«نورالدین جانیکلی» گفت در صورتی که فرانسه نیروهای نظامی خود در شمال سوریه را افزایش دهد، به این کشور «تعرض» کرده است.

وزیر دفاع ترکیه: افزایش حضور نظامی فرانسه در سوریه به منزله «تعرض به این کشور» خواهد بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت العربی الجدید، نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه هشدار داد افزایش حضور نظامی فرانسه در سوریه به منزله «تجاوز نظامی» خواهد بود.

تنش‌ها در روابط پاریس و آنکارا پس از آن تشدید شد که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز پنجشنبه هفته گذشته با هیاتی از گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اتحادی متشکل از معارضان کُرد و عرب) دیدار کرد.

مقامات کُرد پس از این دیدار اعلام کردند فرانسه قصد دارد نیروهای جدیدی به منبج (شهری در شمال سوریه که در کنترل گروه کُرد ی پ گ قرار دارد) اعزام کند. با این حال، پاریس این ادعا را رد کرده است.

در این میان، نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه گفت: «اگر فرانسه در جهت افزایش حضور نظامی خود در شمال سوریه اقدامی انجام دهد، گامی غیرقانونی برخواهد داشت که با قوانین بین‌المللی مغایر خواهد بود و در حقیقت، تجاوزی نظامی محسوب می‌شود.»

وی در سفر خود به استان گره‌سون ترکیه گفت: «خصوصا اگر آن‌ها (فرانسه) قصد حمایت از عناصر گروه‌های تروریستی را داشته باشند و از آن‌ها با استفاده از نیروهای نظامی خود به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم محافظت کنند، اقدامی فاجعه‌بار انجام خواهند داد.»

این در حالی است که ترکیه در روز 20 ژانویه نیروهای نظامی خود را به سوریه فرستاد تا علیه گروه ی پ گ در منطقه عفرین واقع در شمال سوریه مبارزه کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به طور مکرر هشدار داده است ترکیه می‌تواند عملیات نظامی خود در سوریه را به سمت منبج که در شرق عفرین قرار دارد، گسترش دهد.

با وجود این، روز جمعه، دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد پاریس قصد انجام هیچگونه عملیات نظامی در شمال سوریه و خارج از هماهنگی با ائتلاف آمریکایی را ندارد.

آنکارا گروه کُرد ی پ گ را شاخه‌ای تروریستی از گروه پ ک ک می‌داند که بیش از 3 دهه با دولت آنکارا در جدال بوده است.

ترکیه و متحدان غربی این کشور، گروه پ ک ک را تروریستی قلمداد می‌کنند.

این در حالی است که آمریکا و فرانسه، در جنگ داخلی سوریه با گروه ی پ گ همکاری‌های نزدیکی داشته اند.

روز جمعه، اردوغان از آنچه «موضع اشتباه» فرانسه خوانده بود انتقاد و پیشنهاد مکرون مبنی بر انجام گفتگوها میان آنکارا و نیروهای دموکراتیک سوریه را رد کرد.

اردوغان گفت: «ما نیازی به وساطت نداریم. شما می‌توانید با سازمان‌های تروریستی پشت یک میز بنشینید اما ترکیه به مبارزه علیه تروریسم ادامه می‌دهد.»

پیش از این در پی اظهارات منتقدانه مکرون درباره عملیات ترکیه در عفرین تنش‌هایی در روابط ترکیه و فرانسه که هر دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، ایجاد شد. مکرون در ژانویه سال جاری میلادی گفته بود در صورتی که عملیات ترکیه در عفرین به «تجاوز نظامی» تبدیل شود، «معضل بزرگی» رخ خواهد داد. اما رئیس جمهور ترکیه در آن هنگام برای حصول اطمینان فرانسه گفت کشورش به خاک سوریه چشم طمع ندارد.

روز شنبه، اردوغان در یک سخنرانی در استانبول متذکر شد اقدام ترکیه «تجاوز به خاک سوریه نبود؛ بلکه به منظور محافظت از این منطقه در برابر گروه‌های متخاصم» انجام شد.

اردوغان همچنین به فرانسه گفت به تاریخ خود توجه کند و به دخالت این کشور در الجزایر و لیبی اشاره کرد و آن‌ها را «اشغالگری» خواند.

وی گفت: «چگونه می‌توانید به ما درس تمدن دهید؟ نخست به تاریخ خود نگاه کنید.»

انتهای پیام/

هشدار وزیر دفاع ترکیه به فرانسه درباره افزایش حضور نظامی در سوریه

برچسب ها: فرانسه ، ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار