در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار حوزه حقوقی و قضایی دی ماه سال ۹۶ را بخوانید.

قوه قضاییه دی//آملی لاریجانی :موافق بستن همه پیام رسان‌ها نیستم/حکم قاتل ستایش اجرا شدبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه، خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی در دی ماه سال 96 را می‌خوانید.

مذاکره‌ای با انگلیس‌ها در مورد زاغری نداشتیم/حضور حَکَم برای رفع مشکلات احمدی نژاد صحت ندارد/ آغاز تحقیقات از مسئولان و آقازاده‌های قاچاقچی

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و بیست و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که 3 دی ماه برگزار شد،تصریح کرد: نازنین زاغری یک پرونده دیگری هم دارد که هنوز دادگاهی برای آن تشکیل نشده و برای پرونده دیگرش 5 سال حبس تعیین شده است.

وی در رابطه با اجرای طرح کاداستر گفت: در قانون آمده که باید 42 درصد بودجه ثبت به هلال احمر داده شود. در برنامه ششم در دو جدول تکالیف زیادی به قوه قضاییه سپرده شده است و در این برنامه آمده که دولت باید بودجه آن را تأمین کند و از کل بودجه دولت 2.9 به قوه قضاییه داده شود، اما 2.2 به آن اختصاص داده شده است و در این صورت بودجه قوه قضاییه نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش پیدا کرده است که ما در این صورت در پرداخت حقوق هم دچار مشکل می شویم.

مأموریت عده ای، کوبیدن دستگاه های منصوب به رهبری است

حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور صبح امروز در نشست معاونان عقیدتی سیاسی و جمعی از فرماندهان بسیج قوه قضاییه به برخی هجمه ها و سخنان علیه دستگاه قضایی از سوی برخی افراد که امروز نقش اپوزوسیون را دارند اشاره کرد و افزود: کسانی با بزرگ بینی و دروغ های مخرب قصد دارند به دستگاه قضایی ضربه وارد کنند. عده ای هم ماموریت دارند دستگاه های منصوب رهبری را بکوبند.

وی تاکید کرد:شما ببینید رسانه های بیگانه چقدر دستگاه های منصوب رهبری را می کوبند و انواع و اقسام دروغ ها و تهمت ها را به این دستگاه ها از جمله قوه قضاییه نسبت می دهند؟

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت:البته نمی گوییم در قوه قضاییه و دستگاه های دیگری که منصوب به رهبری است، اشکال و ضعف نیست، اما ببینید که چگونه این دستگاه ها را سیبل کرده و آماج حملات خود قرار داده اند.

دادستان کل کشور در پایان تاکید کرد: در چنین شرایطی وظیفه شما بسیجیان بسیار سنگین است و باید تلاش کنید هرچه قدر می توانید مجموعه دستگاه قضایی را به سمت انقلابی بودن سوق و روحیه بسیجی را توسعه دهید.

ثبت ۱۳ میلیون سند طی ۹ ماه گدشته در دفترخانه‌ها/۴۰ درصد اقتصاد کشور در دفترخانه‌ها شکل می‌گیرد

محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه ۴۰ درصد اقتصاد کشور در دفترخانه‌ها شکل می‌گیرد، گفت: با وجود این روز سردفتران و دفتریاران در تقویم ثبت نشده و ما هشت سال است که برای ثبت این روز در تقویم درخواست داده ایم.

بیکاری و حاشیه نشینی ریشه بسیاری از جرایم است

جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها با حضور در نشست شورای اداری شهرستان ایوان اظهار کرد:عمده‌ترین دلیل جرم در این منطقه بیکاری و نبود شغل است که متولیان امر برای ریشه کن کردن آن باید اقدام جدی کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه زندان نباید راه حل اول برای برخورد با جرائم باشد، گفت: با زندانی شدن فرد خانواده وی دچار بحران‌های عدیده می‌شود و این مساله می‌تواند به توسعه چرخه جرم در جامعه منجر شود.

۶۰ درصد زندانیان تحصیلات زیر دیپلم دارند

حجت الاسلام و المسلمین رضا رستمی مدیر کل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور در هفتمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور تصریح کرد: بیش از ۹۰ هزار زندانی سراسر کشور در کلاس‌های قرآنی شرکت دارند.

وی گفت: کسانی که بیش از یک سال زندانی و در این دوران با قرآن مانوس بوده اند؛ بازگشت مجدد آن‌ها به زندان زیر ۲ درصد است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی افزود: ۶۰ درصد زندانیان در بدو ورود به زندان زیر دیپلم هستند که نشان می‌دهد سطح سواد با ارتکاب جرم ارتباط مستقیم دارد.

حکم اعدام قاتل ستایش سحر گاه امروز اجرا شد

غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در گفتگوی روز 14 دی ماه 96 با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: سحرگاه امروز(پنج شنبه) حکم اعدام امیرحسین قاتل ستایش قریشی اجرا شد.

وی افزود:با توجه به تقاضا و اصرار اولیاء دم ستایش قریشی و پس از انجام تمام فرآیندها و تشریفات قانونی، حکم صادره که به تایید دیوان عالی کشور رسیده بود به مرحله اجرا در آمد.

اسماعیلی گفت:امیدواریم که اعمال قانونی و اجرای این احکام بازدارندگی لازم را داشته باشد و در آینده شاهد تکرار این گونه حوادث و جنایات نباشیم.

موافق بستن همه پیام رسان‌ها نیستم/ جمع شدن بساط آشوب به معنای نبود مطالبات برحق مردم نیست

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی خاطرنشان کرد: در حوادث اخیر دیدید که کانال های مدعی دفاع از حقوق بشر و افشای حقایق چگونه به کانال های مروج خشونت و محرک آشوبگران تبدیل شدند، تا جایی که ساختن بمب را آموزش می دادند و افراد فریب خورده را به آتش زدن مساجد و حسینیه ها تحریک می کردند. بر همین اساس ما معتقد نیستیم که فضای اینترنت بسته شود یا پیام رسان های اجتماعی کلاً مسدود شوند بلکه می‌گوییم فضای مجازی باید فضایی شفاف و با رعایت امنیت اجتماعی و ملی و همچنین در حوزه وقوع جرایم، پاسخگو باشد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امروز برخی پیام رسان‌های خارجی مانند ابزاری قدرتمند در اختیار دشمن هستند، بر لزوم ضابطه مندسازی پیام رسان‌ها و به طور کلی فضای مجازی تأکید کرد و گفت: نمی توان به بهانه آزادی اجازه داد که عده ای با نقاب و بدون هویت مشخص هر اقدامی که می خواهند در فضای مجازی انجام دهند. مگر می توان به خودرویی که پلاک ندارد اجازه تردد داد؟

تایید خودکشی جوانی در زندان اوین

محبی مدیر کل زندان های استان تهران در گفتگوی روز 18 دی ماه 96 با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص خبر خودکشی فردی در زندان اوین اظهار کرد:صبح امروز(دوشنبه) فردی به نام سینا قنبری فرزند علی اکبر در دستشوی قرنطینه زندان اوین اقدام به خودکشی کرده است.

وی با بیان اینکه  این فرد از طریق حلق آویز کردن خودکشی کرده گفت: بلافاصله بعد از اطلاع از ماجرا بازپرس جنایی استان تهران در محل حادثه حاضر شد و با معاینه و تحقیقات اولیه علت فوت را حلق آویز کردن اعلام کرد.

25 کشته و 455 بازداشتی در آشوب‌های اخیر/ گزارشی از تاثیر رادیو اکتیو در فوت مرحوم هاشمی نداشتیم/ نظر قوه قضاییه درباره رفع فیلتر تلگرام

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و بیست و سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت:به جز این دو مورد، دیگر هیچ شخصی خودکشی نکرده است و در این اغتشاشات تعداد 25 نفر از مردم در خیابان‌ها در کل کشور کشته شدند که این افراد با تیر نیروهای نظامی کشته نشده‌اند و از پشت سر تیر خورده‌اند و موارد مشکوک است و برای هر یک از فوتی‌ها یک پرونده تشکیل شده است، البته دو نفر از این کشته‌ها مربوط به سقوط ماشین آتش نشانی به روی خودروی یک پدر و پسر است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: به دادستان ها تاکید شده است که افراد بی گناه سریع آزاد شوند، اما اگر فردی کسی را کشته باشد حتما مجازات می شود و اگر دانشجویی هم در اغتشاشات دستگیر شده باشد و گناهکار باشد مجازات می شود. پس بهتر است فضاسازی نشود و اگر فردی دانشجو و به هر دلیلی مجرم باشد و بازداشت شده باشد مجازات می شود، اما تمهیداتی فراهم شده که دانشجویان بازداشتی بتوانند در امتحانات خود شرکت کنند.

وی گفت: در بین بازداشتی‌ها هیچ خارجی وجود ندارد و فقط یک فرد دو تابعیتی بازداشت شده است و مشخص شد که در اغتشاشات با دوربین خود مشغول فیلمبرداری بوده است.

برجام به همین شکلی که هست باید اجرا شود/ما هم می گوییم فیلتر کردن فضای مجازی فایده ای ندارد

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به تلاشهای آمریکا برای تغییر برجام تأکید کرد: جمهوری اسلامی بارها گفته است که برجام قابل تغییر نیست و هیچ کشوری نمی تواند برجام را به مسائل دیگر از جمله موضوعات دفاعی ایران گره بزند. برجام هرچه که هست به همین شکل فعلی اجرا خواهد شد و کشورهای طرف این قرارداد نیز باید به آن پایبند باشند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار