رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از ٩٠ میلیارد دلار ارزش تجارت غیر نفتی کشور و افزایش ٥ درصدی در ١١ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ خسرو تاج رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دوازدهمین نشست کارگروه توسعه صادرات فارس با بیان اینکه در ١١ ماهه امسال ٩٠ میلیارد دلار ارزش تجارت غیر نفتی کشور بوده است، افزود: در زمینه صادرات ٤١ میلیارد دلار و در بحث واردات ٤٧ میلیارد دلار تجارت دوطرفه صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: در ١١ ماهه امسال صادرات غیر نفتی در کشور ٥ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه امسال ٦ میلیارد دلار تراز منفی داشتیم، تصریح کرد: در محصولات آرایشی و شیمیایی، صنایع ورق فولادی، لوازم خانگی، لوله پروفیل، حرارتی، برودتی، حوزه قطعات، نساجی، برق، الکترونیک، تجهیزات مخابراتی و ماشین سازی تراز منفی داشتیم یعنی واردات در این حوزه بیشتر از صادرات بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اضافه کرد: با توجه به صادرات هزار و ٤٧ میلیون دلاری از فارس، این استان در کشور رتبه ٨ را به خود اختصاص داده است.
همتی با بیان اینکه از ٤٠ درصد کل صادرات فارس، ٦٠ درصد آن متعلق به صادرات حوزه صنعت بوده است، ادامه داد: صادرات فرش دست بافت ١٦ درصد و صادرات صنایع غذایی فارس ٧ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا سال ١٤٠٤ ارزش ریالی صادرات باید به ٩ هزار و ٨٠٠ میلیون دلار برسد، گفت: برای محقق شدن این امر در سال ٩٦ با اعزام ٤ تیم به خارج از کشور و پذیرش ١٠ هیئت خارجی برای توسعه صادرات رایزنی صورت گرفته است.

تبادار استاندار فارس نیز بیان کرد: باید از مزیت‌ها و قابلیت‌های استان در زمینه صادرات فرش دست بافت، زعفران، صنایع دستی و کالای برند و شاخص بهره کافی را برد.

وی با بیان اینکه افزایش صادرات، اشتغال، کارآفرینی، توسعه صادرات و رونق اقتصادی را به همراه دارد، افزود: باید برای رشد صادرات استان تلاش شود.

استاندار فارس بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی را از اولویت‌ها برشمرد و ادامه داد: بخش خصوصی مانند زنجیر‌ه‌ای وابسته به هم می‌تواند با تولید، بازاریابی و بسته بندی محصولات، موجب توسعه صادرات شود.

تبادار با بیان اینکه بحث راه اندازی و افزایش میران صادرات از طریق خطوط هوایی و همچنین اختصاص یارانه باید مد نظر باشد، تصریح کرد: در صورت محقق شدن این زیر ساخت‌ها، فارس می‌تواند به جایگاهی قوی برای توسعه صادرات در کشور برسد.

انتهای پیام/ن

صحبت های رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دوازدهمین نشست کارگروه توسعه صادرات فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار