رئیس دانشگاه شریف با اشاره به برنامه های راهبردی دانشگاه، اثربخشی اجتماعی برنامه را عامل مهمی دانست.

محمد فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه شریف  در گفت و گو با درآمد عمده دانشگاه‌ها باید از طریق  ارتباط با صنعت تامین شود خبرنگار حوزه حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برنامه‌های راهبردی این دانشگاه اظهار کرد: برای دانشگاه برنامه راهبردی تنظیم کردیم و یکی از اهداف مهم در برنامه راهبردی که دانشگاه باید دارا باشد، اثر بخشی اجتماعی است.

فتوحی با اشاره به اثر بخشی اجتماعی در برنامه راهبردی دانشگاه عنوان کرد: دانشگاه شریف تاکنون بالغ بر ۵۰ هزار فارغ التحصیل زبده‌ای که می‌توانند راهبران آینده صنعتی کشور باشند، داشته است که این فارغ التحصیلان در بخش‌های مختلف علمی و فناوری مشغول به کار هستند.

تربیت بیش از 2 هزار هیئت علمی از سوی دانشگاه شریف

وی در خصوص این که دانشگاه شریف نقش مهمی را در آموزش کشور ایفا کرده است، افزود: بیش از ۲ هزار نفر برای هیئت علمی دانشگاه‌های دیگر تربیت کرده است، که این افراد حداقل یکی ازمقطع تحصیلی خود رادر دانشگاه شریف گذرانده اند و از این ۲ هزار نفر نزدیک به ۴۰۰ نفر هر سه مقطع تحصیلی خود را در دانشگاه شریف گذرانده اند، بنابراین دانشگاه شریف توانسته نقش مهمی را در آموزش کشور ایفا کند.

رئیس دانشگاه شریف با بیان این که راه کار‌های مختلفی در حوزه پژِوهش و فناوری داریم عنوان کرد: در سال‌های اخیر رویکرد دانشگاه از پژوهش و تحقیقات به سمت حمایت از علم و فناوری تغییر جهت داد.

فتوحی در خصوص برنامه جامع پژوهش و فناوری گفت: در همین راستا برنامه جامع پژوهش و فناوری در حوزه‌های مختلف تعریف شده است که این حوزه‌ها شامل پژوهش حوزه ارتباط با صنعت، فناوری و کارآفرینی، توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری می‌شود.

فعالیت های کارآفرینی دانشگاه روند تکاملی داشته است

وی با بیان این که فعالیت‌های کارآفرینی دانشگاه روند تکاملی داشته عنوان کرد: برنامه‌های دانشگاه جهت تحقق فعالیت‌های کارآفرینی به ۴ بخش مختلف تقسیم می‌شود، که اولین برنامه دانشگاه جهت تحقق فعالیت‌های کارآفرینی ترویج و فرهنگ سازی کارآفرینی است، این برنامه به عنوان اولین گام در اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه و آشنایی دانشجویان با فرهنگ کارآفرینی و نهادینه کردن این فرهنگ در بین دانشجویان تمرکز دارد، کاری که در برنامه اول صورت می‌گیرد به طور میانگین سالانه بیش از ۱۲۰ رویداد ترویجی در گروه‌های مختلف دانشجویی برگزار کرده است.

فتوحی در خصوص دومین برنامه دانشگاه جهت تحقق فعالیت‌های کارآفرینی عنوان کرد: دومین برنامه برای تحقق فعالیت‌های کارآفرینی ارتقای توانمندی و قابلیت‌های کارآفرینان است، که در این قسمت هدف اصلی ارتقای توانمندی دانشجویان و افزایش قابلیت آن‌ها برای ورود به حوزه کارآفرینی است، که در این میان به طور میانگین سالانه بیش از بیست هزار نفر ساعت کارگاه آموزشی برگزار شده است.

وی در خصوص برنامه سوم گفت: برنامه سوم دانشگاه جهت تحقق فعالیت‌های کارآفرینی ایجاد کسب و کار‌های دانش بنیان است، متولی این بخش مرکز رشد و شتاب دهنده‌های دانشگاه است، که به منظور تحقق این هدف حمایت‌های مختلفی از استارت آپ‌های دانشگاه شریف انجام شده و تا به امروز بیش از ۲۵۰ واحد فناور از این خدمات بهره‌مند شده است.

رئیس دانشگاه شریف برنامه چهارم دانشگاه جهت تحقق فعالیت‌های کارآفرینی را که نوعی تکمیل کننده این فعالیت‌ها است و به پایدار سازی کسب و کار‌های دانش بنیان کمک می‌کند، ایجاد پارک ومجتمع‌های علم و فناوری دانشگاه دانست.

فتوحی در خصوص افتتاح پارک علم و فناوری در سال ۹۶ گفت: اکنون بیش از ۲۰ شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه مستقر هستند و در اطراف دانشگاه بیش از ۳۰۰ شرکت مشغول به فعالیت بوده که اعضای آن را اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه تشکیل می‌دهد؛ این فعالیت‌ها و ایجاد کسب و کار سبب شده دانشجویان در داخل کشور بمانند.

انتقال کلاس های قدیمی به ساختمان نوساز

وی در خصوص ساختمان‌های فرسوده دانشگاه با توجه به زلزله‌های اخیر گفت: یکی از برنامه‌های آینده افتتاح ساختمان آموزش است، ساخت این ساختمان با کمک رئیس جمهور انجام شده ودانشگاه برنامه دارد تا ساختمان کلاس درس که در ساختمان ابن‌سینا است و از نظر مقاومت در برابر زلزله و حوادث وضعیت مناسبی ندارد را به ساختمان نوساز منتقل کند.

رئیس دانشگاه شریف با بیان این که هدف دانشگاه ۱۲ هزار نفری ماندن است عنوان کرد: هدف دانشگاه این است که به جای افزایش کمیت، افزایش کیفیت داشته باشد.

فتوحی در خصوص گسترش در حوزه آموزش با بیان این که برنامه دانشگاه گسترش کیفی است گفت: در حوزه آموزش اگر گسترشی وجود داشته باشد در حوزه میان رشته‌ای است، ما باید زمینه‌های جدید میان رشته‌ای ایجاد کنیم و ممکن است بعضی رشته‌ها که کاربرد کمتری دارد، حذف کنیم.

تلاش دانشگاه شریف برای بین المللی شدن

وی با بیان این که وزارت علوم برنامه‌هایی برای بین المللی کردن دانشگاه‌ها دارد، عنوان کرد: وزارت علوم در نظر دارد طی دوره ۵ ساله، ۵ دانشگاه و پژوهشکده برتر را به طراز بین المللی برساند که دانشگاه شریف یکی از آن‌ها است.

فتوحی در خصوص دستاورد‌های دانشگاه گفت: تقریبا نزدیک به ۴۵۰ مهمان خارجی از ۵۶ کشور جهان از دانشگاه بازدید داشتند و در همایش‌هایی که دانشگاه برگزار کرده بود به  سخنرانی پرداختند و با دانشگاه‌های جهان ۱۶ تفاهم نامه امضا کردیم که نزدیک به ۲۳ تفاهم نامه با موسسات بین المللی عملیاتی شده است.

رئیس دانشگاه شریف در خصوص همکاری‌های بین‌المللی با کشور چین عنوان کرد: دانشگاه شریف امسال موفق شد ریاست کارگروه همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور چین را از وزارت علوم دریافت کند.

درآمدزایی دانشگاه باید از طریق ارتباط با صنعت باشد

وی در خصوص بودجه‌ای که در سال ۹۷ به دانشگاه شریف اختصاص داده شده گفت: بودجه‌هایی که برای دانشگاه در نظر گرفته می‌شود کفاف کلیه فعالیت‌های دانشگاه به خصوص در حوزه پژوهشی را نمی‌دهد، اما از دانشگاه‌ها انتظار است که گام‌های موثری در حل مسائل اساسی کشور بردارند و برای خود درآمد زایی ایجاد کنند، دانشگاه‌ها با این اقدام می‌توانند به سمت و سویی روند که استقلال نسبی مالی پیدا کنند.

فتوحی در خصوص درآمد زایی دانشگاه‌ها از طریق حل مسائل اساسی کشور و ارتباط با صنعت و جامعه گفت: درآمد عمده دانشگاه‌ها از طریق آموزش و پردیس‌های دانشگاهی بوده، در صورتی که درآمد زایی دانشگاه باید از طریق حل مسائل اساسی کشور و ارتباط با صنعت و کشور صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار