علی کفاشیان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال معتقد است کارلوس کی روش بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی کفاشیان ملقب به آقای خنده فوتبال ایران است که خیلی کم عصبی می‌شود و همیشه به مشکلات می‌خندد. او که کارش را از دوومیدانی آغاز کرد، در سال ۱۳۸۶ رئیس فدراسیون فوتبال شد و حالا پس از ۱۱ سال، به عنوان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته فوتسال در کنار مهدی تاج کار می‌کند.

گزیده‌ای از بخش اول مصاحبه با علی کفاشیان:

  • -ریاست فدراسیون‌ها همیشه شغل دومم بود
  • -دو و میدانی را رشته اول خودم می‌دانم و همیشه می‌دوم
  • -تا حالا پایم به توپ نخورده است، حس کردن یک رشته ورزشی با مدیریت آن، تفاوت زیادی دارد. برای مدیریت کردن نیاز نیست، در آن رشته ورزشی قهرمان باشید
  • -از زمانیکه به فوتبال آمدم، عید نداشتم
  • - در عید‌هایی که فدراسیون فوتبال نتیجه نمی‌گرفت، از خانه خارج نمی‌شدیم و اگر به بیرون می‌آمدیم، باید جوابگوی مردم بودیم و به همین دلیل تصمیم می‌گرفتیم در خانه بمانیم
  • -در بین روسای جمهوری که داشتیم، احمدی نژاد حمایت ویژه‌ای از ورزش داشت و به ما پول کافی تزریق می‌کرد و در فوتبال صاحب نظر بود
  • -علی آبادی، معاون احمدی نژاد بود و از علی دایی حمایت می‌کرد و ما هم او را سرمربی تیم ملی کردیم
  • -زمانیکه رئیس فدراسیون فوتبال بودم، سیاستمداران با اصرار در امر فوتبال دخالت می‌کردند و وقتی مقابلشان ایستادم، چه بلا‌هایی که سرمان نیاوردند
  • -دیگر نمی‌توانم فوتبال را تحمل کنم، پس از اتمام دوره اول ریاستم از وزیر خواستم که بروم، اما دوره دوم هم به من تحمیل شد
  • -برای لجبازی با خبرنگاران می‌خدم و از عصبانیت آنان خوشحال می‌شوم و بیشتر می‌خندم
  • -چاره‌ای جز انتخاب قطبی نداشتیم و متاسفانه ریسک ما جواب نداد و تیم به جام جهانی صعود نکرد
  • -قرارداد اولیه کی روش با فدراسیون فوتبال یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای یک سال بود و پس از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، برای اینکه دیگر از دلار استفاده کنیم و همچنین واحد پول پرتغال هم یورو بود، یک و نیم میلیون دلار را به یورو تبدیل کردیم.

بخش دوم گفت و گو با علی کفاشیان

بخش دوم مصاحبه با علی کفاشیان:

بسیاری از اهالی فوتبال دلیل اصلی قهرکردن‌های متوالی کارلوس کی روش را بها دادن بیش از اندازه شما به او می‌دانند. چه نظری درباره این موضوع دارید؟

من روش مدیریتی خاصی نسبت به کی روش داشتم و طبق قرارداد با او جلو می‌رفتم. سعی می‌کردیم در حد توانمان درخواست‌های کی روش را اجرا کنیم، اما اصل موضوع این است که این مربی ۲ بار تیم ملی را به جام جهانی رسانده است و مردم‌از عملکردش راضی هستند. همین موضوع برای ما کافی است. زمان‌هایی را دیده ام که تیم ملی سرمربی نداشت و مردم به انتخاب مربی اهمیت زیادی می‌دادند. سرمربیان مختلفی را تست کردیم که عکس العمل‌های شدیدی را به وجود آورد. زمانی هم که کی روش آمد خیالمان از اینکه او تمام کار‌های تیم ملی را انجام می‌دهد و ما سراغ کار‌های دیگر می‌رویم، راحت شد. از این لحاظ خودم را موفق می‌دانم. درمورد اخلاق کی روش هم‌باید بگویم ویژگی‌های افراد مختلف با هم متفاوت است. قبول دارم او سر برخی مسائل عصبانی می‌شود و در برخی مباحث با ما راه می‌آید، اما نتایج مدنظرمان را کسب کرد.

به نظرتان اینکه کی روش در رسانه‌های خارجی مدام از کمبود امکانات تیم ملی ایران گلایه می‌کند، شان فدراسیون فوتبال و حتی مردم ایران را پایین نمی‌آورد؟

کی روش اعتقاد دارد وقتی مردم ایران‌تا این اندازه به تیم ملی علاقه‌مند هستند، مسئولان باید امکانات خوبی برای این تیم فراهم کنند. زمانیکه نمی‌توانیم زمین چمن‌آکادمی را درست کنیم، ثابت می‌شود گلایه‌های کی روش منطقی است و نمی‌توانیم به او ایراد بگیریم. کی روش می‌گوید با توجه به اینکه مردم ایران پس از یک پیروزی تیم ملی تا مدت‌ها شادی می‌کنند، سرمایه گذاری در فوتبال ارزش دارد. برخلاف من که به دلیل پوست کلفتی به کمبود امکانات عادت دارم، اما کی روش از این مسائل حرص می‌خورد.

تیم ملی ایران ۲ بار متوالی راهی جام جهانی شده است، اما پرداخت پول به آدیداس برای تهیه البسه تیم ملی و برگزاری دیدار‌های تدارکاتی با تیم‌های کم نام و نشان در شان یک تیم جهانی نیست. دلیل این موضوع به کمبود نقدینگی بازمی گردد یا اینکه مسئولان فدراسیون اهمال می‌کنند؟

نمی‌توانیم این مسائل را به اهمال مسئولان فدراسیون ربط بدهیم چراکه همیشه سعی کرده ایم بهترین شرایط را به وجود آوریم. فدراسیون در حد توان و منابع مالی‌ای که در اختیار دارد، برای تامین امکانات و برگزاری دیدار دوستانه تلاش می‌کند.

با گذشت حدود یک سال و نیم از اخراج مربیان ایرانی در اردوی دبی سرانجام دلیل این امر مشخص نشد.

این موضوع را باید از کی روش بپرسید. طبق قراردادی که با کی روش بستیم، انتخاب مربی ایرانی برعهده خودش است. زمانیکه هم به این نتیجه می‌رسید نمی‌تواند با مربیان ایرانی کار کند، آن‌ها را کنار می‌گذاشت.

آیا فدراسیون برای این اقدام از کی روش توضیح نمی‌خواست؟

او ۶ ساعت توضیح می‌داد و ما هم به کی روش حق می‌دادیم. بازهم می‌گویم طبق قرارداد انتخاب کادرفنی و بازیکنان حق سرمربی تیم ملی است و هیچکس نمی‌تواند در کارش دخالت کند.

انتخاب مدیر رسانه و مدیر تیم ملی با کی روش نیست. از طرفی اخراج متوالی مربیان ایرانی بار مالی زیادی روی دوش فدراسیون می‌گذارد؟

انتخاب مدیر رسانه و مدیر تیم ملی برعهده مدیریت فدراسیون است، اما در زمان عقد قرارداد با دستیاران کی روش شرط می‌کردیم هر زمان از کادرفنی کنار بروند، پولی به آن‌ها پرداخت نمی‌کنیم. جواد نکونام و سایر مربیان ایرانی هم تا زمانیکه در تیم ملی کار کردند، پولشان را گرفتند.

شما جزء اصلی‌ترین متهم‌های پرونده فساد در فوتبال بودید و کار به جایی رسید که یک صبح تا عصر به بازداشتگاه اوین رفتید. این پرونده به کجا رسید؟

زمانیکه برخی رسانه‌های بیمار به افراد تهمت می‌زنند، مراجع نظارتی حساس می‌شوند چراکه بسیاری از این نهاد‌ها مطالب رسانه‌ها را با دقت پیگیری می‌کنند. برهمین‌اساس سراغ جمع آوری اطلاعات می‌روند. یکی از مواردی که در این پرونده وجود داشت، بحث سفر رفتن من بود، اما نمایندگان محترم مجلس هیچ وقت نیامدند از من بپرسند چرا به سفر رفته ام. بیشتر سفرهایم کاری بوده است و برای تفریح نرفته ام. اگر از اداره گذرنامه تعداد سفرهایم را می‌پرسیدند، متوجه می‌شدند که در طول ۱۰ سال چند سفر رفته ام و این سفر‌ها برای چه بوده است. از سایر نهاد‌ها هم می‌توان برای رفع ابهام‌های مالی استعلام گرفت. من در طول ۱۰ سال به صورت رفت و برگشت ۱۸۰ بار به سفر رفته ام، اما در گزارش فساد در فوتبال اعلام شده بود این تعداد سفر برای یک سال بوده است. در طول دوران خدمتم در فدراسیون بیشتر سفر‌های من با هزینه فیفا و AFC بوده است. از آنجاییکه جزء هیئت رئیسه AFC هستم سالی سه تا چهار سفر به مالزی می‌روم، اما برخی دوستان این سفر‌ها را سفر تفریحی محسوب می‌کنند.

بخش دوم گفت و گو با علی کفاشیان

به نظرتان این سفر‌های کاری تاثیری برای فوتبال ایران دارد؟

قطعا تاثیر دارد. پیش از اینکه به عنوان رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC انتخاب شوم، در طول سال تنها یک دوره مسابقات باشگاهی برای مردان برگزار می‌شد، اما اکنون در تمام‌رده‌های سنی بانوان و آقایان مسابقات کشوری برگزار می‌شود. این نمونه کوچکی از اقدام‌های ما برای توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی است. حضورمان در مجامع بین المللی تاثیرگذار است، اما باید قبول کنیم در عرصه‌های بین المللی تنها یک نفر تصمیم نمی‌گیرد.

واضح است قدرت عربستانی‌ها در مجامع بین المللی بیشتر از ایرانی‌ها است که با گذشت ۳ سال نمی‌توانیم قانون بازی در زمین بی طرف را لغو کنیم.

عربستان در برخی مجامع قدرت بیشتری نسبت به ایران دارد، اما در برخی صحنه‌ها ما بهتر از سعودی‌ها عمل کرده ایم.

بهترین عیدی‌ای که به کی روش می‌دادید، چه بود؟

معمولا در کریسمس به کی روش جعبه شکلات می‌دادیم. در نوروز به او عیدی نمی‌دادم چراکه او پاداش‌های مشخصی می‌گیرد. ۱۰ درصد از پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی برای کی روش است. پس از هر بازی هم به او و دستیارانش پاداش می‌دهیم.

چرا شما به عنوان رئیس سابق و نایب رئیس فعلی فدراسیون فوتبال ایران به کمیته اخلاق احضار شدید؟

به عنوان مطلع به کمیته اخلاق رفتم. همانگونه که برای ارائه برخی اطلاعات به بازرسی کل کشور هم رفته ام. به عنوان یک مسئول باید پاسخگو باشم. درباره یکی از مسائل دوران ریاستم، ابهامی برای کمیته اخلاق ایجاد شده بود که من توضیح دادم. بازرسی وزارت ورزش هم بار‌ها از من سوال پرسیده است که به تمام این سوال‌ها جواب داده ام.

بخش دوم گفت و گو با علی کفاشیان

چرا نقش هوشنگ مقدس در زمان ریاست شما در فدراسیون فوتبال ناگهان‌به شکل قابل توجهی پررنگ شد؟

مقدس همواره به فدراسیون فوتبال کمک کرده است. هرجا درخواست کمک‌داشتیم به عنوان امین فدراسیون بدون اینکه ریالی دریافت کند به ما کمک کرد. حساب‌های مالی فدراسیون با مقدس پاک و شفاف است. البته شاید همراهی تیم ملی برای او یک آفر مناسب بود. مقدس به چهار تا پنج زبان‌زنده دنیا مسلط است و ارتباط‌های بین المللی بسیار خوبی دارد.

در زمان ریاست شما ارتباط افرادی مانند بامداد میرزایی و هوشنگ مقدس با فدراسیون زیاد شد. دلیل این امر چیست؟

وظایف میرزایی و مقدس با هم متفاوت بود و آن‌ها ارتباط خاصی با هم نداشتند. با توجه به تحریم ایران بخشی از پول‌هایی که فیفا و AFC می‌خواستند به حساب فدراسیون فوتبال واریز کنند، به حساب مقدس واریز می‌شد تا پولمان را از او بگیریم، اما مقدس یک ریال از این مبالغ را برای خودش برنداشت. البته حقوق کی روش را هم از طریق حساب مقدس به او پرداخت می‌کردیم.

آیا حق پخش ۷۵ هزار دلاری دیدار ایران و عمان که به حساب مقدس واریز شده بود را دریافت کردید؟

اسناد تمام معاملاتی که با مقدس داشتیم موجود است و هیچ ابهامی وجود ندارد.

چرا تصمیم گرفتید برای تهیه البسه تیم ملی فوتبال ایران با شرکت جیووا به توافق برسید که در ادامه مشکلات زیادی برای فدراسیون به وجود آید؟

برای تهیه لباس‌های تیم ملی همیشه سیاستم این بوده که این لباس بدون در نظر گرفتن نام تولید کننده باید کیفیت خوبی داشته باشد. جیووا ابتدا به ما اعلام کرد درصورت در اختیار داشتن پارچه خوب، با کیفیت‌ترین لباس‌ها را تحویل می‌دهد. از آنجایی که قصد داشتم لباس خوب را به صورت مجانی تهیه کنم، با جیووا به توافق رسیدم. البته برخی مدیران دنبال برند هستند. پس از عقد قرارداد با جیووا، این شرکت لباس‌های خوبی به ما نداد و قرارداد را لغو کردیم.

بخش دوم گفت و گو با علی کفاشیان

آیا مسئولان شرکت جیووا با شما رابطه‌ای داشتند؟

هیچ آشنایی قبلی‌ای بین ما وجود نداشت. پیش از اینکه با جیووا به توافق برسیم طی فراخوانی به شرکت‌های مختلف اعلام کردیم برای تهیه البسه تیم ملی پیشنهاداتشان را ارائه کنند. شرکت‌های مختلف طرح هایشان را تحویل دادند که در نهایت پیشنهاد جیووا مورد قبول اعضای هیئت رئیسه قرار گرفت.

شنیده می‌شود علی کفاشیان جزء مدیران ثروتمند ورزش کشورمان است که در نقاطی مانند مالزی و اسپانیا شرکت دارد؟

اگر چنین سرمایه‌ای داشتم، خیلی خوب بود. من به جز اینکه بازنشسته بانک و از مدیران ورزشی هستم، تنها در هیئت امنای مسجد محلمان فعالیت می‌کنم.

شاید شائبه پولداری شما به این دلیل مطرح شده است که پسرتان ماشین گرانقیمتی سوار می‌شود؟

به هرحال اگر پسر من به جای این ماشین ۱۰ آپارتمان داشت، شائبه پولدار بودنم مطرح نمی‌شد. پسرم به جز اتومبیل گرانقیمتش هیچ چیزی ندارد. در این ۱۰ سالی که من به فوتبال آمده ام، احسان مدرک مربیگری B. آسیا و بدنسازی را گرفته است. او قهرمان دوومیدانی آسیا است و با وجود پیشنهادات خوبی که از برخی تیم‌ها برای فعالیت به عنوان مربی بدنساز دریافت کرده است، به پسرم گفتم تا زمانی که من در فوتبال هستم، حق ندارد به پیشنهاداتش پاسخ مثبت بدهد. در کل دنیا یک دلار هم پس انداز یا ملک ندارم و هرچه دارم در داخل کشورم است.

رابطه شما با مهدی تاج و محمدرضا ساکت چگونه است؟

به عنوان یک همکار رابطه خوبی با آن‌ها دارم‌ اما ساکت فعالیت هایش را زیرنظر تاج انجام می‌دهد. او بدون اجازه رئیس فدراسیون کاری نمی‌کند و اگر با من هم‌هماهنگ نباشد با تاج هماهنگ است. ساکت تجارب خوبی از مدیریت دارد که آن‌ها را در فدراسیون اعمال می‌کند. او تا حد زیادی در فدراسیون نظم و انضباط ایجاد کرده است چرا که در این کار تبحر دارد.

بخش دوم گفت و گو با علی کفاشیان

شما نوه دارید؟

محسن پسر بزرگم یک دختر ۴ ساله دارد.

نظرتان درباره باند اصفهانی‌های فدراسیون فوتبال شامل علی کفاشیان، مهدی تاج، محمدرضا ساکت و محمود اسلامیان چیست؟

این باند ایرانی است (با خنده) طبیعی است هر مسئولی که روی کار می‌آید، سعی می‌کند از افراد مورد اعتمادش استفاده کند. افرادی مانند تاج و ساکت از خانه خودشان به فوتبال نیامده اند و ۳۰ سال برای این ورزش زحمت کشیده اند.

درست است که در آستانه انتخابات فدراسیون اعضای مجمع را با خانواده به جزیره کیش دعوت کنند و به آن‌ها گوشی موبایل و ساعت هدیه بدهند؟

روسای هیئت‌های استانی افرادی نیستند که با یک گوشی و ساعت رای خود را تغییر دهند و براساس شناختی که از افراد دارند به گزینه مدنظرشان رای می‌دهند. هر ۶ ماه یک بار روسای هیئت‌ها را به کیش یا مشهد دعوت می‌کنیم و به آن‌ها ساعت هدیه می‌دهیم. این موضوع ارتباطی به انتخابات ندارد.

از نظر شما خوش مشرب‌ترین فرد فوتبالی ایران کیست؟

علی فتح الله زاده. همیشه با او شوخی و بگو مگو می‌کردم و در حال حاضر هم هروقت فتح الله زاده را ببینم‌خوشحال می‌شوم.

در دوران کودکی طرفدار کدام تیم بودید؟

طرفدار تیم خاصی نبودم و الان هم نیستم، اما تمام تیم‌های ملی فوتبال ضربان قلب مرا بالا و پایین می‌برند. پیش از انقلاب همیشه این سوال برای من مطرح بود که چگونه برخی افراد برای پرسپولیس و استقلال خود را به آب و آتش می‌زنند.

نظرتان را درباره افراد زیر در قالب یک کلمه بگویید.

کارلوس کی روش: مربی موفق

مهدی تاج: پرتلاش برای کسب نتیجه

علی دایی: اسطوره فوتبال ایران و جهان

محمود احمدی نژاد: علاقه‌مند به فوتبال

افشین قطبی: مربی ناموفق

علی پروین: نماد فوتبال ایران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار