مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از اتمام مرحله دوم عملیات مرمت سقف ایوان کاخ چهلستون خبر داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان  از اتمام مرحله دوم عملیات مرمت سقف ایوان کاخ چهلستون خبر داد و اظهار کرد: مرحله دوم عملیات مرمت سقف ایوان کاخ عالیقاپو از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و تا پایان اسفند 1396 به اتمام رسید.

وی افزود: پس از پایان عملیات مرمت پیشانی این ایوان عظیم که بشدت دچار آسیب شده بود، مرحله دوم عملیات مرمت این طرح شامل مرمت تزئینات سقف ایوان که با هنر سنتی زیبای گره‌چینی و به صورت آلت و لغت طراحی شده آغاز شد.

بهشاد حسینی کارشناس ارشد دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی و ناظر طرح مرمت ایوان کاخ چهلستون در راستای چگونگی مرمت این بنای تاریخی  عنوان کرد: این ایوان عظیم و با شکوه که بزرگترین سازه چوبی تاریخی کشور به شمار می‌رود با چوب چنار طراحی شده و سقف منحصر به فرد آن دارای تزئینات رنگی به صورت طلاکاری و لایه‌چینی است.

وی بیان داشت: در دهه 40 خورشیدی به دلیل عدم وجود ایزولاسیون مناسب در پشت بام ایوان، سقف دچار رطوبت شدید شده بود، با این وصف مرمت‌گران اعتقاد داشتند که سقف نیاز چندانی به مرمت اضطراری ندارد، با این وصف، در ابتدای سال 1396 با توجه به تجمع فضولات پرندگان و آسیب‌های حشرات بر بدنه چوبی ایوان و همچنین نشست گرد و غبار و پدیده جدید آلودگی هوا و تاثیر منفی آن بر بناهای تاریخی، مرمت سقف ایوان نیز پس از اتمام مرحله اول عملیات مرمت پیشانی ایوان در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های اولیه و انجام آزمایشات گوناگون و پس از تصویب طرح مرمت در شورای فنی اداره کل، کار مرمت آغاز شد، با این وصف با اتمام مرحله اول عملیات مرمت سقف و به جهت رفاه حال گردشگران نوروزی، کلیه عملیات مرمت سقف ایوان کاخ چهلستون تا روز 15 فروردین تعطیل است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.