آموزش و پرورش در آذر با اخباری همچون رفع نقص الگوی شهریه و تلاش برای کاهش گلایه‌های فرهنگیان همراه بود.

نواقص الگوی شهریه مدارس غیر دولتی رفع می‌شود/ گلایه‌های فرهنگیان ناشی از تبعیض است نه حقوق!به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه هایی بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

گلایه‌های فرهنگیان ناشی از تبعیض است نه حقوق!

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: به دنبال آن هستیم تا 2 نفر از هیات امنا و یک نفر از بازرسان صندوق ذخیره فرهنگیان با رای مستقیم معلمان انتخاب شوند؛ در همین راستا فراخوان داده‌ایم و آن را ظرف یکی دوماه آینده عملیاتی و یک انتخابات الکترونیک برگزار می‌کنیم تا این سه نفر نظارت بیشتری بر صندوق داشته باشند و خودشان به صورت مستمر گزارشات مربوط را از طریق سامانه‌ای به اعضای صندوق اعلام کنند.

وی با بیان اینکه منتظر گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم، گفت: بر خلاف تصور معلمان، همه اموال صندوق به تاراج نرفته است و شاهد بودیم در شرایط بد اقتصادی کشور، نرخ بازده برخی شرکت‌های زیرمجموعه، ظرف سه سال، چهار برابر شده است.

وزیرآموزش و پرورش بیان کرد: همه آنچه در فضای رسانه ای منتشر می‌شود قابل اعتماد نیست و آنچه در بانک سرمایه اتفاق افتاده و اموالی که از دست رفته از اموال بانک مرکزی بوده و از جیب و سهام معلم نبوده که امید است با اهتمام مجلس و جدیت قوه قضائیه بودجه‌ای که از جیب بیت المال رفته بازگردد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همواره از بی‌عدالتی رنجیده‌ام،گفت: تبعیض اصلی‌ترین عامل نارضایتی در جامعه و البته فرهنگیان است. علت شکوه فرهنگیان نیز تبعیض است نه حقوق پایین. یکی از تلاش‌هایم ایجاد انگیزش و تسهیل شرایط معیشتی برای معلمین است.

نواقص الگوی شهریه مدارس غیر دولتی رفع می‌شود

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در مورد رسیدگی به وضع تعیین الگوی شهریه اظهار کرد: یکی از موارد‌ی که در مولفه‌های هفتگانه الگوی شهری مورد توجه قرار گرفته نرخ تورم بوده که این مسئله با هزینه تمام شده برای مدرسه در تعارض قرار دارد همچنین تقریبا الگوی شهریه برای کل کشور یکسان دیده شده که نیازمند اصلاحاتی است.

وی ادامه داد: کار‌گروهی تخصصی ذیل شورای سیاست گذاری برای رسیدگی به وضعیت الگوی شهری تشکیل شده که بر اساس آن هزینه تمام شده برای مدرسه و اقتضا‌ئات استان دخیل خواهد بود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: علاوه بر این کار‌گروه دستورالعملی متناسب با قانون جدید تدوین شده که برای ارسال به استان‌ها در حال آماده سازی است در واقع این دستورالعمل بازتعر‌یفی از الگوی شهریه داشته و با توجه به اینکه تغییراتی در قانون جدید شاهد بودیم این دستورالعمل به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

سهم دانش آموزان از فضای آموزشی کشور چقدر است؟

فضای آموزشی و طراحی فضای آن باید با سن و مقطع تحصیلی دانش آموزان هماهنگ باشد اکنون بیش از یک قرن است که مفهوم ‌‌آموزش و پرورش در مراکز اجتماعی به عنوان موضوعی داغ مورد بحث است. مسئله فضای آموزشی و تاثیر آن در روند آموزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است و حتی اثر آن در پیشرفت تحصیلی و موفقیت در آزمون سراسری اثبات شده است.

اکنون متوسط سرانه فضاهای آموزشی برای هر دانش آموز در کشور ۵/۱۶ متر مربع برآورد شده است که این عدد سهم هر دانش آموز از فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی است و این مساله در حالی است که سرانه دانش آموزی استاندارد ۸/۳۹ مترمربع سرانه استاندارد ملی فضاهای آموزشی است که بر اساس سند زیر نظام فضاهای آموزشی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هدف گذاری شده و اکنون حدود سه متر مربع تا رسیدن به نقطه استاندارد فاصله داریم.

فاصله با استانداردهای جهانی نیازمند ساخت فضاهای استاندارد بوده که این امر مستلزم تامین اعتبار لازم است و براساس تخمین ها اعتبار مورد نیاز حدود 6 هزار میلیارد تومان بوده همچنین برای سرانه استاندارد ۴۰هزار میلیارد تومان نیاز است.

افشای نام بدهکاران بانک سرمایه قانونی نیست

اسدالله‌ عباسی سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص اعلام وضع‌ تحقیق و تفحص‌ در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه اظهار کرد: گزارش های کمیته تحقیق و تفحص‌ آماده شده‌ و احتمال می‌دهیم تا هفته آینده‌ این مسئله به طور رسمی اعلام شود.

وی در مورد‌ افشای‌ اسامی بدهکار‌ان بانک سرمایه اظهار کرد: بر اساس‌ قوانینی که در کمیته تحقیق و تفحص‌ مطرح شده است اعضا حق ندارند اسامی افراد را افشا کنند‌ و هنوز هم جرم‌ آنها ثابت‌ نشده است، حتی اگر این مسئله قطعی باشد، معرفی مجرمان وظیفه قوه قضائیه‌ است.

سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در کمیته تحقیق و تفحص‌ و اعلام نتایج فقط گزارش کلی از وضع‌ صندوق‌ و بانک سرمایه ارائه‌ می‌شود، پس از آن اسامی متخلفان به قوه قضائیه‌ ارجاع‌ داده شده تا اقدامات لازم برای آن انجام‌ شود‌.

تلاش برای آموزش تلفیقی به طیف دانش آموزان اوتیسمی

محسن غفوریان معاون آموزشی آموزش و پرورش استثنایی در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزان طیف اوتیسم اظهار کرد: متأسفانه دانشگاه‌ها در بحث تربیت نیروی انسانی و محتوای آموزشی برای افراد دچار اوتیسم فعالیت کافی نداشتند.

وی ادامه داد: با استفاده از متخصصان امر در سطح سازمان آموزش و پرورش استثنایی و برخی از دانشگاه‌ها برای تولید محتواهای آموزشی و تدوین سرفصل‌هایی وارد عمل شدیم چرا که ماهیت طیف اوتیسم به گونه‌ای بوده که محتوای خاصی را برای تمامی این گروه نمی توان به کار گرفت بنابراین در حال تولید سرفصل‌هایی متناسب با شرایط طیف‌های مختلف اوتیسم هستیم.

غفوریان از فعالیت برای تولید محتوا برای کودکان و والدین دارای فرزند اوتیسم خبر داد و گفت: در این محتوای آموزشی چگونگی واکنش در موقعیت‌های مختلف و توصیه‌های عملی برای این مسئله مورد توجه قرار می‌گیرد و این دوره‌ها برای دوره‌های متوسطه حرفه ای است.

پاسخ آموزش و پرورش به گمانه زنی ها در مورد راهیان نور

شاپور محمد زاده مدیر کل دفتر وزارتی در خصوص آخرین وضعیت حادثه راهیان نور و امکان استفاده از قطار برای این اردوها عنوان کرد: سعی می‌کنیم در حد امکان از قطار برای سفرهای دانش آموزی استفاده کنیم اما در مسیر این تصادف امکان استفاده از قطار وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه رمضانی مدیرکل امور فرهنگی و پرورشی به عنوان نماینده ویژه وزیر نماینده برای حادثه اعزام شده است، ادامه داد: نماینده ویژه در حال بررسی شرایط بوده اما در حالت کلی خودرو استانداردهای لازم را داشته و مدل آن ۸۹ بوده و هیچ گونه تخطی از استانداردهای مرکز کنترل سفرهای برون استانی وجود نداشته است.

مدیرکل دفتر وزارتی در مورد برخی اظهارنظرها در مورد اجباری بودن این اردوها برای درس آمادگی دفاعی بیان کرد: هیچ گونه اجباری برای این اردوها وجود نداشته و این مساله کاملا اختیاری است.

شروع ساخت مرحله دوم مدارس برکت‌

سید مصطفی‌ سیدهاشمی‌ معاون ستاد اجرایی‌ فرمان امام در مراسم‌ افتتاح و بهره‌برداری از هزارمین‌ مدرسه برکت عنوان کرد: در پیوست‌های بودجه‌ و جدول شمال 18 سال 96، 309 میلیارد باید به ستاد داده می‌شد‌ اما تاکنون ریالی به ما نداده‌اند زیرا ستاد بودجه‌گیر نیست و علاقمند به این مسئله هم نبوده است چرا که تحت نظارت مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: طبق اصل 45 و 49 قانون اساسی اموال بلا وارث‌ و بلا صاحب‌ در اختیار ستاد قرار گرفته است و این ستاد نسبت به نگهداری‌ آن اقدام می‌کند که از این 2 محل برای محرومیت‌زدایی هم استفاده می‌شود هر چند رفع‌ کامل محرومیت‌ با این 2 محل میسر نیست.

معاون ستاد اجرایی‌ فرمان امام گفت: مقام معظم رهبری هنگام صدور این ابلاغیه‌، فرمودند که 1000 روستا را آباد کنید و در جهت محرومیت‌زدایی اقدام شود که بر این اساس ساخت هزار مدرسه را انجام دادیم و هم‌اکنون موافقت‌نامه ساخت 1000 مدرسه سری دوم را هماهنگ می‌کنیم‌ البته‌ گامی فراتر برداشتیم و از 1000 مدرسه دوم 357 مدرسه را ساختیم همچنین مابقی‌ آن طی 3 سال آینده به اتمام می‌رسد.

رشد ۲۰درصدی سرانه دانش آموزی از سال آینده

علی اللهیار معاون توسعه و پشتیبانی گفت: سرانه مدارس رشد 20 درصدی، مسئله تربیت بدنی و سلامت رشد 33 درصدی، توسعه پیش دبستانی رشد 34 درصدی، بهبود تغذیه شبانه روزی‌ها و سرویس ایاب و ذهاب رشد 140 درصد، هزینه مدارس خارج از کشور رشد 50 درصدی داشته است، همچنین سعی کردیم شکل اداره مدارس خارج از کشور اصلاح و آن را به صورت مشارکت بین بخشی و با برقراری کیفیت آموزشی بیشتر تبدیل کنیم.

معاون توسعه و پشتیبانی گفت: در لایحه سال 97، 2 ردیف بودجه‌ای جداگانه در نظر گرفتیم که شامل بحث خرید خدمات آموزشی با 300 میلیارد تومان اعتبار و کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان با توجه به ماده 85 برنامه ششم توسعه است.

اللهیار تصریح کرد: یکی از مواردی‌ که در بحث بودجه‌ریزی به اشتباه تصریح می‌شود، تخفیف 99 درصد اعتبارات به هزینه پرسنلی است در حالیکه از 94 درصد هزینه‌های آموزش و پرورش استانی 98 درصد به اعتبارات پرسنلی اختصاص می‌یابد.

چند درصد مدارس استان تهران ۲ شیفته هستند؟

عبدالرضا فولاوند مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در مورد وضعیت مدارس چند شیفته در شهرستان‌های استان تهران اظهار کرد: 30 درصد مدارس به طور 2 شیفته اداره می‌شوند و در برخی شهرستان‌ها این عدد تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به تغییراتی که در برخی شهرستان‌های استان تهران شاهد هستیم 60 درصد مدارس شهرستان بهارستان و 80 درصد مدارس قرچک به طور 2 شیفته برای دانش‌آموزان ارائه خدمات می‌کند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران تصریح کرد: تنها چند شهرستان ما به این شکل بوده و میانگین مدارس همان 30 درصد یاد شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار