فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان غربی از آمادگی یگان تحت امر خود در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛سرهنگ حسن محمدی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: حفاظت و حراست از آثار تاریخی در ایام تعطیلات نوروزی بصورت مستمر و شبانه روزی در دستور کار این یگان می‌باشد.

وی تصریح کرد: در راستای تدابیر ابلاغی سردار فرماندهی یگان حفاظت کشور و مسئولین امر، امسال اقدامات خوبی در خصوص تامین امنیت گردشگران به منظور توسعه گردشگری در استان انجام شده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان غربی اظهار داشت: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته در خصوص حضور خیل عظیم گردشگران در این استان، نیرو‌های یگان اعم از پرسنل کادر و وظیفه در ایام تعطیلات نوروزی بصورت شبانه روزی در محوطه‌های تاریخی و بصورت تمام وقت در موزه‌ها مشغول حفاظت از آثار تاریخی و خدمت رسانی به گردشگران عزیز می‌باشند.

محمدی به برخی از فعالیت‌های یگان حفاظت در راستای آمادگی برای ایام تعطیلات نوروزی اشاره کرد و افزود: حضور و مشارکت یگان حفاظت در طرح نوروزگاه، تعامل با سردار فرماندهی فرماندهان انتظامی استان و فرماندهان انتظامی شهرستانها، همکاری با سایر دستگاه‌های عضو ستاد اجرائی خدمات سفر، برگزاری جلسات توجیهی مستمر با پرسنل کادر و وظیفه در راستای برقراری امنیت و حفاظت مطلوب از آثار تاریخی از جمله اقدامات مهم یگان حفاظت می‌باشد.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های حفاظتی به منظور مقابله با حوادث غیر مترقبه در راستای آمادگی پرسنل یگان حفاظت و انجام مکاتبات و هماهنگی در راستای اجرای مصوبات دستورالعمل‌های نوروزی با نیروی انتظامی، آتش نشانی و اورژانس نیز از دیگر این اقدمات می‌باشد که به لحاظ مدیریت بحران و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار حائز اهمیت می‌باشد.

حافظان اصلی آثار تاریخی خود مردم هستند

محمدی با تشریح فعالیت‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان غربی در سال ۹۶ اضافه کرد: این یگان در ارتباط با شعار سال ۹۶ در راستای حفاظت دانش محور، فعالسازی مشارکت اجتماعی و راه اندازی انجمن‌های مردمی را در دستور کار خود قرار داده که بحث حفاظت و حراست از مواریث فرهنگی از جمله موضوعات بسیار مهم می‌باشد که در کاهش جرائم و افزایش دستگیری‌ها حائز اهمیت بوده که امیدواریم بتوانیم در سال جدید شاهد حضور و مشارکت حداکثری مردم و کاهش جرائم و حفاظت اطمینان بخش در این حوزه باشیم چرا که به واقع حافظان اصلی آثار تاریخی خود مردم هستند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی آذربایجان غربی راه اندازی کانال تلگرامی اداره کل را از جمله اقدامات این یگان در راستای جلب مشاکت‌های اجتماعی توصیف کرد و گفت: خوشبختانه با راه اندازی این کانال در فضای مجازی، مردم نیز مشارکت خوبی داشتند و بخش مهمی از دستگیری‌های مربوط به حوزه جرائم میراث فرهنگی در این استان از طریق همکاری مردم با یگان حفاظت از این طریق بوده است.

وی افزود: در سالی که گذشت تعاملات و هماهنگی‌های خوبی باسردار فرماندهی انتظامی، سپاه و مرزبانی استان، فرماندهان انتظامی، سپاه و مرزبانی در شهرستانها، دادستانی و سایر ارگان‌های همیار در راستای همکاری‌های دوجانبه به منظور کاهش جرائم در حوزه میراث فرهنگی صورت گرفت.

دستگیری ۱۷۱ نفر در ارتباط با جرائم میراث فرهنگی در آذربایجان غربی

محمدی افزود: در راستای افزایش همین تعاملات بوده که موفق شدیم در سال ۹۶ تعداد ۱۷۱ نفر از سوداگران میراث فرهنگی و حفاران غیر مجاز آثار تاریخی را در سطح استان دستگیر نمائیم که موفقیت در این دستگیری‌ها در سایه تدابیر سردار فرماندهی یگان حفاظت کشور، حمایت‌های مدیرکل میراث فرهنگی استان و پشتیبانی عملیاتی سردار فرماندهی انتظامی استان و پیگیری‌های قضائی دادستانی مرکز استان بوده است.

وی همچنین برقراری ارتباط رادیوئی (بی سیمی) یگان حفاظت استان با مرکز فوریت‌های پلیس (۱۱۰) را از مهمترین اقدمات سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این سیستم در برخی از شهر‌های استان که دارای موزه می‌باشند راه اندازی شده و مقرر شده تا پایان سال ۹۷ این مهم در سراسر استان اجرائی شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی در ادامه از افزایش سرکشی‌های هدفمند و شبانه روزی پرسنل یگان حفاظت از آثار تاریخی سطح استان در سال قبل خبر داد و گفت: در سال ۹۶ بیش از ۱۰ هزار مورد سرکشی و نظارت از آثار تاریخی استان صورت گرفته است.

محمدی در پایان از عموم مردم و مسافران و گردشگران خواست تا در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره تلفن ثابت شبانه روزی ۰۴۴۳۳۴۴۸۰۲۲ تماس حاصل نموده و یا از طریق کانال تلگرامی اداره کل با شماره ۰۹۲۱۴۴۰۶۹۳۷ در ارتباط باشند تا بتوانیم شعار یگان حفاظت در سال ۹۷ با عنوان مشارکت همگانی، حفاظت اطمینان بخش و سرمایه اجتماعی را در سطح استان آذربایجان غربی اجرائی و عملیاتی نمائیم.

انتهای پیام/ن.م

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.