رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نائین گفت: با هزینه ای حدود 200 میلیون ریال مرمت حمام تاریخی پنجاهه نائین به اتمام رسید.

محمود مدنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  اظهار داشت: حمام تاریخی پنجاهه در حرکتی خودجوش با همت جوانان محله پنجاهه نائین و با همکاری هیأت امنای این محله و اداره میراث فرهنگی، مرمت و در ایام نوروز امسال به روی گردشگران و مسافران نوروزی بازگشایی شد.

وی ادامه داد: حمام تاریخی پنجاهه یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی است که در محله تاریخی پنجاهه، که یکی از هفت محله تاریخی شهر نائین خوانده می‌شود، قرار گرفته است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نائین خاطرنشان کرد: این حمام تاریخی متعلق به دوران صفوی است که بعدها در دوران قاجار نیز در آن تغییراتی صورت پذیرفته و همانند حمام‌های تاریخی شهر نائین از آب قنات در آن استفاده می‌شده است.

وی تصریح کرد: این حمام از دو بخش زنانه و مردانه تشکیل شده و شامل بخش‌های مختلفی همچون، سر درهای ورودی، دالان‌های ارتباط دهنده، تون حمام، سربینه، رختکن و خزینه است.

مدنیان اضافه کرد: این حمام حدود نیم قرن بلااستفاده و متروکه بوده است و به همین دلیل در پشت بام و به ویژه قسمت بدنه‌های داخل حمام و در نماها آسیب‌هایی وارد آمده است؛ با توجه به اینکه این بنای تاریخی در مجاورت مرکز محله پنجاهه و بازار تاریخی نائین قرار داشت، همزمان با احیای بازار تاریخی نائین، مرحله اول مرمت آن شامل مرمت اضطراری کاهگل و اجرای آجرفرش در بام حمام با هزینه‌ای حدود 300 میلیون ریال در تابستان 1396 انجام گرفت.

وی افزود: همچنین در ادامه هیات امنای حسینیه محله پنجاهه با همکاری جوانان این محله در حرکتی خودجوش در آستانه نوروز اقدام به ادامه مرمت و احیای این حمام تاریخی کردند و با هزینه‌ای حدود 200 میلیون ریال مرحله دوم مرمت این حمام تاریخی را انجام داده و زمینه بازگشایی این حمام زیبا را ایام نوروز امسال فراهم کردند که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.

گفتنی است این بنای تاریخی به شماره 17037 مورخ 8 بهمن 1385 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/م

 

بازگشایی حمام تاریخی پنجاهه نائین در ایام نوروز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار