حوزه سلامت در مهر ماه سال گذشته شاهد رویداد‌هایی بود که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۶ با همه خوبی‌ها و بدی‌ها به اتمام رسید، در سال ۹۶ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود که در این بسته خبری می‌توانید مهم‌ترین اخبار نخستین ماه سال ۹۶ ، از پیرترین و جوان‌ترین استان های کشور تا تهران، اولين شهر دنيا با ٢٥٠ موتورآمبولانس را مرور کنید، همچنین از محقق شدن یا به نتیجه نرسیدن برخی وعده‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان هم باخبر شوید.

 

پیر حسین کولیوند رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه اورژانس هوایی کشور در سال گذشته گسترش یافته است اظهار کرد: با پیگیری‌های وزیر بهداشت ۲۴۰۰ ناوگان به اورژانس کشور اضافه شد و به دنبال تقویت اورژانس فعلی هستیم.

وی ادامه داد: ۴۰۰ دستگاه اورژانس جدید خریداری و مجوز خرید ۱۰۰۰ دستگاه دیگر از دولت گرفته شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت استخدامی و کمبود پرسنل در اورژانس جدی است اظهار کرد: پیگیر موضوع کمبود نیرو هستیم.

پیرترین و جوان‌ترین استان های کشور/۳ برابر شدن جمعیت سالمند در ۳۰ سال آینده

 مهين عظيمى رئيس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: ايران با ٧٤ سال اميد به زندگی در جهان رتبه ٧٥ و در منطقه رتبه دهم و اميد به زندگى با سلامتى رتبه پنجم منطقه را دارد.

عظيمى گفت: بيش از ٣٠ درصد جمعيت كشور در سال ٢٠٥٠ سالمند مى شوند؛ در واقع جمعیت سالمند ٣ برابر مى شود و اين آمار از ميانگين جمعيت جهان و آسيا در سال ٢٠٥٠ بالاتر خواهد بود .

وى عنوان كرد: در ايران حدود  ١٠ درصد جامعه سالمند هستند، پيرترين استان كشور، گيلان با ١٣ درصد جمعیت سالمند است  و سيستان بلوچستان جوانترين استان كشور  محسوب می شود و ١٠.٤ درصد جمعيت تهران سالمند هستند.

صدور ۷۲ میلیون پرونده الکترونیک سلامت در کشور

ایرج حریر‌چی قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: تاکنون 72 میلیون پرونده الکترونیک سلامت صادر شده و 38 میلیون نفر از این افراد خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: از ابتدای انجام طرح تحول 123 میلیون 400 هزار میلیون بار مراجعه انجام شده و مردم از طریق سامانه خدمات دریافت کرده‌اند.

داروسازی سودآورترین صنعت بعد از اسلحه‌سازی/ افزایش ظرفیت داروسازی ایران تا چند برابر نیاز کشور

غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به حساسیت همه کشورهای دنیا نسبت به موضوع زنجیره تامین دارو، گفت: در واقع داروسازی پرسودترین صنعت بعد از سلاح‌‌سازی است که طبق معمول حتی در این زمینه نیز (سلاح‌سازی و داروسازی) مثل همه جای دیگر ردپای یهودیان در آن وجود دارد از سوی دیگر دارو به عنوان کالای استراتژیک می‌تواند ابزار سیاسی مهمی بویژه در حوزه زنجیره تامین دارو قرار گیرد.

اصغری با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به صنعت داروسازی ادامه داد: باید این حوزه را بیش از پیش توانمند کنیم تا جایی که حداقل وابستگی کشور را به همان چند قلم داروی وارداتی نیز از میان برود، البته فعلا صنعت داروسازی از نظر تولید دارو، افزایش خط تولیدها و پیشروی‌ها وضعیت خوبی دارد به گونه‌ای که هم اکنون با افزایش ظرفیت‌ها، میران تولیدات داخلی دارویی چندین برابر بیش از ظرفیت و نیاز ایران است.

نزاع، دومين عامل مرگ در اورژانس كشور/ لزوم فرهنگسازى در پيشگيرى از حوادث

 سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: در اینکه اورژانس كشور خدمات زیادی ارائه می‌دهد تردیدی نیست؛ پرسنل روزانه هزاران بار در خدمت مردم هستند و کاری پر استرس دارند، هرچند اورژانس هوایی در بیش از ۳۰ نقطه کشور و بیش از ۲هزار آمبولانس تجهيز و بیش از ۱۲۰ مذکر اورژانس را مجهز کرده اید، ولی خلاصه این موارد باید رضایتمندی مردم باشد.

وی با بیان اینکه پنج هزار تخت بیمارستانی در دوره قبل فقط برای اورژانس راه‌اندازی شده است، مطرح کرد: در وزارت بهداشت کم‌ترین شکایت از اورژانس بوده با اینکه بیش از ۶۰ هزار ماموریت انجام می دهد.قاضی زاده هاشمی بیان کرد: البته دولت همچون سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و نمایندگان نقش مهمی دارند؛ تا اینجا فقط از درمان گفته شد، یعنی توجه به معلول، باید از رفتارهای پرخطر و تصادف پیشگیری شود، باید علت را از بین ببریم. تا کی می‌توان ناوگان اورژانس را تجهیز کرد؟

وزیر بهداشت تصریح کرد: فرهنگ فقط عزاداری نیست، چرا باید نزاع، دومین عامل مرگ و میر در اورژانس کشور باشد؟؛ دستگاه‌های فرهنگی مسئول هستند تا از این اتفاقات پیشگیری شود.

وی گفت: وزارت بهداشت و اورژانس کشور وظیفه دارند با تسريع نجات مصدومان و بیماران و افزایش تخت های بیمارستانی از میزان مرگ و میر و نقص عضو کم کنند اما تا کجا می توان با توسعه فیزیکی اورژانس و بيمارستان ها از افزايش مرگ و مير كم كرد؟ بايد ديد جایگاه پیشگیری و آموزش همگانی برای کاهش حوادث کجاست.

وزيربهداشت ادامه داد: راه پیشگیری از حوادث، فرهنگ سازی و تربیت فرزندان و آموزش به مردم برای مراعات حقوق یکدیگر و پرهیز از تحصیل مال حرام است تا جامعه ای سالم داشته باشیم.

هدر رفت سالانه دارو در ایران به مرز 400 میلیون تومان رسید

عبداللهی معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق آخرین تحقیقات و آمارهای بدست آمده متاسفانه سرانه مصرف دارو و مقاومت دارویی در ایران نگران کننده است به گونه ای که مقاومت دارویی به عنوان تهدیدی جدی از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شد در حالیکه طبق آمارهای سال 2015 میزان مقاومت دارویی در ایران 16 برابر استانداردهای جهان است.

 وی تاکید کرد: مصرف بی رویه دارو و بد مصرفی آن در ایران به جایی رسیده که هر ساله 400 میلیون تومان دارو در کشورمان هدر می رود و بیش از 50 درصد مردم با خود درمانی منابع دارویی را هدر می دهند.

معاون بهداشت ودرمان سپاه پاسداران با اظهار نگرانی از مصرف بی رویه دارو  و تجویز غیر منطقی دارو، افزود: مصرف داروهای تزریقی در ایران 46 درصد است و درجهان 11 درصد و علاوه بر آن به علت مراجعه افراد به پزشکان متعدد برای دریافت داروهای بیشتر، متاسفانه مصرف بیش از 3 قلم دارو برای حتی ساده ترین بیماری ها در ایران 2 برابر بیشتر از جهان است.

ایران و پاکستان داروی مشترک تولید و صادر می کنند

سیدحسن هاشمی یا تشریح همکاری دوجانبه ایران و پاکستان در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی، گفت: دو کشور دارای مرز و دین مشترک هستند و در عین حال پاکستان در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار موفق است و صادارات خوبی نیز به دیگر کشورها دارد و این توانمندی ها زمینه مناسبی برای همکاری دو کشور فراهم می کند.هاشمی در خصوص اجرایی شدن توافقنامه های ایران و پاکستان در بخش بهداشت و درمان و تولید محصولات  دارویی مشترک نیز گفت: مذاکرات زیادی انجام شده ولی تحقق کامل این توافقنامه ها به حضور جدی و موثر بخش خصوصی نیاز است.

وی ادامه داد: در موضوع دارو و تجهیزات پزشکی، دولت های ایران و پاکستان جز در تنظیم مقررات و نظارت بر اجرای آن کاری نمی کنند و بخش خصوصی این کشورها فعالیت های لازم را انجام می دهد و دولت مستقیم حضور ندارد.

ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: بر اساس توافق سه‌جانبه‌ بین شورای عالی بیمه ، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی وسازمان نظام پزشکی ترجمه کتاب تعرفه های کالیفرنیا و ملحقات بعدی آن برای اولین بار به سازمان نظام پزشکی محول شد.

فاضل گفت: ترجمه اصل کتاب مذکور در اولویت کاری سازمان نظام پزشکی است و به‌هیچ‌عنوان کوچک‌ترین تغییر و اعمال‌نظری در آن اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: امیدواریم با موافقت وزارت بهداشت این توافق 4 جانبه شده و به‌سرعت و با دقت عملیاتی شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد : در ترجمه‌های قبلی این کتاب یکسری از کدها با مشورت انجمن‌های علمی تغییراتی کرده بود که همین اعمال‌نظرها عامل اصلی اختلاف بر سر تعرفه‌ها شده است.

انجام 2 ميليون ماموريت اورژانس در سال 95/ تهران، اولين شهر دنيا با ٢٥٠ موتورآمبولانس

پیر حسین كوليوند رئیس اورژانس کشوربا بيان اينكه پايگاه های هوايى اورژانس به ٣٣ پايگاه رسيده است از نجات جان بالغ بر ١٦ هزار نفرتوسط اورزانس در کشور خبر داد.

كوليوند افزود: تهران اولين شهر دنيا است كه با ٢٥٠ موتورلانس در اورژانس به مردم خدمت رسانى مى كند.

وى با بيان اينكه بالغ بر ٢ ميليون عمليات در سال گذشته داشتيم، گفت: ما با كمبود شديد نيرو مواجه هستيم؛ اميدواريم مجلس و دولت به ما كمك كنند زيرا اين مشكلى است كه سال ها داريم و نياز به مجوز استخدام است.

رئیس اورژانس کشور عنوان كرد: اورژانس جزو تكاليف حاكميتى است و نمى توانيم به مردم بگوييم به دليل كمبود نيرو خدمات مناسب نمى دهيم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار