به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصور کنید در یک روز آفتابی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در اتوبانی در حال رانندگی هستید. ناگهان بنا به دلایلی مجبور می شوید خودروی خود را متوقف کنید. از زمانی که تصمیم به توقف خودرو میگیرید تا وقتی که خودرو متوقف میشود، شاید فضایی به اندازی عرض یک زمین فوتبال طی شود، پس برای توقف خودرو نیاز به یک سیستم فوق بحرانی و مهم به نام ترمز هستیم.
همانطور که پای انسان به عنوان قلب دوم نامیده می شود ترمز خودرو نیز چنین نقشی را بازی می کند، پس توجه به علائمی که نشان می دهد بسیار ضروری بوده زیرا ممکن است شما را از مرگ حتمی در جادهها نجات داده و یا عامل مرگ شما باشد.
علائمی مانند روش شدن چراغ سیستم ترمز یا طولانی بودن خط ترمز اتومبیل در هر خودرویی وجود دارد و صرفنظر از این علائم، شما باید ترمزهایتان را به مکانیک نشان دهید، اما چه زمانی باید به مکانیک مراجعه کرده و سیستم ترمز را مورد بررسی قرار دهید از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید.
ما در این گزارش قصد داریم تا علائمی که در سیستم ترمز مانند یک زنگ خطر عمل می کنند و دلیلی برای مراجعه به مکانیک هستند را مورد بررسی قرار دهیم.
اکثر خودروها از ترمز های دیسکی بهره مند هستند که تقریباً شبیه به ترمزهای دوچرخه عمل میکند.
یک سیستم هیدرولیکی که با سیال کار میکند، فشار پشت گیرههای موجود در صفحه ترمز (caliper) را تأمین میکند. این سیال، دو گیره را به دیسک مربوط به نام روتور فشار میدهند.
نیروی اصطکاک موجود بین روتور و صفحه ترمز باعث توقف خودرو میشود.
بازرسی قطر صفحه ترمز یا در اصطلاح گوشت موجود در لنت ترمز کار سادهای است.
هنگامی که جای آن را روی روتور پیدا کردید، دقت داشته باشید که بتوانید قسمت فلزی گیرهها را ببینید.
بین روتور و گیرهها همان صفحه ترمز است که قرار است شما آنها را بازرسی نمایید. به طور سر انگشتی قطر گوشت لنت ترمز باید به اندازه یک چهارم اینچ ضخامت داشته باشد.
اگر نشود کار بازدید را از میان پرهها رینگ خودرو انجام داد، باید تایرهای خودرو را باز کنید تا بتوانید گوشت لنت را مشاهده کنید.
معمولاً شنیده شدن صدای بلند و عجیب خیلی جدی گرفته نمیشود، بخصوص در زمانی که شیشههای خودرو بالا است و همچنان صدای دلنواز ترمزهایتان به گوش میرسد!
علت این امر آن است که قسمت فلزی گیره به روتور برخورد میکند، به عبارت دقیقتر گوشت لنت ترمز شما به آخر عمر خودش نزدیک شده است. بیاهمیت بودن نسبت به این صدا میتواند به دیسک روتور شما هم آسیب وارد کند و خسارت را دوچندان نماید.
آیا تا به حال احساس کردهاید که، هنگام ترمز، ماشین برای خودش به سمتی کشیده میشود؟
اگر متوجه این احساس شدهاید، بدانید که مشکلی در سیستم ترمز شما وجود دارد.
علت این موضوع میتواند به دلیل گیرههای ترمز باشد، بدین معنا که این گیرهها در یک سمت اصطکاک کافی را فراهم میکند و در طرف دیگر خیر.
دو موضوعی که ممکن است به این کشیده شدن خودرو مرتبط باشند، از بین رفتن لولههای ارتباطی سیستم ترمز است که در هنگام ترمز گیری فشار را به طور مساوی بین گیرهها یکسان توزیع نمیکند.
البته کشیده شدن خودرو همیشه به دنبال خرابی سیستم ترمز نیست و میتواند به دلیل باد کم یک طرف لاستیک یا ساییده شدن بیش از حد آن بوده و یا حتی مشکل در سیستم تعلیق هم میتواند از علل کشیده شدن خودروی شما باشد.
اگر شما یک ترمز اضطراری انجام دهید در خودرویی که دارای ترمز ABS است، ممکن است احساس لرزه در زیر پای خودتان داشته باشید، اگر این احساس لرزه زیر پایتان در شرایط معمولی هم وجود داشته باشد، این خود نشانه یک مشکل است.
معمولا وجود لرزه زیر پایتان در شرایط معمولی نشان از تاب برداشتن روتور میباشد. روتور زمانی انحراف پیدا میکند که تحت ترمز گیری شدید در تعداد دفعات بالا واقع شود یا ترمز گیری طولانی صورت بپذیرد. این عوامل باعث میشوند تا نیروی اصطکاک تولیدشده خیلی زیاد شود و در نتیجه گرمای تولیدی هم افزایش پیدا کند. این گرمای تولیدشده ممکن است باعث تغییر شکل روتور شود.
اگر به تازگی ترمز شدید نکردهاید و زیر پایتان احساس لرزش میکند، مطمئناً به خاطر بالانس نبودن تایرها است. بهتر است به یک مکانیک مجرب مراجعه نمایید.
فشردن پا روی پدال ترمز، میتواند به شما بگوید که سیستم ترمز خودرو شما چگونه کار میکند.
پدال ترمز خیلی نرم، یعنی وجود فاصله زیاد تا عمل ترمز گیری!
اگر مقداری از پدال ترمز درگیر است میتواند نشاندهنده این باشد که گوشت لنت ترمز شما به پایان رسیده است. یا اینکه باید عمل هواگیری انجام شود.همچنان شاید مقداری هوا بین سیال موجود در لولههای ارتباطی سیستم ترمز قرار گرفته باشد. ممکن است حتی نشتی روغن ترمز وجود داشته باشد.
برعکس پدال خیلی نرم، میتواند شرایطی وجود داشته باشد که با اندکی فشردن پا بر روی پدال، عمل ترمز گیری انجام شود. این بدان معناست که روتور ساییده شده است. یا اینکه روغن ترمز کثیف یا غبارآلود شده است. میتوانید با تعویض روغن ترمز از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.
گردآوری:زومیت و car.ir
انتهای پیام/