اغلب مردم ترجیح می دهند تا لاستیکهای چهار فصل را خریداری کنند، زیرا این روش آسانتر و ارزانتر از خرید و نگهداری دو دست تایر یکی برای تابستان و دیگری برای زمستان است.
چهار فصل، تابستانی و زمستانی
اغلب مردم لاستیکهای چهار فصل خریداری میکنند، زیرا این روش آسانتر و ارزانتر از خرید و نگهداری دو دست تایر یکی برای تابستان و دیگری برای زمستان است.
- لاستیکهای چهار فصل دارای عملکرد کلی مناسب و خوبی هستند، اما به هیچ وجه نمیتوان آنها را از همه نظر کامل دانست.
- لاستیکهای تابستانی عملکرد بسیار خوبی در هندلینگ و ترمز بر روی سطوح خشک و مرطوب دارند، اما کشش مناسبی بر روی برف و جادههای لغزنده ندارند.
- لاستیکهای زمستانی کشش بسیار بالایی بر روی برف و یخ از خود نشان میدهند، اما قابلیت خوبی به هنگام ترمز بر روی سطوح خشک از خود ارائه نمیدهند، بنابراین نمیتوان گفت کدام لاستیک تمامی شرایط مناسب را دارا است.
- حتما از لاستیک استاندارد استفاده کنید.
- در هنگام انتخاب و تهیه لاستیک به نوع خودرو، سرعت، شرایط رانندگی، سطح جاده، شرایط محیط و فصل توجه کنید.
- بازدیدهای دورهای لاستیکهای خودرو به منظور ماندگاری بیشتر، ایمنی بالاتر، راندمان بهتر و مصرف سوخت کمتر امری حیاتی است.
- باد لاستیکها هر دو هفته یک بار کنترل شود.
- بهتر است تمام لاستیکهای خودرو از یک نوع باشند، مشخصات یکسانی داشته باشند و در صورت استفاده از لاستیکهای تیوبدار، بهتر است تیوب داخل لاستیک نیز در صورت تعویض لاستیک عوض شود.
- هیچگاه لاستیکهای رادیال و بایاس پلای را به طور همزمان بر روی یک خودرو استفاده نکنید.
- از بالانس چرخها هرگز غافل نشوید.
- در هنگام کنترل فشار باد، لاستیکها بایستی سرد باشند و در حالتی که لاستیکها گرم میباشند، از خالی کردن باد اضافی بپرهیزید.
- هر ۸۰۰۰ کیلومتر لاستیکهای بایاسپلای به صورت ضربدری و لاستیکهای رادیال به دلیل جهتدار بودن، به صورت طولی جابهجا شوند
یک باور اشتباه وجود دارد و آن این است که لاستیکهای نو را در اکسل جلوی خودرو نصب میکنند تا با توجه به وزن بیشتر در اکسل جلو و کنترل بهتر فرمان، ایمنی خودرو بیشتر شود، در صورتی که به دلیل کمی وزن خودروها در اکسل عقب، باید چسبندگی خودرو به سطح جاده را با لاستیکهای سالمتر و با آج بیشتر جبران کرد و از انحراف خودرو در پیچهای تند جلوگیری کرد.
- هیچگاه از رینگ و لاستیک معیوب یا تعمیر شده استفاده نکنید.
- در صورت تجهیز خودرو به سیستم ضد قفل ABS یا سیستم ضد لغزش ASR هیچگاه سایز رینگ و لاستیک را بدون اصلاح وضعیت سیستم مدیریت مرکزی ECU تعویض نکنید. چون سیستمهای مذکور، قابلیتهای خود را از دست خواهند داد.
- لاستیک زاپاس را در شرایط مناسبی نگهداری کرده و باد آن را همراه با فشار باد لاستیکهای دیگر کنترل کنید.
- نتیجه استفاده از لاستیکهای غیر استاندارد خودرو، وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستگاه انتقال قدرت خودرو خواهد بود.
- فشار باد زیاد و فشار باد کم هر دو باعث آسیب رساندن به لاستیکها میشوند. پایین بودن فشار باد در هنگام رانندگی باعث اصطکاک بیشتر و در نتیجه تولید حرارت بیش از حد در لاستیک میشود و عمر لاستیک را به شدت کاهش میدهد. اگر لاستیک از دو طرف خورده شود، ولی در بخش میانی سالم بماند نشانه کم بودن فشار باد لاستیک در طول رانندگی است و اگر فقط در وسط سائیده شود نشانه زیاد بودن فشار باد لاستیک است.
- لاستیک نخ زده به هیچ وجه قابل اطمینان نیست، زمانی که لاستیک خودرو نخ زده شد به منظور حفظ جان سرنشینان و ایمنی خودرو سریعا باید لاستیک تعویض شود.
- از رینگهای زنگ زده، پوسیده، تاب دار و جوشکاری شده نباید به هیچ وجه استفاده شود.
- عمق آج لاستیکهای خودرو را باید مرتبا بررسی و کنترل کرد. بهتر است قبل از اینکه کاملا لاستیک صاف شود از زیر خودرو خارج شود تا از به مخاطره افتادن سلامتی سرنشینان جلوگیری شود. در ضمن امکان روکش کردن مجدد لاستیک هم وجود خواهد داشت.
انتهای پیام/