مردم آذربایجان شرقی در روز سیزده بدر ،سیزدهمین روز فروردین ماه بنا بر سنت فرهنگی و دیرینه به دامن طبیعت می‌روند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛سیزده بدر در سیزدهمین روز فروردین ماه، آخرین مراسم از آیین‌های نوروزی است و این روز در تقویم رسمی ایران روز طبیعت نامگذاری شده و مردم آذربایجان شرقی این روز را بنا بر سنت فرهنگی و دیرینه به دامن طبیعت می‌روند.

در روز سیزدهم فروردین مردم به قصد رفتن به دشت و سبزه زار از خانه‌های خود بیرون می‌آیند و آنچه از آجیل و شیرینی از ایام عید باقی مانده است در آن روز به مصرف می‌رسانند.

آیین و آداب سیزده بدر در آذربایجان شرقی

مردم آذربایجان شرقی هم در این روز به قصد گردش و تفریح در طبیعت از خانه بیرون می‌روند و افرادی که باغ و یا مکانی نزدیک شهر دارند به همراه اعضای خانواده به آنجا رفته و دیگر افراد هم از تفرجگاه‌های اطراف روستا‌ها استفاده می‌کنند.

شادی، نشاط، خوشحالی و رفع کدورت‌ها از جمله مواردی است که اصالت این روز را می‌سازد، زیرا که مردم با شادکامی بار سفر بسته و دل به طبیعت می‌دهند و کدورت‌ها را کنار گذاشته و با خاطری شاد این روز را سپری کنند.

طبیعت پس از زمستانی سرد، شادابی خود را به دست آورده و میزبان مردم می‌شود تا مردم هم در کنار طبیعت نو شدن را تجربه کنند.

آیین و آداب سیزده بدر در آذربایجان شرقی

یکی از نشانه‌های مهم الفت با طبیعت مردم آذربایجان در روز ۱۳ بدر پختن غذا‌ها به ویژه آش مخصوص این دیار با سبزی‌های تازه کوهی است.

در گذشته‌ها مردم برای تفریح و سرگرمی خود در طبیعت به رقص و نواختن موسیقی مشغول شده و بازی‌های دسته جمعی مثل گل یا پوچ، پیل دستی و انواع بازی‌های دیگر را انجام می‌دادند، که این رسوم با ماشینی شدن زندگی به تدریج از آئین‌های ۱۳ بدر رخت بربسته، اما در این روز بخصوص می‌توان نشانه‌هایی از آن‌ها را در روستا‌ها مشاهده کرد.
گره زدن علف در باغات و چمن زار‌های آذربایجان از دیگر سنت‌های رایج مردم این خطه است که برای پیوستگی ویژه انسان و طبیعت انجام می‌شود.

۱۳ بدر در حقیقت نوعی تثبیت و تقویت رابطه انسان با طبیعت بکر و دست نخورده خداوندی است که این مراسم از پیشینیان برای نسل‌های حاضر به یادگار مانده و لازم است در این روز در کنار حفظ و حراست از آئین‌های سنتی، نسبت به نگهداری و سالم سازی محیط زیست نیز توجه ویژه‌ای از سوی مردم شود.

به واقع روز طبیعت، جشنی است که از گذشتگان ما به یادگار مانده است پس باید از انجام کار‌هایی که اصالت این روز را در تنگنا قرار می‌دهد، پرهیز کرده و زمینه شادی خود و دیگران را فراهم کنیم.

آیین و آداب سیزده بدر در آذربایجان شرقی

اصغری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ با اشاره به اینکه ۲ هزار پاکبان و رانندگان مرتبط با موضوع پسماند و زباله در شهر تبریز فعالیت می‌کنند، گفت: نظافت شهری با همکاری شهرداری‌های ده‌گانه و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز مسؤولیت نظافت و برنامه‌ریزی و حمل و نقل پسماند را انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شب عید با افزایش ٣٠ درصدی زباله هیچ‌گونه مشکلی در حمل و نقل نداشتیم.

آیین و آداب سیزده بدر در آذربایجان شرقی

اصغری با بیان اینکه تمیزی شهر از اولویت سازمان مدیریت پسماند شهری است، تصریح کرد: با توجه به آغاز تبریز ۲۰۱۸ سعی بر آن شده تا تمام مناطق گردشگری و تاریخی از تمیزی و نظافت بیشتری برخوردار شود و نظافت آن‌ها در اولویت قرار گرفته است.

وی در تشریح برنامه‌های ۱۳ فروردین روز انس با طبیعت تبریز بیان کرد: برای این روز در پخش کیسه‌های زباله در خروجی شهر‌ها و پارک‌ها از جمله برنامه‌هایی است تا زباله‌های تولید شده جمع‌آوری شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز تصریح کرد: منطقی نیست که ۲ میلیون نفر زباله تولید کنند و ۲ هزار نفر آن‌ها را جمع کند بلکه همت عمومی را می‌طلبد.

آیین و آداب سیزده بدر در آذربایجان شرقی

وی با قدردانی از همشهریان با فرهنگ تبریزی در کمک به جمع‌آوری زباله‌ها گفت: تبریز دارای سبقه فرهنگی بوده و اصلاً در شأن این شهر نیست که زباله در سطح شهر دیده شود.

انتهای پیام/ش

آداب و رسوم برگزاری سیزده بدر در آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
ممنون
آخرین اخبار