نخستین گنجینه اسلامی کشور با 400 اثر فاخر در خانه قدیمی مرحوم چرمی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر گنجینه میراث اسلامی اصفهان در آیین افتتاحیه اولین موزه اسلامی کشور با عنوان «گنجینه میراث اسلامی با هدف حفظ و احیای فرهنگ شیعی»، اظهار کرد: بنای گنجینه میراث اسلامی یکی از بی‌نظیرترین خانه‌های تاریخی به لحاظ مساحت، تکنیک معماری و همچنین سالم ماندن آن در طول تاریخ است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد امامی در خصوص پیشینه تاریخی این بنا گفت:  این بنا در حدود ۲۰۰ سال قبل منزل مشیرالملک انصاری بوده است و بعد از مشیر، شخصی به نام حاج حسین چرمی منزل را از فرزند مشیر خریداری می‌کند.

وی ادامه داد:  بعد از مرحوم چرمی، مرحوم سماعیان از خیرین معروف اصفهان، این خانه را خریداری کرده و به پدر بنده مرحوم آیت الله امامی واگذار می‌کنند. در سازمان میراث فرهنگی نیز این بنا به نام «خانه چرمی» ثبت شده است.
مدیر گنجینه میراث اسلامی گفت:  علاوه بر اینکه این مکان به عنوان موزه مورد بازدید گردشگران و شهروندان قرار می گیرد تحقیق
 و بررسی طرح های دینی، برگزاری کنفرانس‌های دینی و پخش درس خارج علمای حوزه علمیه قم پرداخته می‌شود.
امامی ادامه داد: بنای تاریخی این گنجینه، جزء سه بنای ۹ دری در سطح کشور است و اصولا خانه‌های اعیانی ۵، ۷ و یا ۹ دری هستند. ضلع شمالی این خانه از یک حوضخانه تشکیل شده که بزرگ‌ترین بادگیر موجود در معماری اسلامی و ایرانی می‌باشد و به صورتی ساخته شده که در فصل گرما، اختلاف دما بین فضای بیرون و داخل حدود ۱۲ درجه است.

وی افزود: ضلع شمالی این بنا اکنون به عنوان نگارخانه هنرمندان اسلامی و ایرانی در نظر گرفته‌ شده تا هنرمندان بتوانند هنر خود را عرضه کند، چرا که ما در عرضه آثار اسلامی با مشکل مواجه هستیم و در سطح کشور مکانی که هنرمندان بتوانند آثار اسلامی خود را در آن عرضه کنند، وجود ندارد. شاه نشین این بنا را نیز به ساختمان موزه اختصاص داده‎ایم.
وی با بیان اینکه این بنا ظرفیت بازدید گردشگران خارجی را دارد، گفت: اگر کشور ما ۳۲ میلیون توریست خارجی داشته باشد، می‌توان درآمدی معادل فروش نفت از آن کسب کرد، ولی متاسفانه با وجود این ظرفیت و فرهنگ غنی، هنوز زیر ساخت‌های گردشگری آن‌گونه که باید و شاید فراهم نیست.
 مدیر گنجینه میراث اسلامی اصفهان تصریح کرد: آثار موجود در گنجینه میراث اسلامی به دو دسته فاخر و غیر فاخر تقسیم می‌شوند. آثار فاخر در این گنجینه ۴۰۰ اثر است و امیدواریم این تعداد را در دو سال آینده به ۱۲۰۰ اثر برسانیم.

همچنین حسین قسامی، رئیس دپارتمان معماری گنجینه میراث اسلامی اظهار کرد: تمام هزینه‌های تعمیر این بنا به صورت شخصی تأمین شده و هیچ اعتبار دولتی به آن اختصاص داده نمی‌شود.
وی  تصریح کرد:متاسفانه اکنون هنر ما به سمتی در حال حرکت است که عده‌ای می‌خواهند این هنر را ایرانی معرفی کنند و بعضا عنوان «معماری ایران در دوره اسلام» را برای آن‌ها انتخاب می‌کنند، در واقع می‌خواهند بگویند اسلام هیچ تأثیری در معماری ایران نداشته است.

 

انتهای پیام/م

 

افتتاح گنجینه اسلامی کشور در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.