قلعه اژدها پیکر لار اثری تاریخی از دوران ساسانی بوده که بدلیل استحکام این قلعه را طلسم کیانی می‌نامیدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قلعه اژد‌ها پیکر لار در غرب شهر تاریخی لار قرار دارد و  بر فراز این قلعه چاهی از دل سنگ تراشیده شده که به دولاب مشهور است.

 دیوارهای این بنا به شکل مربع در ابعاد  ۴ متر بوده که قبر مادر نادرشاه افشار بر بالای یک تپه واقع شده‌، و ارتفاع این عمارت از سطح زمین ۹ متر بوده، که از سنگ و گچ ساخته شده  که این بنا مربوط به دوران اسلامی (تیموری و صفوی) است.

قلعه اژد‌ها پیکر لار بنایی تاریخی در دوره ساسانی

قلعه اژد‌ها پیکردر ضلع شرقی  روی یک سطح مرتفع در باختر شهر شیراز قرار گرفته و طول آن ۷۰۰ و پهنای آن ۱۷۰ متر می رسد، این قلعه از سه بخش دیوار سنگی محاطی، قلعه بالایی و میانی تشکیل شده و به جز قلعه بالایی و بنای مشهور به قبر مادر نادرشاه، بقیه قسمت‌های قلعه ویران شده است.

در پشت قلعه اژدها پیکر لارستان در شهر قدیم لار ضلع  شمالی  کوی گاله (دم گاله) در کنار زمین ورزشی مجدی نرسیده  به صحرای بگال، اثری قدیمی به صورت دایره ای وجود دارد که قسمت هایی ار این بنا تخریب شده و مصالحی که در این بنا به کار رفته از سنگ و ساروج بوده و قسمت داخل از چندین طاق  ساخته شده که عصارخانه لار محلی برای کشتار دام و گرفتن روغن بوده که به عصارخانه معروف شده است.

قلعه اژد‌ها پیکر لار بنایی تاریخی در دوره ساسانی

علت نامگذاری قلعه اژدها پیکر این است، که این قلعه به شکل اژده بوده و به این نام معروف شده، که در بالای قلعه عمارت های قدیمی از جمله  سرداب، مسجد، حمام، مقبره، چاه، دولاب و آب انبار موجود است.

برخی ها معتقدند قلعه اژدها پیکر تا یک قرن پیش کارکرد مسکونی داشته، اما این روزها جز یک چاه پرآوازه و چند دیوار خشت و گلی چیز زیادی از آن به جا نمانده است.

برای استحکام گنبدهای مدور قلعه اژدها پیکر لار از گوشواره استفاده شده علاوه بر این شیوه استفاده از ستون‌ها به عنوان محافظ سقف در اتاق‌ها دیده می‌شود، همچنین تپه‌ها و ناهمواری  زمین ‌های مجاور نشانگر بناهایی بوده  که در اطراف کاخ است.

بصیری کارشناس فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: بنای باستانی قلعه اژد‌ها پیکر لار بخشی از آثار تاریخی و گردشگری استان فارس است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند این قلعه بر روی یک تپه در منطقه شمالی شهر لارستان و در کنار بنای باستانی به قبر مادر نادر شاه مجموعه تاریخی و دیدنی است که هر ساله در ایام نوروز گردشگران زیادی از این بنای تاریخی بازدید می‌کنند.

قلعه اژد‌ها پیکر لار بنایی تاریخی در دوره ساسانی

 

همچنین سیما علویه مسئول نمایندگی میراث فرهنگی لارستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛با اشاره به اینکه قلعه اژدها پیکر ازسه بخش دیوارسنگی محاطی، قلعه بالایی و قلعه میانی تشکیل شده، بیان کرد: قدمت قلعه اژدهاپیکر لار با توجه به یافته‌های قلعه قدمگاه در مجاورت این اثر به پیش از اسلام بوده  و آثار چینی دوره مغولی و پیش از آن نیز در این قلعه مشاهده شده است.

وی تصریح کرد:  این مکان تا صد سال پیش مسکونی بوده و در زمان سلطنت رضاشاه بارها بمباران شده، که به استثنای قلعه بالایی و بنای مشهور به قبر مادر نادرشاه بقیه قسمت‌های قلعه تخریب شده است.

قلعه اژد‌ها پیکر لار بنایی تاریخی در دوره ساسانی

علویه ادامه داد: مهم‌ترین عامل شکل‌دهنده قلعه شکل خاص کوه و توپوگرافی بوده که برای دیدن این‌ بنای تاریخی باید از بالا به این آثار نگاه کرد که  قلعه اژدهاپیکر لار بدلیل نحوه خاص ساخته شدنش  بر کل شهر لار و راه‌ های ارتباطی این شهرستان مرتبط است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی لارستان  با بیان اینکه  کل بنا ابتدا در دوره صفویه بازسازی شده که پس از ویرانی قلعه قدمگاه انجام شده، و در زمان صفویه، قلعه دوبار به وسیله مسافرین اروپایی به تصویر کشیده شده است.

مقبره مادر نادر شاه هم دارای اتاقی چهارگوش به همراه گنبدی مخروطی شکل بوده که در مجاورت قلعه اژدهاپیکر واقع شده و در این مقبره کسی دفن نشده و مردم این بنا را به عصر نادرشاه در لار و به یادبود مادر وی درگذشته او ساخته‌اند تا با این ساخت این مقبره از پرداخت خراج و مالیات به نادر شاه معاف شوند.

انتهای پیام/ت

معرفی قلعه اژد‌ها پیکر لار اثری تاریخی در دوره ساسانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار