باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نمایشگاه نوروزگاه ایران کلکسیونی از فرهنگ کهن و آداب و رسوم ایرانیان

نمایشگاه نوروزگاه ایران گامی موثر در جهت پر کردن اوقات فراغت، شناخت فرهنگ ایرانیان و انسجام بخشی به هویت ایران است که در ایام نوروز به میزبانی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،در آخرین روز از نمایشگاه نوروزگاه ایران به این نمایشگاه رفتم تا از دستاوردها، جاذبه های فرهنگی و گردشگری استان‌های خراسان رضوی ،خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، گیلان ،اصفهان ،مازندران و زنجان دیدن کنم.

 

بعد از تهیه بلیط وارد نمایشگاه شدم. نمایشگاه بین المللی مشهد نمایشگاهی کارآمد است که با فضایی به وسعت ۶۰۰ هزار متر مربع طراحی شده تا سالانه میزبان بیش از یک و نیم میلیون نفر بازدیدکننده باشد.

حضور چادرهای عشایری در نمایشگاه نوروزگاه ایران

در بدو ورود به نمایشگاه چادرهای عشایری زیادی به چشم می خورد که در همان محوطه نمایشگاه برپاشده بودند .در قالب هر کدام از این سیاه چادرها خانواده هایی از شهرستان های مختلف کشور از عشایر حضور داشتند که پذیرای بازدیدکنندگان بودند و محصولات شهرستان خود را به مردم معرفی و عرضه می کردند.

به سراغ یکی از چادرها که متعلق به شهرستان نهبندان واقع در استان خراسان جنوبی بود رفتم .

طیبه نو محمدی از شهرستان نهبندان در این سیاه چادر  گفت: ما برای شرکت در این نمایشگاه به مشهد آمده ایم و در قالب سیاه چادر کارهای بانوان روستا را به مردم معرفی می‌کنیم در این نمایشگاه ما می توانیم غذا های سنتی منطقه خود مثل کشک زرد، قوروت چودنی، روغن جوشی و آش محلی شهرستان نهبندان را به مردم معرفی و عرضه کنیم.

نمایشگاه نوروزگاه ایران کلکسیونی از فرهنگ کهن و آداب و رسوم ایرانیان است

وی افزود: سوزن دوزی ،گلیم بافی ،جاجیم بافی،  پارچه بافی ،برک بافی و درویشی دوزی از هنرهای دستی شهرستان نهبندان است که زنان روستایی آن را انجام می دهند بنابراین اگر از صنایع دستی به عنوان کالای ایرانی حمایت بیشتری شود اشتغال زایی در روستاهای دورافتاده تر مثل روستاهای شهرستان محل زندگی ما اشتغال زایی صورت خواهد گرفت.

 

به سراغ چادر عشایری شهرستان قوچان از خراسان رضوی رفتم .مردم  با لباسهای محلی در چادر حضور داشتند و خانم ها در آن بخش مشغول پختن نان محلی بودند.

نمایشگاه نوروزگاه ایران کلکسیونی از فرهنگ کهن و آداب و رسوم ایرانیان است

اقای قیاسی زاده یکی از فروشندگان حاضر در چادر گفت: آش محلی، نان محلی، لباس های محلی ،گلیم و جاجیم از صنایع دستی هستند که در این غرفه عرضه می‌شوند. برگزاری این نمایشگاه ها می توانند کمک شایانی به آن دسته از آداب و رسوم و زبان های کند که در حال فراموشی هستند.

 

وی افزود :حمایت از کالای ایرانی دو طرفه است هم مردم و هم مسئولین باید از آن حمایت کنند . به طور مثال در همین صنعت قالبی بافی که خودم فعالیت می کنم خریداری به آن صورت وجود ندارد زیرا تبلیغات روی این کالا کم بوده است و مشابه خارجی اش با قیمت پایین‌تری در بازار به فروش میرسد.

 

با آقای شاه زهی بازدید کننده ای که از شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی آمده بود گفتگو کردم . وی هم با اشاره به اینکه در کشور ما قومیت های متفاوتی وجود دارد و بر پایی این نمایشگاه‌ها می‌تواند به آشنا کردن مردم با این آداب و رسوم کمک کند افزود: برای حمایت از کالای ایرانی مردم باید دست به کار شوند و در خورد و خوراک و پوشاک خود از کالای ایرانی استفاده کنند.

 

در محوطه نمایشگاه قدم می زدم و از چادر های عشایری دیدن می کردم  که توجهم به تابلوی بزرگی که بر روی آن نوشته شده بود برای بازدید از دستاوردهای خراسان جنوبی به سالن عطار بروید جلب شد.

 

عرضه دستاورد ها وصنایع دستی  خراسان جنوبی در سالن عطار نمایشگاه بین المللی مشهد

 

به سالن عطار رفتم و همینطور که به غرفه های مختلف از شهرستان‌های مختلف استان خراسان جنوبی سر می زدم توجهم  به غرفه شهرستان فردوس جلب شد بنابراین به  این غرفه رفتم و با خانم الهه آمنی یکی از فروشندگان این غرفه گفتگو کردم .

 

وی گفت: ما در اینجا محصولات کارآموزان فنی حرفه‌ای شهرستان فردوس را که شامل کیف های قیطانی ،حوله دست، گل های کریستالی و کیف چرم است عرضه می کنیم. همچنین در این غرفه محصولات خوراکی هم عرضه می شود و هزینه های آن برای بچه های بیمار خرج خواهد شد.

نمایشگاه نوروزگاه ایران کلکسیونی از فرهنگ کهن و آداب و رسوم ایرانیان است

وی ادامه داد :در این نمایشگاه برای شهرستان فردوس بروشورهایی تهیه شده که وقتی گردشگری از ما در رابطه با فردوس سوالی می‌پرسد ،بروشورها را به او تحویل داده و با لهجه خود از مردم در دعوت می کنیم تا به شهر ما بیایند.

 

از شهرستان سرایان هم در سالن عطار غرفه ای وجود داشت که در آن عسل فروخته می شد جلو رفتم و از یکی از فروشنده‌ها بروشوری گرفتم که در آن در رابطه با خواص عسل، فواید درمانی ژله رویال و گرده گل و نحوه مصرف آن توضیح های مختصری داده شده بود.

 

بعد از غرفه های شهرستان  فردوس و سرایان به غرفه های شهرستان خوسف رسیدم .برای گرفتن اطلاعات بیشتر از غرفه های این شهرستان یکی از فروشنده ها من را به آقای خزایی بخشدار جلگه ماجان از توابع شهرستان خوسف معرفی کرد .

 

وی گفت: شهرستان خوسف امسال در این نمایشگاه ۱۴ غرفه دارد تا به وسیله این غرفه ها محصولات و توانمندی های مردم  شهرستان به مردم شهرستان های بزرگ تر شناسانده شود و بیشترین تمرکز ما بر روی شناساندن ظرفیت های شهرستان خوسف به مردم سایر شهر ها می باشد.

 

وی افزود: شهرستان خوسف در این نمایشگاه یک چادر عشایری دارد که بسیاری از محصولاتی که عشایر ها تولید می کنند در آن عرضه می شود از جمله محصولاتی که به صورت گرم عرضه می شود می توان به نان روغنی آش گرم  و نان زنجبیلی اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: در این نمایشگاه تلاش شده تا از  توانمندی های حوزه زنان مثل  ساختن عروسک پارچه و صنایع دستی استفاده شود ، هم چنین در حوزه کشاورزی محصولاتی مثل زعفران، عناب و کشک ارائه می شود.

 

اجرای شاهنامه خوانی در نوروزگاه ایران

 

از سالن عطار خارج شدم و به سمت سالن فردوسی به راه افتادم، در همین مسیر کوتاه چشمم به اتوبوسی افتاده که با زحمت هنرمندان طراحی شده بود.

 

وارد اتوبوس شدم و به نقش و نگارهای آن توجه کردم؛ برای دیوارهای آن نقش های شاهنامه کشیده شده بود یک قسمت سیاوش  نقاشی شده بود قسمتی دیو ، قسمتی نبرد رستم و سهراب و ....

 

به نظر می‌رسید قرار است یک مراسم پرده خوانی اجرا شود برای همین من هم منتظر شروع این مراسم شدم. قسمتهایی از نمایش تجلی بخش رستم در شاهنامه بود در یکی از صحنه ها پرده خوان در حالی که کلام فردوسی را می خواند فریاد زد ،خداوند هیچ بنده ای را چو رستم نیافریده است.

 

بعد از اتمام نمایش با آقای غلامرضا عارف نژاد پرده خوان شاهنامه صحبت کردم: بسیاری از مردم بعد از اتمام نمایش دوست دارند نمایش دوباره تکرار شود خیلی ها با شاهنامه غریب هستند و برگزاری این نمایشگاه ها و نمایش ها در این نمایشگاه ها باعث می شود مردم با شاهنامه آشنا و به آن علاقه مند شوند. مراسم هایی مثل شاهنامه خوانی می تواند در جذب گردشگر و ترویج فرهنگ ایرانی مفید باشد.

 

وقتی وارد سالن فردوسی شدم به غرفه‌ای رفتم که در آن محصولات خاتم کاری به فروش می‌رسید، محصولی که مربوط به استان های اصفهان و شیراز است.

 

نمایشگاه نوروزگاه ایران کلکسیونی از فرهنگ کهن و آداب و رسوم ایرانیان است

خاتم کاری هنر تزیین چوب با مثلث های رنگی

 امیر حسین آقا آبادی از شهرستان خمینی شهر استان اصفهان گفت : برگزاری این نمایشگاه ها باعث می شود که مردم بدانند چه زحمات زیادی برای درست کردن این کالاهای خاتم کاری کشیده شده است.

 

وی با اشاره به این که لازم است تا برای صنایع دستی تبلیغ شود افزود: در این نمایشگاه می توانم برای مشتری ها از مواد به کار رفته در این خاتم کاری ها و مراحل انجام کار را توضیح بدم .

نمایشگاه نوروزگاه ایران کلکسیونی از فرهنگ کهن و آداب و رسوم ایرانیان است

تاریخچه چاقوی زنجان به زمان صفویه باز می گردد

به سراغ غرفه زنجان رفتم و با محمدرضا افشاری فروشنده این غرفه مصاحبه کردم.وی گفت: در این غرفه صنایع دستی زنجان شامل چاقوی دستی زنجان و صنایع مس به فروش می‌رسد.

 

افشاری در پاسخ به سوال من که چرا چاقوی زنجان این قدر معروف است گفت :تاریخچه چاقوی زنجان به زمان های قدیم ان هم در زمان صفویه بر می گردد. در  زمان جنگ با دولت عثمانی سلاح ها در زنجان که دورتر از مرز بود ساخته  می‌شد و چاقوی زنجان از همان زمان معروف است.

نمایشگاه نوروزگاه ایران کلکسیونی از فرهنگ کهن و آداب و رسوم ایرانیان است

بعد از اتمام بازدید از نمایشگاه در راه بازگشت دوباره از مقابل چادرهای عشایر نشین عبور کردم و بعد از توقف در یکی از ان ها و خوردن آش و خرید نان از نمایشگاه خارج شدم .

 

با توجه به اینکه ورود زائران به شهر مقدس مشهد در نوروز امسال  ۹ درصد رشد داشته است برگزاری نمایشگاه هایی مثل  نمایشگاه نوروزگاه ایران می تواند فرصت خوبی برای آشنایی زائران و مجاوران امام رضا (ع) با آداب و رسوم، لهجه ها و صنایع دستی استان های مختلف کشور باشد.

 

انتهای پیام//ز.ی

گزارشگر زهرا یونسی

برچسب ها: نوروز ، کالای ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار