سیزدهمین روز از فروردین یا روز طبیعت؛ به عنوان فرصتی مغتنم و بهانه ای برای حضور در دل طبیعت است که می تواند عاملی فرهنگی برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست جامعه باشد.

13فروردین؛ بهانه ای برای دوستی با طبیعتبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ فصل زیبای بهار با فرا رسیدن خود نغمه بیداری زمین و درختان را نوید داده و 13 فروردین یا بنا بر آیین سنتی ما ایرانیان سیزده به در در اولین روزهای سال جدید، شاهد حضور مردمی در دل طبیعت هستیم که به امید سبز بودن و پاک زیستن از خانه های خود به در آمده و آیین سنتی این روز را گرامی می دارند.
آیین های سنتی روز سیزدهم فروردین، در تمامی نقاط ایران عزیز سرشار از شادی و زیبایی به وسعت بهار بوده و همواره سرسبزی و پاکی این روزها را به تصویر می کشد.
توجه به محیط زیست، ارج نهادن به طبیعت به عنوان موهبتی الهی و بهره مندی از زیبایی های فصل بهار اساس این آیین های سنتی در آخرین روز از تعطیلات نوروزی است.
اولین دقایق صبح روز سیزدهم فروردین هر سال شاهد شور و شوقی نشاط برانگیز مردمی هستیم که برای حضور و استفاده از فضاهای سبز و آسودن در دل طبیعت لحظه شماری می کنند.
سبزه های سفره های هفت سین اولین مهمانان سفرهای سیزده بدر بوده و بار دیگر به آغوش مادر طبیعت بر می گردد و این نشانی از چرخه زیبا و پرطمطراق طبیعت زیباست.
خانواده هایی که به عشق حضور در فضایی آکنده از پاکی و سرسبزی در باغات، دشت و صحرا و حتی در پارک های داخل و خارج شهر، بساطی از شادی و یکرنگی چیده اند؛ همه و همه به عشق طبیعت فرح انگیز اولین روزهای بهار است.
شهر زیبای مراغه نیز همچون سایر نقاط کشور به عنوان باغ شهر و بهشت اذربایجان هر ساله در این روز پذیرای عاشقان و دوستداران طبیعت بکر دامنه های زیبای سهند و این شهر فرهنگی و تاریخی است.
گردشگران و دوستداران طبیعتی که از اولین ساعت های صبح همراه خانواده های خود و به صورت دسته جمعی که با تدارک وسایل تفریحی و رفاهی عازم طبیعت و فضای سبز اطراف این شهر شدند، بهره مند از مواهب الهی در این فصل زیبا هستند.
گردشگران و میهمانان طبیعت در این روز زیبا و هوای پاک بهاری در نقاط ورودی و خروجی این شهرستان به ویژه در مناطق سرسبز از جمله حاشیه رودخانه های صوفی چای، مردق چای ، حاشیه سدعلویان، اطراف اولیای چکان، دامنه کوه ها و تپه ها، باغات و دره های سرسبز و نیز پارک های زیبای آن، سیزدهمین روز از تعطیلات نوروزی را بدرقه می کنند.
جاذبه های طبیعی، چشمه هایی با آب های گوارا، حاشیه های سرسبز رودخانه های همیشه جاری این شهر زیبا، بستری برای آرامش خانواده های در دل طبیعت در این روز و روزهای دیگر سال فراهم ساخته است.
سبزه های عید نوروز که روی اغلب خودروهای تردد کننده در مسیرهای گردشگری به چشم می خورد، سفرهای پرنشاط خانواده ها سرشاز از عشق و زیبایی، مناظر جالبی را در شهر و جاده های خروجی آن ایجاد کرده است.
حضور در این فضاهای زیبا، سرسبز و فرح بخش از صبحگاهان تا شامگاهان، علاوه بر فرصتی برای گردش در دل طبیعت فرصتی برای شناخت نعمت های الهی و نیز فرهنگ استفاده از آنها و حفاظت از آنها را نیز به دنبال خواهد داشت.
فرهنگ استفاده و بهره مندی از دامان زیبای طبیعت به عنوان دغدغه ای که هرساله توسط دوستداران محیط زیست مورد تاکید بوده این سال ها در سیزده بدر ایرانیان نمودی دیگر داشته و سازمان های مردم نهاد و خدمات رسان تلاش های ارزشمند و فرهنگی را برای ترویج این امر در جامنعه داشته اند.
فرهنگ سازی هایی از توزیع کیسه های ویژه برای جمع آوری زباله ها تا توزیع بروشورهای و بسته های فرهنگی تا اطلاع رسانی در رسانه ها و فضای مجازی همه در راستای ایجاد محیطی پاک، زیبا و عاری از نازیبایی ها در دل طبیعت سرسبز بوده است.
شهرداری مراغه در اقدامی ارزشمند هرساله با توزیع هزاران بسته فرهنگی و کیسه های زباله در چهار مبدا ورودی و خروجی این شهر در میادین بسیج، مجلس، بلوار طبیعت و یوسف آباد در روز 13 فروردین گامی در ایجاد بستر لازم برای حفاظت از محیط زیست در این روز فراهم ساخته است.
مدیرعامل انجمن مردم نهاد حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی مراغه می گوید: 13 فروردین روز انس با طبیعت به عنوان مظهر زیبایی های الهی و میزبان انسان ها، بوده و باید با آن مهربان بوده و از تعدی و آسیب رساندن این موهبت الهی پرهیز کنیم.
علی مشتاق پور افزود: خانواده هایی که در این روز در دامان طبیعت حضور می یابند برای صیانت از آن، از آلوده کردن رودها، چشمه ها و طبیعت پیرامون خود خودداری کرده و از پراکنده کردن زباله و پسماندها جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: آتش زدن و سوزانیدن درختان، شکستن شاخه های آنها، بستن طناب به درختان به عنوان ابزاری برای تفریح کودکان موجب آسیب رساندن به طبیعت بوده و این امر باید مورد توجه خانواده ها در این روز قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در اقدامی ارزشمند و در قالب پیشنهادی فرهنگی، خانواده ها در روز سیزدهم فروردین می توانند به جاری پراکنده کردن سبزه های هفت سین در فضاهای سبز و در دل طبیعت، این سبزه ها را به گاوداری ها و مراکز پرورش طیور در حاشیه شهر تحویل دهند.
فرهنگ سازی برای بهره مندی و صیانمت از عرصه های طبیعی و محیط زیست به عنوان حرکتی مردمی نیازمند فرهنگ سازی در بسترهای رسانه ای و با مشارکت سازمان های مردم نهاد بوده و این امر باید به صورت خودجوش و برخواسته از درون مردم هدایت و اجرا شود.
در سال های اخیر با فرهنگ سازی مناسب در رسانه ها و در سطح شهرها از جمله در باغ شهری زیبا چون مراغه شاهد کاهش آسیب ها به محیط زیست و فضاهای سبز بوده ایم و این امر می تواند در سال های آینده رشد بیشتری در این منطقه سرسبز در دامنه های زیبای سهند زیبا باشد.
شهرستان سرسبز و زیبای مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری جنوب غربی آذربایجان شرقی، در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته و از شمال به تبریز، از شرق به هشترود، از جنوب به میاندوآب و از غرب به دریاچه ارومیه محدود است.
انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.