جان شهروندان قربانی هزینه پارکینگ هایپرها/ اعضای شورای شهر خواستار برخورد با تخلفات هایپرها هستندچند وقتی است که هایپرمارکت ها برای پارک خودرو اقدام به گرفتن پول از مشتریان می کنند که همین امر موجب می شود تا شهروندان اقدام به پارک خودرو در پارکینگ نکنند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی است که فروشگاه های بزرگ با عناوینی چون هایپر و مال در فضای شهری جایی برای خود باز کرده اند و با جذب انبوه مشتریان کسب و کار خود را سکه کرده اند.

یکی از شروط ساخت و بهره برداری از چنین مجتمع هایی که موجب جذب فراوان سفرهای درون شهری می شوند، تامین پارکینگ به میزان مراجعات مشتریان آنهاست، تا مشتریان هنگام مراجعه به این فروشگاه ها با پارک خودروهای خود در خیابانها و کوچه های اطراف موجب بیشتر شدن ترافیک در آن منطقه نشوند.

در این شرایط هر اقدامی که مشتریان را تشویق به پارک خودرو در خیابان و کوچه های اطراف کند، اقدامی خلاف تدابیر از پیش اندیشیده شده است که موجب افزایش ترافیک در آن محدوده می شود.

مدتی است که برخی از هایپرها مانند هایپر استار خیابان کارگر به صورت سرخود قوانینی را وضع کرده اند، که به موجب آن مشتریان نسبت به استفاده از پارکینگ مجتمع تنبیه و نسبت به استفاده از فضای کوچه های اطراف به جای پارکینگ تشویق می شوند.

اگرچه طبق قوانین و مقررات شهری هایپرها و فروشگاههای بزرگ موظف به تامین پارکینگ مشتریان خود به صورت رایگان هستند، اما مدیریت این فروشگاه استفاده از پارکینگ رایگان را مشروط به خرید بالای 50 هزار تومان کرده و مشتریانی که کمتر از 50 هزار تومان خرید کنند باید هنگام خروج چند هزار تومان هزینه پارکینگ بدهند.

همین وضعیت سبب شده بسیاری از مشتریانی که قصد خرید کمتر از 50 هزار تومان دارند، خودروی خود را یا در حاشیه خیابان و یا در کوچه های اطراف پارک کنند که این امر موجب افزایش ترافیک خیابان کارگر شده است.

حتی در برخی مواقع دیده شده است که رانندگان خودروی خود را به صورت دوبله و با همراه یک سرنشین در حاشیه خیابان ها پارک می کنند، تا به خاطر یک خرید کوچک، هرینه پارکینگ پرداخت نکنند.

اگرچه اینگونه اقدامات، یک شهروند را از پرداخت ناحق هزینه چند هزار تومانی نجات می دهد، اما به سبب پارک دوبله و تاخیر در حرکت سایر خودروها چندین هزار دقیقه از وقت سایر شهروندان پایمال می شود و چه بسا آمبولانسی که باید جان بیماری را نجات دهد، به موقع به مقصد نمی رسد و بیمار به علت تاخیرجان خود را از دست می دهد.

این وضعیت صدای اعضای شورای شهر را هم بلند کرده تا مسئولان امر نسبت به برخورد با این قانون شکنی اقدام لازم را انجام دهند.

سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تأکید کرد: پیش بینی هر گونه مقرراتی‌ برای استفاده از پارکینگ‌ که باعث‌ افزایش ترافیک شود و یا شهروندانی را که برای خرید به آنجا مراجعه می‌کنند ترغیب‌ کند که وسایل نقلیه‌ خود را بیرون از پارکینگ‌ نگهداری کنند و موجب افزایش ترافیک شود خلاف‌ قانون است که آنها در زمان ساخت و ساز و تأمین پارکینگ‌ برای مشتریان خود تعهد کرده بودند.

امینی با تأکید بر اینکه اخذ هزینه پارکینگ‌ توسط فروشگاه‌های بزرگ حتی در صورت خرید در قبال مبلغی‌ مشخص‌ تخلف‌ محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگر غیر از این بود هیچگاه‌ چنین تکلیفی در زمان ساخت و ساز برای آن‌ها ایجاد نمی‌شد، چنانچه در بیشتر جاهای دنیا استفاده از پارکینگ‌ فروشگاه‌های بزرگ رایگان است.

پارکینگ باید بدون محدودیت به شهروندان واگذار شود

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به رفتار برخی هایپرها در گرفتن هزینه پارکینگ برای خرید کمتر از50 هزار تومان گفت: این گونه محدودیت‌ها و گرفتن حق‌الزحمه برای پارکینگ و ایجاد محدودیت برای خرید مشتریان مشکلاتی را در شهر به وجود می‌آورد که مهمترین آن مجبور شدن شهروندان برای پارک در حاشیه بزرگراه‌ها است.

 فراهانی با بیان اینکه این کار باعث می‌شود پارکینگ‌ها خالی باشد و از سوی دیگر بزرگراه‌ها دچار ترافیک شوند، اظهار کرد: قطعا این مشکل باید حل شود و شرایط به گونه‌ای شود که هایپر‌ استار‌ها و فروشگاه‌های بزرگ موظف شوند، اگر پارکینگ‌ ندارند تامین کنند و اگر تامین کردند رایگان باشد و بدون محدودیت به شهروندان واگذار شود.

 وی افزود: درآمد‌زایی از پارکینگ‌ و ایجاد محدودیت‌های فوق برای میزان خرید با فلسفه ایجاد فروشگاه‌های بزرگ مغایر است و باید با آن برخورد شود.

پول‌ گرفتن هایپرها در قبال استفاده از پارکینگ‌ خلاف‌ قواعد شهرسازی‌ است

 محمد سالاری عضو دیگر شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تأکید بر اینکه ارائه خدمات پارکینگ‌ در تمامی این اماکن باید رایگان‌ باشد‌، گفت: ما در این مورد قانون داریم و طرح تفصیلی‌ هم می‌گوید مجموعه‌هایی که در شهر ساخته می‌شوند باید پیوست‌های مطالعاتی داشته باشند‌.

وی افزود: وقتی مطالعات انجام شد‌ قاعدتاً‌ آن مطالعات منجر به این می‌شود که نیاز به پارکینگ‌ پروژه‌ مشخص‌ شود و تا پارکینگ‌ تأمین نشود، به آن اجازه ساخت نمی‌دهند.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: هایپرها‌ نباید برای استفاده از پارکینگ‌ در قبال یک مقدار مشخص خرید، پولی دریافت کنند،زیرا آن‌ها از منافع جذب سفر در قبال ارائه خدمات استفاده می‌کنند و وقتی که از این منافع استفاده می‌کنند، پول‌ گرفتن در قبال استفاده از پارکینگ‌ خلاف‌ قواعد شهرسازی‌ است.

پارکینگ‌ فروشگاه باید کاملاً رایگان باشد‌

حسن خلیل آبادی عضو دیگر شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به رویکرد برخی فروشگاه‌های بزرگ در ارائه خدمات رایگان پارکینگ‌ به مشتریان به شرط خرید تا سقف مشخص‌ اظهار کرد: اگر پارکینگ‌ فروشگاه جزء ملحقات واحد تجاری ساخته شده است، باید کاملاً رایگان باشد‌، زیرا فلسفه وجود پارکینگ‌ در واحدهای تجاری استفاده مشتریان از آن است.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: اقدام برخی فروشگاه‌ها مبنی بر اخذ هزینه پارکینگ از مشتریان فروشگاه‌ها در صورت خرید کمتر از مقدار مشخص کاری نادرست است.

رسولی:طبقه بندی مشتریان بر حسب میزان خرید برای استفاده از پارکینگ‌ کاری غیر منطقی است

سید حسن رسولی عضو دیگر شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره معضل ترافیک هایپرمارکت ها گفت: فروشگاه‌های بزرگ تجاری و هایپر‌ مارکت‌ها بر اساس نقشه‌ای که طبق آن پروانه گرفتند باید متناسب با ظرفیت خود برای مشتریان پارکنیگ‌ داشته باشند.

 وی تصریح کرد: این فروشگاه‌ها باید به اندازه مشتریانی‌ که در طرح توجیه فنی و اقتصادی پروژه پیش بینی شده برای تامین پارکنیگ‌ اقدام کنند و مشخص کردن مبلغ برای استفاده از پارکنیگ‌ منطقی نیست.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: طبقه بندی مشتریان بر حسب میزان خرید برای استفاده از پارکینگ‌ کاری غیر منطقی است.

انتظار می رود، مدیریت شهری گامی موثر در راستای برخورد با قانون شکنی و حفظ حقوق شهروندان بردارد و زمینه باز شدن گره ترافیکی که که در بعضی نقاط شهر به دلیل این هایپر مارکت ها ایجاد شده را باز کند.

گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
تو شهرهای دیگه هم این موضوع داره رایج میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
اگه شهرداري اين خيابون كارگر ووليعصر رو حداقل برا اتوبوساش دو طبقه ميكرد اينقدر مردم تو ترافيك اين دو تا خيابون پير نميشدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
گرفتن پول از مشتریان از زمانی آغاز شد که ساکنین منطقه خودروهایشان را شبانه روزی در پارکینگ پارک کرده و یا هر کسی کاری در ادارات آن نواحی داشت، به عنوان پارکینگ رایگان از آن استفاده می کرد. بعضی مواقع، شب ها بعد از تعطیلی هایپر تعداد خودروهای پارک شده در اولین طبقه پارکینگ بیش از زمان کاری آن بود. ما مردم هم در به وجود آمدن بعضی شرایط مقصریم. هر چی رو رایگان اعلام کردند، به طرفش هجوم می بریم و ... کی می خوایم استفاده صحیح رو اعمال کنیم، خداوند می داند و بس.
آخرین اخبار