ثبت سوزن‏ دوزی لائین کلات در فهرست میراث فرهنگی کشور

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: سوزن‏ دوزی سنتی لائین کلات در فهرست میراث ناملموس فرهنگی کشور به ثبت رسید.

ثبت سوزن‏ دوزی لائین کلات در فهرست میراث فرهنگی کشوربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرجان اکبری افزود: مهارت سوزن ‏دوزی سنتی، از گذشته تا کنون در میان مردم این روستای لایین و روستا‌های اطراف که اشتراک فرهنگی دارند، رواج داشته است.

وی تصریح کرد: این نقش ‏ها بر روی کلاه، یقه و جلوی پیراهن زنانه کردی، نوار‌های زینتی لباس کردی زنانه، بازوبند، سربند، جوراب و کیف زده می‏ شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در سوزن دوزی سنتی در گذشته بیشتر از نخ ابریشم استفاده می ‏شد اماامروزه بیشتر نخ کاموا مورداستفاده است.

اکبری ادامه داد:روش سوزن دوزی سنتی که عمدتا از تکنیک زنجیره استفاده می‏ شود، امرزوه شماره ‏دوزی نیز بدان اضافه شده و روبه گسترش است.

وی تصریح کرد:سوزن دوزی به همراه مداخل بافی از جمله هنر‌های دستی بوده است که زنان و دختران لایین برای تکمیل پوشاک کردی زنانه آموخته و اجرا می‏ کرده ‏اند. از گذشته تا کنون مهارت سنتی سوزن دوزی مورد استفاده قرار ‏گرفته است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: برای تهیه قطعات سوزن دوزی همچون بازوبند، مچ ‏پیچ و عرقچین، ابتدا روی قطعه پارچ ه‏ای مناسب، نقش بصورت ذهنی سوزن دوزی شده و سپس قطعه آستردوزی و مطابق مدل سنتی آماده می‏شود.

اکبری تصریح کرد: سوزندوزی روی یقه لباس و لبه ‏های کت نیز جزو مراحل پایانی کار محسوب می‏ شود و در مورد جوراب سنتی زنانه، ابتدا جوراب با پنج میل بافته شده و در نهایت با سوزن دوزی تزیین می ‏شود.

وی افزود: برای نوار‌های زینتی سوزن دوزی شده همچون قاش و قیاغ، پارچه مناسب بصورت نوار‌هایی برش خورده و سپس روی آن سوزندوزی می ‏شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پس از پایان کار با دوخت نوار‌های دستبافت مداخل در دو طرف نوار سوزن دوزی شده، یک قطعه نوار سه تکه برای تزیین لبه‏‌های کت سنتی آماده می‏ شود.

انتهای پیام// ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار