قاضی جهان یکی از روستا‌های فرهنگی - مذهبی و از جاذبه‌های گردشگری کشورمان است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان آذربایجان شرقی از شهرستان هایی با نام‌های آذرشهر، اهر، اسکو، بستان‌آباد، بناب، تبریز، جلفا، چاراویماق، خداآفرین، سراب، شبستر، عجب شیر، کلیبر، گوگان، مراغه، مرند، ملکان، میانه، ورزقان، هریس، هشترود و هوراند تشکیل شده است.

شهرستان آذرشهر در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار گرفته است. این شهرستان در گذشته با نام دهخوارقان شناخته می‌شد.

قاضی جهان کجاست؟

 

بنا بر این گزارش، شهرستان آذرشهر از چهار بخش حومه با نام‌های دهستان شیرامین، دهستان قبله داغی، دهستان قاضی جهان و دهستان ینگجه تشکیل شده است. شیرامین، قاضی جهان، آخی جهان، نادیلو، فیروزسالار، ینگجه، خان میر، هفت‌چشمه، دستجرد، قراغیل، سیلاب، خانقاه، قدمگاه و دین‌آباد از روستا‌های این شهرستان به حساب می‌آیند.

قاضی جهان کجاست؟

روستای قاضی جهان از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی و شهرستان آذرشهر است. این روستا از توابع بخش حومه شهرستان آذرشهر است که در ۵۴ کیلومتری جنوب غربی تبریز، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه ارومیه، ۳ کیلومتری بخش گوگان و ۲ کیلومتری آذر شهر قرار گرفته است. هم‌اکنون بالغ بر ۱۱۰۰ خانوار و ۳۷۷۹ نفر در روستای قاضی جهان زندگی می‌کنند.

قاضی جهان کجاست؟

قاضی جهان پل ارتباطی مهمی بین سه بخش مهم آذرشهر، گوگـان و ممقـان است و از نظر موقعیت ارتباطی در مسیر ارتباطی روستا‌های بخش گوگان و شهرستان آذرشهر قرار گرفته است. از شمال به روستا‌های آخی جهان و فیروزسالار، از شرق به شهرستان آذرشهر، از غرب به گوگان و از جنوب به کوه قزل داغی و رودخانه نوشین چای محدود می‌شود.

قاضی جهان کجاست؟

از نظر وسعت تقریباً ۱۰۰ هکتار از اراضی این روستا مسکونی و ۳۵۰ هکتار زمین کشاورزی است. روستای قاضی جهان یکی از روستا‌های فرهنگی و مذهبی شهرستان آذرشهر است. در این روستا سه مسجد و یک حسینیه وجود دارد. این روستا کتابخانه ای با ۵۸۰ متر بنا دارد و اهل روستا با کتاب و مطالعه عجین هستند. شصت درصد مردم روستای قاضی جهان مشغول کشاورزی و حدود ۱۵ درصد فرهنگی هستند.

قاضی جهان کجاست؟

کارگاه‌های بسته بندی محصولات باغی روستا مانند گردو، برگه، آلوچه و قیسی، کارگاه‌های حوله بافی، رنگرزی، فرش بافی، صنایع دستی و ... از جمله کارگاه هایی است که در این روستا فعالیت دارند. دامداری نیز یکی دیگر از مشاغل در این روستاست.

بی‌سوادی در روستای قاضی جهان وجود ندارد. از محصولات باغی این روستا می‌توان به گردو، برگه، آلوچه و قیسی اشاره کرد.

قاضی جهان کجاست؟

روستای قرمزی گل، نیز یکی دیگر از روستا‌های شهرستان آذرشهر است. این روستا در دهستان ینگجه بخش حومه قرار گرفته است. از جاذبه‌های تاریخی این روستا می‌توان به حمام قرمز گل هم اشاره کرد. این حمام تاریخی که در اواخر دوره قاجار ساخته شده، در تاریخ ۶ اسفند ماه سال ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسید.


انتهای پیام/

جاذبه های گردشگری آذرشهر آذربایجان شرقی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
خوش به حال تمام کسانیکه اکسیژن تنفس می کنند و از مناظر زیبای طبیعت استفاده می کنند
دل من که برای هر دو لک زده است
آخرین اخبار