به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محراب آقازاده رئیس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت گفت: در سال 1396 مردم 272708 مرتبه با تلفن شکایت های مردمی سامانه بهداشت 190 تماس و 86987 شکایت و گزارش های خود را در زمینه تخلفات بهداشتی مشاهده شده در کشور در این سامانه ثبت کرده اند، جنسیت تماس گیرندگان 76 درصد آقایان و 24 درصد خانم ها بودند.
وی افزود: بیشترین شکایت ها از دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی (12درصد)، مشهد (12 درصد)، دانشگاه علوم پزشکی ایران (11 درصد)، شیراز(8 درصد) و اصفهان (8 درصد) و از شهرهای تهران، مشهد، کرج، اصفهان، شیراز، قم و یزد بوده است.
وی ادامه داد: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با 13 درصد، نانوایی ها 10 درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا 10 درصد، سلف سرویس و رستوران 8 درصد و بقالی و سوپرمارکت نیز 8 درصد در صدر اخبار این سامانه قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: بیشترین مورد شکایت نیز از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با 10 درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب 6 درصد و عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر 6 درصد بود.
آقازاده خاطرنشان کرد: اقدامات قانونی معمول در زمینه این شکایت ها منجر به رفع نقص 17 درصد، مکاتبه و معرفی به مراجع قضایی به میزان 15 درصد،ابلاغ اخطار و ارائه مهلت رفع نواقص غیر بحرانی به میزان 14 درصد، تحویل اخطار 48 ساعته جهت غیر فعال سازی و رفع نواقص بحرانی به میزان 5 درصد، معدوم سازی مواد غذایی به میزان 4 درصد و تحویل اخطار 48 ساعته برای نواقص غیر بحرانی به میزان 3 درصد شد.
وی ادامه داد: اخبار و شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی بیش از 140028 کیلوگرم کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده شد که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع شیرینی جات، سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فراورده های گوشتی و پروتئینی، انواع لبنیات و غیره شده است.
رئیس سامانه بهداشت 190 با اعلام اینکه میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجی های تلفنی به عمل آمده نیز 94 درصد بوده است، گفت: سامانه بهداشت 190 به طور شبانه روزی و در تمام ایام هفته و با توجه به آغاز سفرهای نوروزی، آماده دریافت شکایت های مردمی در زمینه موضوعات مختلف بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای از جمله تخلفات مورد مشاهده در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مانند رستوران های شهری و بین راهی، هتل ها، مسافرخانه ها است و هموطنان عزیز می توانند از اقصی نقاط کشور با شماره تلفن 190 با این سامانه تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح نمایند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.
انتهای پیام/