مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزدگفت:اولین گذر فرهنگ و هنر کشور امشب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یزد افتتاح می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛ گفت:مازاری ها کوچه ای قدیمی در خیابان آیت الله کاشانی یزد پس از مرمت و بازسازی به عنوان نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور امشب میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مجید جوادیان زاده افزود:این طرح با هدف احیای شهرسازی فرهنگ مدار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه و با همکاری شهرداری یزد آماده بهره برداری شده است.

وی با اشاره به کارکرد‌های فرهنگی و اجتماعی گذر‌های فرهنگی، تصریح کرد: خارج شدن از فضای بسته فرهنگی و هنری و رفتن به سمت اجتماعی شدن فرهنگ و هنر از اهداف مهم گذر‌های فرهنگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: گذر‌های فرهنگی جدا از معماری اصیل و زیبای خود در گذشته محلی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بوده اند، بنابراین سعی می‌کنیم با احیاء گذرمازاری‌ها رونق بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای مردم یزد باشیم.

به گفته جوادیان زاده، فضای بیرون گذر فرهنگی مازاری برای تمرکز فعالیت‌های فرهنگی و هنری اختصاص داده شده است.

وی افزود: تئاتر خیابانی، نمایشگاه هنر‌های تجسمی، کتابفروشی و برنامه‌هایی نظیر نقد کتاب از جمله برنامه‌هایی است که قرار است در گذر فرهنگی مازاری اجرا شود.

واژه مازاری از ریشه ماز به معنی چرخ و نورد گرفته شده و مازاری ها در حقیقت، کارخانه و یا آسیاب هایی هستند که در آنها چیزی را می سایند.
مازاری ها در یزد عمدتا مراکز حناسابی بوده و خاص ترین نوع این کارخانه های کوچک در محله ای با همین نام در شهر یزد شکل گرفته، سنگی که حنا را با آن می سایند نوع خاصی از سنگ است که از کوه های شهرستان مهریز تهیه شده است.

انتهای پیام/ ی

احیاء گذرمازاری‌ها رونق بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری دریزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار