غار آذرین ایوب بزرگترین غار آشتفشانی کشور است که در شهربابک واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی حسین پور فعال حوزه گردشگری شهرستان شهربابک کوه ایوب گفت : غار ایوب در جنوب شرقی شهر دهج در شهرستان شهربابک استان کرمان قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ارتفاع این کوه 3309 متر است افزود : غار معروف در ارتفاع 2876 متری قرار دارد که پهنای دهانه ی آن 50 متر و ارتفاع آن 40 متر است.

بزرگترین غار آتشفشانی کشور در شهربابک

حسین پور با بیان اینکه غار ایوب در جنوب شرقی شهر دهج ، در شهرستان شهربابک قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است گفت : این دهانه ، بزرگترین دهانه ی غارهای آذرین ایران است و آن را نتیجه انفجار حاصل از برخورد آب و گدازه های آذرین داسیتی می دانند.

وی اختلاف دما و رطوبت را باعث خردشدگی سنگ ها و افزایش عمق غار دانست و یاد آور شد : فرسایش باد نیز با کوبیدن ماسه به دیواره ها ، حفره هایی لانه زنبوری را در دیواره ی غار به وجود آورده است.

برای دیدن از این اثر زیبا از شهر بابک به سوی انار پس از مسافت 57 کیلومتر به روستای جَوَزم میرسیم و از آنجا با طی 27 کیلومتر وارد شهر دِهَج واقع شده استمی شویم که این اثر در آنجا واقع شده است.

انتهای پیام/س

 

غار آذرین ایوب بزرگترین غار آشتفشانی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار