بر اساس آخرین برآورد نقشه ها و مدل های هواشناسی، برای بهار آینده اصفهان میزان بارش کم تری پیش بینی می شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجید بیجندی مدیر کل هواشناسی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مسائل مختلف استان در حوزه ی وضعیت بارش، دما، خشکسالی، آخرین وضعیت پوشش برف استان، پیش بینی باران و دما در بهار97 و فعالیت های هواشناسی، ستاد نوروزی و همچنین روز جهانی هواشناسی در 3 فروردین پرداخت کرد.
وی با اشاره به حوزه ی بارش در استان گفت: با توجه به آمارهای برداشت شده از تغییر بارش استان از 1 مهر 96 تا 20 اسفند 96 که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته نشان دهنده این است که اصفهان ششمین استان کشور در حوزه ی کم بارشی است و قریب به منهای 58 درصد کمبود دریافت بارش نسبت به سال گذشته داشته ایم.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه بارش ها در این استان در مقایسه با میزان بارش ها در بلند مدت هم در وضعیت خوبی قرار ندارد گفت: استان اصفهان وضعیت خوبی در حوزه یبارش ندارد و در رده پنجمین استان کشور از نظر میزان کم بارشی بلند مدت قرار دارد.
بیجندی افزود: در تحلیل نمودارهای درصد تغیر بارش در مقایسه با بلند مدت، میمه با 85 درصد بارش کمتر از میزان بارش نسبت به بلند مدت و سایر نقاط استان هم نسبت به بلندمدت با کاهش بارش مواجه هستند.
وی با اشاره به شهرستان های درگیر کم بارشی گفت: شهرستان های استان نسبت به سال گذشته درگیر کم بارشی هستند و مخصوصا نواحی غرب استان که آمار نامناسبی از آنها گزارش شده است ودر شهرستان داران 81 درصد و در خوانسار 70 درصد میزان بارش های سال جاری نسبت با سال گذشته کاهش داشته است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: درصد کمبود بارش سال جاری نسبت به یک سال زراعی کامل می باشد و در آمارهای برداشت شده از اکثر شهرهای استان با ضرایب درصدی متفاوت بارش دریافتی و درصد کم بارشی تا به امروز میمه با 92 درصد رکورد دار کمبود دریافت بارش نسبت به یک سال زراعتی کامل بوده است.
بیجندی باشاره به درصد بارش دریافتی سال آبی افزود: نمودارها نشان دهنده ی این است که کل استان اصفهان باید تا 20 اسفند سال جاری 65 درصد از یک سال زراعی خود را بارش آسمانی و نزولات جوی دریافت می کرد و این درحالی است که تنها 20 درصد از میزان بارش خود را دریافت کرده است.
در تحلیل این نمودارها برای استان و شهرستان های اصفهان وضعیت مناسبی مشاهده نمی شود و میزان بارش اکثر شهرستان ها نسبت به میزان بارش مورد انتظار برای یک سال آبی، کم تر می باشد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: بعد از بارش، دما بحث مهم دیگری است که همین مقدار کم بارش با دماهای بالا به صورت تبخیر از دست می رود و آمارها نشان دهنده ی این است که در بهمن سال جاری نسبت به بلند مدت اکثر شهرستان های استان دمای شان افزایش داشته است.
بیجندی با اشاره به وضعیت دمای استان افزود: داران با میزان کم دریافتی بارش عملا 4.8 افزایش دما داشته است و این تغیرات دما نشان می دهد که تبخیر و میزان کم بارشی چقدر موثر خواهد شد.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: در مقایسه ی دما در ایستگاه ها ی مختلف استان در بهمن سال جاری و در شرق اصفهان دمای حدود 25 درجه در ماکسیمم روز ثبت شده است که نشانی واقعی از تغییر اقلیم است و این نمودارها گویای این است که این تغییر اقلیم چه قدر بر روی آب و هوای کشور تاثیر گذاربوده است.
بیجندی افزود: نمودار ترکیبی از بارش های سال آبی 95-96 و 96-97 و میانگین بارش های تجمعی در سال گذشته نشان می دهد که میزان دریافت بارش نسبت به سال های گذشته و حتی نسبت به سال 95-96میزان دریافتی بارش در پاییز چه مقدار کم بوده است و متاسفانه علی رغم بارش هایی که در بهمن و اسفند داشته ایم این برش ها جبران کننده نبوده اند.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: در حوزه ی خشکسالی، استان اصفهان درگیر خشکسالی شدید، بسیار شدید، متوسط و تبعات مختلف آن می باشد و در خشکسالی میان مدت تا پایان بهمن ماه 96 تمام استان درگیر خشکسالی می شود و قسمتهایی از استان من جمله جنوب استان درگیر خشکسالی بسیار شدید شده اند.
بیجندی افزود: در دوره 84 ماهه تا پایان بهمن 96 یعنی خشکسالی درازمدت اکثر قریب به اتفاق استان درگیر خشکسالی هستند و اتفاقی که در این نمودار قابل تحلیل است این می باشد که طبقه خشکسالی شدید و بسیار شدید افزایش پیدا کرده است.
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: در 21 سال گذشته در استان اصفهان تَر سالی نداشته و این استان با پدیده خشکسالی مواجه بوده است.
بیجندی با بیان اینکه مشکل کمبود آب در استان اصفهان در آینده نزدیک برطرف نخواهد شد، گفت: بحران آب در استان اصفهان بسیارجدی است و پیش بینی های هواشناسی نوید این را نمی دهد که در آینده نزدیک، پدیده خشکسالی در استان اصفهان

از بین برود.
وی با اشاره به اینکه طی 17 سال گذشته میزان بارش ها به شدت کاهش یافته است، گفت: مدیریت منابع آب از اولویت های اصلی و ضروری این استان است و 95 درصد از جمعیت استان درگیر خشکسالی بلند مدت هستند که به طبع اثرات ویزه ای در حوزه ی را بر کشاورزی، مهاجرت ها، کاهش ذخایر آبی استان اصفهان می گذارد.
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان از هیدرولوژی، اقتصادی و اجتماعی، هواشناسی و کشاورزی به عنوان انواع خشکسالی نام برد و گفت: خشکسالی طی هفت سال گذشته در استان اصفهان تداوم داشته است و اثرات ویژه و نامطلوبی را در حوزه خشکسالی اقتصادی و اجتماعی برای این خطه در پی دارد.
بارش دریافتی استان
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: ارش دریافتی استان تا 20اسفند تنها در استان اصفهان 31.6 میلی متر بوده که نسبت به بلند مدت مشابه 68 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته 58 درصد کاهش داشته است.
بیجندی افزود: میزان بارش دریافتی در ایستگاه کوهرنگ به عنوان یک ایستگاه شاخص که یکی از تامین کننده های آب زاینده رود است در بازه ی زمانی ذکر شده تنها 407 میلیمتر است که نسبت به مقدار بلند مدت 59 درصد و نسبت به سال گذشته 54 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: ارتفاع برف یک فاکتور بسیار مهم برای زاینده رود است و حوزه ی آبی زاینده رود است و کوهرنگ در سال 95-96 ما 16 سانتیمتر و در سال جاری صفر بوده است و این یعنی هیچ برفی بر روی کوهرنگ نباریده است و این در حالی است که در آمار بلندمدت نشان می دهد که در چنین روزهایی 76 سانتیمتر برف در کوهرنگ قرار داشت.
وی بابیان اینکه میزان بارش ها در کوهرنگ از اول مهر تا 20 اسفند سال جاری از سال های بحرانی هم پایین تر است گفت: میزان بارش برف در سال آبی 95 -96 در کوهرنگ 16 سانتی متر و بلندمدت بطور متوسط 76 سانتیمتر برف بود.
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به بارور سازی ابرها گفت: بارور سازی ابرها یک اصل علمی قابل قبول و تجربه شده در دنیاست اما هر ابری قابلیت بارش و بارورسازی ندارد.
بیجندی بابیان اینکه مرکز بارورسازی ابرها از 20 سال گذشته تاکنون در استان یزد فعالیت خود را آغاز کرده است افزود: بارور سازی ابرها را رد نمی کنیم اما این کار نیاز به کار فوق العاده تخصصی و بررسی ویژه، شناخت فیزیک ابرها و زمان ورود و خروج ابرها دارد.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: بر اساس آخرین برآورد نقشه ها و مدل های هواشناسی، وضعیت بارش ها در استان اصفهان در بهار آینده در مقایسه با میزان میانگین سال گذشته کمتر خواهد بود.
بیجندی افزود: بر اساس پیش بینی ها، بهار سال آینده دمای هوا در این استان یک تا یک و نیم درجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش خواهد یافت و هوا گرم تر از سال های گذشته خواهد بود.

انتهای پیام/م

 

وضعیت جوی هوای استان اصفهان

 

برچسب ها: آب و هوا ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
جالبه که توده های بارندگی ایران عمدتا از سمت دریای مدیترانه و دریای سرخ به سمت ایران حرکت میکند ولی چند سالی است که توده های بارنگی که از سمت دریای سرخ به سمت ایران حرکت میکرد با وجود بارندگی در عربستان به سمت ایران نمی آید.!!