سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا از گزینه دونالد ترامپ برای تصدی ریاست سازمان سیا به شدت انتقاد کرد.

سناتور مک کین: گزینه ترامپ برای ریاست سیا در یکی از تاریک‌ترین بخش‌های تاریخ آمریکا نقش داشته است.  به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هیل، سناتور جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا روز سه‌شنبه ضمن محکوم کردن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای انتخاب جینا هاسپل به عنوان نامزد ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت او در یکی از تاریک‌ترین بخش‌های تاریخ آمریکا دست داشته است.

مک‌کین ضمن ابراز اطمینان نسبت به توانایی مایک پمپئو، که به عنوان جانشین رکس تیلرسون (وزیر خارجه برکنار شده دولت ترامپ) معرفی شده است در بیانیه‌ای اعلام کرد هاسپل باید موضع خود را نسبت به شکنجه زندانیان مشخص کند.

سناتور مک‌کین گفت: شکنجه زندانیان در زندان‌های آمریکا طی دهه گذشته یکی از تاریک‌ترین فصل‌های تاریخ این کشوربوده است. جینا هاسپل باید در جریان روند تایید صلاحیتش، ماهیت و میزان مشارکت خود در برنامه‌های بازجویی سازمان سیا را به طور شفاف توضیح دهد.

سناتور ایالت آریزونا افزود: به دنبال حملات 11 سپتامبر در سال 2001 میلادی دولت جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، اصول اخلاقی ارزشمند را برای گرفتن اطلاعات از زندانیان کنار گذاشت.

هاسپل در سال 1985 به سازمان سیا پیوست و به خاطر نقش داشتن در شکنجه با روش غرق مصنوعی و دیگر تکنیک‌های بازجویی که علیه زندانیان در یکی از زندان‌های سری سازمان سیا در تایلند در سال 2002 میلادی استفاده شده بود، بازجویی شد.

انجمن آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد هاسپل هم به علت اداره یکی از شکنجه‌گاه‌های مخفی آمریکا در تایلند و هم به علت اجرای دستورات مربوط به سرپوش گذاشتن بر جرائم شکنجه از طریق نابود کردن فیلم‌های ضبط شده، در شکنجه‌ها نقش داشته است.

گروه‌های مترقی سیاست خارجی آمریکا از انتخاب هاسپل برای ریاست سازمان سیا به شدت انتقاد کردند و اعلام کردند نقش مستقیم او در برنامه شکنجه باید باعث رد صلاحیت او برای تصدی این مقام شود.

مایک پمپئو سال گذشته در جریان جلسه تایید صلاحیت خود برای تصدی سمت ریاست سازمان سیا متعهد شد قوانین فدرال را درخصوص تکنیک‌های بازجویی بکار گیرد.

مک‌کین که خود به عنوان زندانی در طول جنگ ویتنام مورد شکنجه قرار گرفته است، حمایت دونالد ترامپ از روش‌های بازجویی جنجالی مانند غرق مصنوعی را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود.

پس از آنکه روز سه‌شنبه ترامپ در توئیتی اعلام کرد رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا را از سمتش برکنار و مایک پمپئو، رئیس سیا را به جانشینی وی منصوب می‌کند، هاسپل به عنوان نامزد تصدی پست ریاست سازمان سیا معرفی شد. اگر ریاست هاسپل برای سازمان سیا تائید شود، وی نخستین زنی‌ خواهد بود که این سمت را برعهده گرفته است.

انتهای پیام/

انتقاد مک کین از گزینه ترامپ برای تصدی ریاست سازمان سیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار