مدیر منطقه‌‌‌‌ای یونیسف در خاورمیانه با اشاره به وضعیت کودکان یمنی خواستار کمک‌های انسان دوستانه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، یکی از مقامات ارشد صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) روز یکشنبه گفت: سه سال جنگ و چندین دهه فقر در یمن موجب ابتلای ۱۱ میلیون کودک یمنی به سوء تغذیه و بیماری شده است که شدیدا به کمک‌های انسان دوستانه نیاز دارند.

به گفته «گرت کاپلار»، مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا، کودکان یمنی تنها در سال ۲۰۱۷ به طور متوسط هر ۵ روز یکبار کشته یا به طور جدی زخمی شدند. شیوع وبا و دیفتری نیز جان صد‌ها کودک را به خطر انداخته است.

کاپلار به خبرنگاران گفت: «باید به وضعیت موجود در یمن توجه بیشتری داشت. حقیقتا یمن یکی از بدترین بحران‌های انسانی به شمار می‌رود که دنیا تا به حال دیده است.»

او در ادامه با اشاره به جنگ و توسعه نیافتگی در این کشور افزود: «به واقع می‌توان گفت: امروز تک تک دختران و پسران یمنی به کمک‌های انسان دوستانه نیاز دارند. متاسفانه هیچ چیز خوبی برای کودکان در اینجا وجود ندارد.»

این مقام رسمی یونیسف اعلام کرد در سال ۲۰۱۵، ۲۰۰ هزار کودک یمنی به سوء تغذیه مبتلا بودند که یکی از بالاترین میزان مواجه با سوء تغذیه در جهان است. طبق گفته کاپلار آمار از سه سال پیش تاکنون دوبرابر شده است.

بعد از تایید شیوع بیماری وبا در یمن، در طول ۲ هفته گذشته یک کمپین واکسیناسیون برای مبارزه با وبا و دیفتری در این کشور به راه افتاد که تحسین مقامات را بر انگیخت و باعث شد کارکنان پزشکی و حامیان کمک‌های انسان دوستانه در یمن و خارج از آن به احترام دستاورد‌های خود یک دقیقه سکوت کنند.

اما کاپلار با اشاره به این موضوع گفت: «اجازه دهید خودمان را گول نزنیم. به دنبال شروع فصل بارش باران در چند هفته آینده، امکان بازگشت اپیدمی وبا وجود دارد.»

وی با اشاره به وقوع چنین فاجعه‌ای درخواست سرمایه‌گذاری‌های فوری و بزرگ برای جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری دارد.

مدیر منطقه یونیسف در ادامه گفت: نزدیک به ۲ میلیون کودک یمنی از تحصیل محروم هستند و اکثریت دختران مجبور هستند در سن پایین ازدواج کنند. تقریبا ۷۵ درصد آن‌ها قبل از ۱۸ سالگی و نیمی از جوان‌تر‌ها قبل از ۱۵ سالگی ازدواج می‌کنند.

کالپار گفت: «فرستادن کودکان برای گدایی، برای کار، برای ازدواج در سن پایین، این‌ها آرزویی نیست که هیچ پدر و مادر یمنی برای فرزند خود داشته باشد. این انتخاب آن‌ها نیست، بلکه این جنگ وحشیانه آن‌ها را به این کار وا می‌دارد.

این مقام رسمی در انتهای سخنان خود خواستار خاتمه هرچه سریعتر جنگ شد و از مقامات در تمام نقاط کشور درخواست کرد اجازه دهد کمک‌های انسان دوستانه بدون هیچ پیش شرطی به کشور وارد شود.

یمن در حال حاضر یکی از فقیرترین کشور‌های خاورمیانه است. در سال ۲۰۱۵، زمانی که انتظار می‌رفت قدرت به شیوه‌ای صلح آمیز از «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهور پیشین این کشور به «عبدربه منصور هادی»، معاون او برسد، درگیری‌های منطقه‌ای شروع شد و بحران در این کشور رشد کرد.

از آن زمان تا کنون هیچ نشانی از کاهش روند جنگ در یمن دیده نشده است.

انتهای پیام/

تاکید مدیر منطقه‌‌‌‌ای یونیسف بر کمک‌های انسان دوستانه به کودکان یمنی

 

برچسب ها: بحران انسانی ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار