عمارت کلاه فرنگی فیروزی آباده نمادی از معماری ایرانی و اروپایی در استان فارس است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ ساخت بناهای کوشک یا کلاه فرنگی  آباده دستاورد سفر شاهزاده های ایرانی به اروپا است، که در دوران قاجار به اوج خود رسیده و با تلفیق هنر معماری سنتی ایرانی و اروپایی عمارت های باشکوهی در شهرهای ایران بنا شده است.

عمارت کلاه فرنگی آباده در حقیقت نوعی ساختمان مخصوص بوده که در فضای باز درخت کاری شده قرار دارد  و این نوع معماری سلطنتی در ایران، امپراتوری عثمانی و شبه قاره هند دیده می شود،  این عمارت به صورت دایره ای شکل از دوره قاجاریه است، و در ۲۴ کیلومتری جنوب شهر آباده درباغچه های نزدیک یکی از میادین مرکزی شهر سورمق واقع شده است.

در اصل این بنا آرامگاه پدر میرزا علی خان وفا بوده، وی خلوتی در کنار این ساختمان داشته و مهمانان را در آن پذیرایی می کرده و زمانی که فوت می کند فرزندش علی خان پدر را در آن مکان به خاک می سپارد .

در اواخر دوره محمد علی شاه  و اوایل حکومت احمد شاه شخصی به نام عبد الوهاب تصمیم می گیرد روی قبر وی آرامگاهی بنا کند و به همین جهت از معماران زبردست یزدی دعوت می کند که این بنای هشت گوش را به سبک کلاه فرنگی شیراز بسازند.

کلاه فرنگی آباده یادگاری از معماری ایرانی و اروپایی در فارس

بصیری کارشناس مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در خصوص بنای تاریخی  عمارت کلاه فرنگی آباده گفت: سبک معماری این بنا به دوره  قاجاریه بر می گردد، که نمای آن سنگی و با آجرهای مربع شکل فرش شده و حوضی مستطیلی شکل در وسط این عمارت قرار دارد که زیبایی خاصی را به این مکان می بخشد.

وی بیان کرد: درب های این بنای تاریخی از چوب گردو ساخته شده و شیشه هایی با نقوش هندسی و رنگ های سبز، نارنجی و بنفش و دیوارهای سنگ مرمر زیبایی دو چندانی را به این مکان می دهد و چشم هر رهگذری را به خود خیره می کند.

کلاه فرنگی آباده یادگاری از معماری ایرانی و اروپایی در فارس

بصیری با بیان اینکه سقف بنا بوسیله نجاری بنام علی کاکا منصور  از برادارن امامی ، که منبت کاران قابلی بوده و از وی دعوت شده، تا  سقف عمارت را آینه کاری یا منبت کند، ساخته شده، افزود: عمارت کلاه فرنگی یک طبقه بوده و روی سکویی به ارتفاع  ۸۰ سانتی متر قرار دارد که  برای این مکان آلاچیق هایی برای چایخانه،  محلی  برای پذیرایی و  تفریح شهروندان و مسافران در نظر گرفته شده است.

کلاه فرنگی آباده یادگاری از معماری ایرانی و اروپایی در فارس

وی ادامه داد: بنای به جا مانده از دوره قاجاریه با پلان دایره ای شکل دارای چهار درب ورودی است و حدود یک متر از سطح زمین بالاتر است، که سقف این بنا مشبک و آیینه کاری بوده و  حدود چهار سال پیش بر اثر آتش سوزی ویران شده که در سال ۸۰  بوسیله میراث فرهنگی مرمت شد و در کنار این بنا ساختمان تازه ای تاسیس شده که نمایندگان میراث فرهنگی در آن مستقر هستند.

کلاه فرنگی آباده یادگاری از معماری ایرانی و اروپایی در فارس

 کارشناس فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس تصریح کرد:  این عمارت یک طبقه با وسعت ۲۰ متر مربع دارای ۴ در ورودی و پنجره های بلند بوده که به سبک کلاه فرنگی شیراز زندیه، هشت گوش ساخته شده و از سطح زمین حدود یک متر بلندتر است.

بصیری تصریح کرد: خود بنا از خشت و گل بوده و داخل بنا با آجرهای مربع شکل فرش شده و سقف بنا بوسیله نجاری بنام علی کاکا منصور ساخته و منبت این بنا را برادران امامی که منبت کاران ماهری بوده اند انجام داده اند.

وی اضافه کرد: این اثر تاریخی سال ۷۹ به شماره ۳۴۰۸ به ثبت آثار ملی ایران رسیده و  در حاشیه میدان ولیعصر (عج) شهر آباده واقع شده است.
انتهای پیام /ت

معرفی عمارت کلاه فرنگی آباده در استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار