­دکتر اکرم الشلی، ­کارشناس مدیریت بحران و جنگ پیشگیرانه اعلام کرد مهم‌ترین علت اقدامات جنون آمیز کشور‌های غربی علیه روسیه، بازداشت افسران آمریکایی، فرانسوی، اسرائیلی و عرب در سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­دکتر اکرم الشلی، کارشناس مدیریت بحران وجنگ پیشگیرانه و استاد جامعه شناسی سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد مهم‌ترین علت اقدامات جنون آمیز کشور‌های غربی علیه روسیه، بازداشت افسران آمریکایی، فرانسوی، اسرائیلی و عرب در سوریه است.

تحولات جدید جهانی در سایه تشدید اقدامات غرب و آمریکا علیه روسیه

دکتر اکرم الشلی گفت: «تحولات جدید جهانی در سایه تشدید اقدامات غرب و آمریکا علیه روسیه چه بسا به سوی منفجر شدن اوضاع جهانی پیش برود. تغییر و تحولات کنونی در جهان در سایه اختلافات موجود بین روسیه و آمریکا بسیار سریع است. آمریکا از متحدان بین المللی به خصوص غربی خود برای محاصره روسیه و اعمال فشار رسانه ای، سیاسی و دیپلماتیک بر آن به علت ناتوانی این متحدان از اتخاذ هرگونه تصمیمی برای مقابله با روسیه باج خواهی می‌کند. اعمال این فشار‌ها بر روسیه گستاخانه و وقیحانه است همانگونه که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور توصیف کرد و با همه اصول و قوانین حاکم بر روابط بین الملل در تضاد است.»

عواقب بهانه‌های واهی آمریکا و غرب

الشلی افزود روابط روسیه و کشور‌های غربی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق تاکنون تا این حد متشنج نشده بود. غربی‌ها و آمریکا بر اساس بهانه‌های واهی که با هیچ منطقی سازگار نیست به تحرکاتی علیه روسیه مبادرت ورزیدند بنابراین بررسی مسایل پنهان زیادی که در پس حقیقت این رفتار‌های آمریکا - غرب وجود دارد ضروری است؛ رفتار‌هایی که جهان را در لبه درگیری و رویارویی کشور‌های قدرتمند قرار داده است.

آمریکا و غرب تاب و تحمل روسیه را ندارند

این تحلیلگر گفت: «موضوع این است اقدام کشوری به نام روسیه که در چند دهه گذشته به طور کامل به حاشیه رفته بود در به چالش کشیدن موضع بین المللی و زیرپا گذاشتن آن برای غربی‌ها و اروپایی‌ها به رهبری آمریکا شوک آور بود. روسیه اکنون برای حمایت از حقوق مردم، با قدرت همه مواضع بین المللی را علیه دولت‌ها و کشور‌های تحت ستم به باد انتقاد می‌گیرد. این کشور‌های مظلوم از سلطه گری، ظلم و ستم آمریکا و کشور‌های غربی به ستوه آمده اند. از سوی دیگر کشور‌های غربی به رهبری آمریکا تاب تحمل روسیه قدرتمند را ندارد و نمی‌توانند دستاورد‌ها و موفقیت‌های بی شمار این کشور را در عرصه بین المللی ببینند. روسیه توانسته است از طریق کانال‌های مستقیم و علنی بسیاری از کشور‌هایی را که روزگاری از متحدان اروپا و آمریکا بوده اند با خود همراه کند.»

ناکامی آمریکا و متحدانش در خاورمیانه

وی افزود: «روسیه سیاست گام به گام را در برابر اقدامات کشور‌های غربی و آمریکا و دیگر متحدان آن‌ها اعمال می‌کند. غربی‌ها روسیه را تحریم و دیپلمات‌های روس را اخراج می‌کنند روسیه نیز به اقدام متقابل روی می‌آورد زیرا این کشور از موضع بین المللی خود به خصوص در قبال سوریه و ائتلاف با ایران و محور مقاومت خرسند است. اقدامات تحریک آمیز غربی‌ها روسیه را زیاد آزار نمی‌دهد زیرا این کشور از جایگاه قدرت و موضع مقتدرانه رفتار می‌کند ولی رسانه‌ها بر طبل این موضوع می‌کوبند و بدان می‌پردازند. روسیه معتقد است که آمریکا و کشور‌های اروپایی مدیون و بدهکار روسیه، چین و کشور‌های زیاد دیگری هستند. طبعا آن‌ها (اروپا و آمریکا) به گاز، نفت، چوب و دیگر محصولات روسیه نیاز دارند. در زمانی که بر جهان سلطه گری می‌کردند روسیه بساط آنان را برچید و وقتی نتوانستند این موضوع را تحمل کنند به بهانه‌های بی اساس و پوچی مانند موضوع مسمومیت جاسوس سابق روس در انگلیس متوسل شدند و این نیز کاری بیهوده و بدون نتیجه خواهد بود. همه این اقدامات علیه روسیه، واکنش و خشم شدید غربی‌ها و آمریکایی‌ها به خسارت‌هایی است که در منطقه متحمل شده اند به خصوص ناکامی که در توطئه جنگ خاورمیانه و مشخصا علیه عراق و سوریه با آن مواجه شدند. اقدامات جنون آمیز غربی‌ها واکنشی به اقدام مقامات سوریه به دستگیری گروهی از افسران انگلیسی، آمریکایی و اسرائیلی و برخی از افسران سفارتخانه‌های کشور‌های عربی است. در مقابل، کشور‌های غربی و آمریکا و دیگر متحدان آن‌ها به بهانه تراشی برای مجازات روسیه به ظن خود مبادرت ورزیدند.»

وی در پایان تاکید کرد بدون تردید این اقدامات نیز هیچ آسیبی به پیشرفت طرح مقاومت در منطقه نخواهد زد و من معتقدم در شرایط کنونی این طرح و توطئه غربی‌ها در منطقه است که ضربه می‌خورد.

انتهای پیام/

سخنان دکتر اکرم الشلی، استاد جامعه شناسی سیاسی در مورد اقدامات آمریکا علیه روسیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار