حکم بازداشت لی میونگ باک، رئیس‌جمهور اسبق کره جنوبی، به اتهام فساد مالی از سوی دادگاه مرکزی سئول صادر شد.

صدور حکم بازداشت رئیس جمهور پیشین کره جنوبیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس 24، دادگاه مرکزی سئول در کره جنوبی روز پنج شنبه حکم بازداشت لی میونگ باک، رئیس جمهور اسبق کره جنوبی، را به اتهام فساد مالی صادر کرد.

لی ميونگ باک­ 76 ساله که در فاصله زمانی سال‌های 2008 تا 2013 رئيس جمهور کره جنوبی بود، ­آخرين نفر از­ مجموعه‌ای از سران­­ کره جنوبی است که پس از پایان دوران ریاست جمهوری خود و در تحقيقات قضايی، به­ دريافت چندين فقره رشوه به مبلغ چندين ميليون دلار، متهم شده است.

تصمیم دادگاه مرکزی سئول به این معناست که دادستان این کشور می‌تواند بلافاصله و پیش از صدور حکم رسمی او را بازداشت کند. قرار است به زودی مقامات دادستانی کره جنوبی با رفتن به محل اقامت لی، او را به بازداشتگاه منتقل نمایند.

دادستانی کره جنوبی رئیس جمهور پیشین این کشور را به گرفتن 11 میلیارد رشوه از سازمان اطلاعاتی، گروه‌های تجاری و سایر نهادهای این کشور متهم کرده است. همچنین براساس حکم دادستانی سئول، لی متهم است که از یک شرکت خصوصی به عنوان مجرایی برای دریافت در مجموع 35 میلیارد پول نقدی غیرقانونی و اختلاس در بودجه رسمی دولت و فرار مالیاتی استفاده کرده است.

صدور حکم بازداشت لی یک سال پس از برکناری پارک گون هه، جانشین محافظه‌کار او صورت گرفت که به اتهام رسوایی فساد مالی از منصب خود برکنار و به زندان افتاد.  اتهامات فساد مالی پارک دامنه‌ای از اعتراضات مردمی را در پی داشت.

لی با رد تمامی اتهامات وارده، دولت لیبرال مون جائه این، رئیس جمهور فعلی کره جنوبی را متهم به تلاش برای تلافی مرگ رو مو هیون، دوست مون و رئیس جمهور پیشین کره جنوبی کرد. دولت رو مو هیون به سبب اتهامات رسوایی‌های مالی و دریافت رشوه تحت  فشار سیاسی بود. او مدتی پس از پایان ریاست جمهوری‌اش در ۲۳ مه ۲۰۰۹ با پرتاب خود از بالای یک تپه خودکشی کرد.

لی که از اعضای سابق هئیت مدیره شرکت هیونداست، باعث پیشرفت کره جنوبی در دوران رشد اقتصادی این کشور در طول سال‌های 1950 تا 1953 شد و اولین رئیس جمهور این کشور است که دارای سوابق تجاری است. این تجربه امید را برای بهبود اقتصادی در کره بیشتر کرد اما دوران پنج ساله ریاست جمهوری وی تحت تاثیر خصومت با کره شمالی، تظاهرات گسترده خیابانی علیه واردات گوشت آمریکا و بحران اقتصادی جهانی قرار گرفت.

لی ميونگ باک که اکثر موارد اتهامی را رد می کند، چهارمين رئيس جمهور اسبق کره جنوبی در قيد حيات هست که قرار است به علت فساد مالی زندانی شود.

با توجه به موارد اتهامی، گروه سامسونگ سال 2009 به ­لی ميونگ باک رشوه داده بود تا ليکان هی، رئيس هيئت مديره شرکت سامسونگ را که به فرار مالياتی محکوم شده بود، از مجازات ­عفو کند. او­ همچنين متهم است­ از مدير عامل سابق يک گروه بانکی دولتی ميليون ها دلار رشوه گرفته است تا به او کمک کند به سمت مدير عاملی برسد.

کره جنوبی اغلب شاهد فساد مالی در سطوح بالای دولتی خود است.

انتهای پیام/

متهم شدن رئیس‌جمهور اسبق کره جنوبی به فساد مالی

برچسب ها: آسیا ، فساد مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار