می دهند،ازهمین عیدی بچه ها می توان پس انداز کردن را به کودک آموزش بدهند.

با عیدی کودکان چه کنیم؟

این روانشناس کودک عنوان کرد:در بحث عیدی می توانیم عنوان پس انداز کردن را به کودکان آموزش بدهیم و بگوییم این مبلغ را که عیدی گرفتی پس انداز کن بعدها می توانی از این پول خرید کنی و من بعدها به اندازه ی این پول بهت پول می دهم.

آیا والدین مجاز به دخل و تصرف در عیدی بچه ها هستند؟

دکتر عباسی افزود:از پول عیدی می توان در جاهای مختلف استفاده کنند،مواردی که والدین می خواهند برای کودک خرید کنند،از عیدی ها و پس انداز کودک می توان استفاده کرد.برخی والدین می پرسند آیا ما می توانیم دخل و تصرفی در عیدی بچه ها داشته باشیم؟بله مجاز هستیم این پول را برای کودک خرج کنیم اما برای این که ایجاد انگیزه کنیم،یا به اندازه ی عیدی یا کم تر پولی را به کودک بدهیم تا تشویق به پس انداز شود.

دستگاه خودپرداز مانند قلک پول را به ما برمی گرداند

وی اضافه کرد:آماده کنیم فرزندمان را برای این که این پولی که پس انداز کردی قرار است کجا خرج شود؟آیا قرار پس انداز کنی یا فلان وسیله ای که که نیاز داری از این عیدی می توانی استفاده کنی.حتی در این زمینه می توانیم مهارت هایی که می خواهیم به کودک آموزش بدهیم از این فرصت کنیم،مثلا استفاده از ابزار پس انداز مثل بانک،دستگاه های خودپرداز،برخی کودکان وقتی در مرحله ی خود محوری هستند دوست ندارند پول خود را خرج کنند،احساس مالکیت می کنند،می گویند: این پول مال منه و احساس می کنند اگر بدهند به پدر به بهانه پس انداز در بانک ممکن است پدر دخل و تصرفی داشته باشه و به او پول را برنگرداند،در این زمینه می توانیم از دستگاه خودپرداز استفاده کنیم،و بهش بگیم ببین همون طور که ما پول را به خودپرداز می دهیم مثل یک قلک این پول را به ما برمی گرداند،می توان با تمرین به کودک آموزش داد.

چه کنیم کودک با پس انداز کردن خسیس نشود؟

این روانشناس کودک گفت:برخی والدین دغدغه این را دارند زمانی که به کودک پس انداز را آموزش می دهیم چه کنیم خسیس نشوند؟بهشون یاد بدهیم از این مقدار پولی که پس انداز کردی مقداری از پول را خرج کن و مقداری را پس اندازکن در این مقوله کودکان خویشتن دار می شوند،که تمام پول خود را خرج نکنند،و بر اساس نیاز و الویت ها  خرج کنند و از این طریق خویشتن داری و خود تنظیمی  را می توان در بچه ها رشد داد،چون بهترین زمان برای آموزش این مفاهیم،در همین چند سال ابتدایی زندگی کودک است به کودک یاد بدیم این پول ها را می توانی در بانک سرمایه گذاری کنی و به موقع هم از این پول استفاده کنی.

با عیدی کودکان چه کنیم؟

باز کردن زودهنگام حساب پس انداز برای کودکان آینده مالی آنان را تضمین می کند.نسل آینده ساز کشور با آشنایی نحوه ی صحیح پس انداز می تواند نقش موثری در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد.آموزش درست، تشویق، و توانا ساختن کودکان در نحوه ی درست خرج کردن پول،بر اساس نیاز و الویت ها آنها را قادر می‌سازد تا بهتر بتوانند درآمدهای خود را در آینده پس‌انداز کنند.

به کودکان یاد بدهیم که فرق بین نیاز،خواسته و آرزو را به خوبی درک کنند تا در آینده تصمیم گیری عاقلانه تری در مورد اندوخته های خود داشته باشند.

انتهای پیام/ش 

گزارش از زهره شعبانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
ای داده بیداد!!!!!!!!!!!
کی بوخوره این همه پولو..........
آخرین اخبار