مشاور وزیر خارجه ایران کشورمان گفت: راه حل سیاسی تنها راه حل برای اتمام بحران سوریه است و راه حل نظامی مورد تایید ما نیست.

حضور نیروهای ترکیه در عفرین مشروع نیست/ راه حل سیاسی تنها  راه حل برای اتمام بحران سوریه استحسین شیخ الاسلام  مشاور وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مذاکرات  وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه  برای حل بحران سوریه اظهار کرد: راه حل سیاسی تنها  راه حل برای اتمام بحران سوریه است و راه حل نظامی مورد تایید ما نیست، زیرا منجر به کشتار بیشتر می‌شود.

مشاور وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه هر درگیری در پایان باید بر روی  میز مذاکره خاتمه یابد، ادامه داد:  مذاکرات باید با نیروهای موثر در صحنه صورت بگیرد.

وی با بر شمردن نیروهای موثر در صحنه  سوریه افزود: دولت سوریه، معارضان، ترکیه، ایران و روسیه از نیروهای موثر هستند،کشورهای  دیگر همانند عربستان، آمریکا و فرانسه ادعای حضور در صحنه سوریه را دارند اما در صحنه این کشور موثر نیستند.

شیخ الاسلام تاکید کرد:  تنها راه حل برای حل بحران سوریه مذاکرات آستانه است.

مشاور وزیر خارجه ایران  با اشاره  به حضور نیروهای  ترکیه در عفرین سوریه تصریح کرد: آمریکایی ها برای اینکه در صحنه سوریه حضور نداشتند از انگیزه کردها  برای ایجاد کردستان مستقل استفاده کرده  و نیروهای کرد در  شمال سوریه را آموزش، تجهیز و سازماندهی کردند و کردها نیز به دلیل آنکه درصدد استقلال بودند با آمریکایی ها همراهی کردند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به وسیله کردها درصدد بود در مذاکرات سیاسی و صحنه میدانی سوریه موثر شود، ادامه داد: هدف کردها استقلال طلبی و کمک به اتصال کانتون های کردی موجود در عفرین و کوبانی بود تا در راستای  طرح اسرائیلی ها مبنی بر تقسیم منطقه بر اساس قومیت، کردستان بزرگ را تشکیل داده و ضعف کردستان بزرگ مبنی  بر اتصال نداشتن به دریا از طریق شمال سوریه را رفع کنند.

شیخ الاسلام افزود: ترکیه با اقدام کردها مخالف است و به دلیل حضور سابق اوجولان در شمال سوریه جنس این کارها را از نوع پ.ک.ک می‌ داند، چرا که آمریکایی ها نیروهایی را آموزش دادند که  از دیدگاه ترک ها برای گروه های ترکی در صورت قدرتمند شدن مشکل آفرین می‌شود.

مشاور وزیر خارجه ادامه داد: حضور نیروهای ترکیه در عفرین مشروع نیست و باید با دولت قانونی این کشور وارد مذاکرات می‌شد و دولت سوریه را پشتیبانی می‌کرد.

شیخ الاسلام در پایان خاطر نشان کرد: دخالت ترکیه در عفرین غیر مشروع است و راه حل آن همکاری دولت های  سوریه و ترکیه بود چراکه  هر دو دولت انگیزه دارند کردها ساختاری  مستقلی که تحت نفوذ آمریکا و  رژیم صهیونیستی است ایجاد نکنند همچنین دولت سوریه با آموزش کردها توسط آمریکا مخالف است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: تحولات منطقه ، سو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار