سی و یکمین نشست اعضای اصلی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر امروز در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

برپایی چادرهای عشایری در طول جاده هابه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی و یکمین نشست اعضای اصلی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر امروز در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارشی را در قالب پاورپوینت ارائه داد و گفت: ستاد با عضویت ۲۰ دستگاه شکل گرفت و سازماندهی هوشمند همه اعضا با استفاده از دستگاه های نوین، تشکیل کار گروه های تخصصی و ایجاد پنجره واحد برای ارائه خدمات و توسعه سفر به مناطق کمتر شناخته شده و معرفی ظرفیت های این مناطق، شناسایی ظرفیت های بخش خصوصی برای جذب مخاطب و ارائه خدمات به آنها، ایجاد فضای رقابتی بین استانها به عنوان مقاصد گردشگری و نظارت بر کیفیت کار سازمان های دست اندرکار در جذب گردشگر و تجمیع هزینه های مشترک را در دستور کارش قرار داد. ما امسال برنامه جامع آمار تمام اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر را ایجاد کرده ایم.

وی افزود: کمپین تقدیر و امضای مردم، رالی تور، جشنواره خرید و جشنواره گردشگری ایران و کودک از برنامه هایی هستند که برای نوروز ۹۷ پیش بینی شده اند. ما کشور را در بحث نوروز به ۷ منطقه تقسیم کرده ایم و هدف این است که از موج سفر نوروز در جهت معرفی ظرفیت های گردشگری مناطق شناخته شده و کمتر شناخته شده کشور استفاده کنیم. خوشبختانه امسال کمپ های عشایری در طول جاده ها برپا می شوند و در مجتمع های بین راهی نیز برنامه های فرهنگی بومی و سنتی برگزار می شوند. غذاهای سنتی کشور نیز در نوروز ۹۷ معرفی می شوند.

وی تاکید کرد: در بحث رالی تور استیکرهای روی خودرو را داریم که می تواند به معرفی استانها بپردازد.

موسوی، معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست به ارائه یک گزارش پرداخت و گفت: ما امسال در دو نوبت بلیت های نوروزی را هم زمان از طریق اینترنت و آژانس های مسافرتی مجاز پیش فروش کردیم. قطار بین‌المللی نخجوان – مشهد در تعطیلات نوروز امسال راه‌اندازی می شود. امسال ۴۸۴۰  قطار را برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی اختصاص داریم.

در ادامه این نشست، خوشقدم رئیس ستاد کشیک سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در نوروز ۹۷ تشدید نظارتی خواهیم داشت و ستاد کشیک را تشکیل می دهیم. این ستاد از ۱۵ اسفند ماه کار خودش را شروع کرده است و در این طرح تهران را استان ویژه می دانیم. در ستاد کشیک تلاش می کنیم که از تخلف پیشگیری کنیم و امسال برای اولین بار با وزارت بهداشت تفاهمنامه همکاری امضا کردیم.

معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در بخش دیگری از این نشست به افزایش بارش استان در سال اخیر اشاره کرد و گفت: سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین آذربایجان غربی ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد.

معاون عمرانی استانداری مرکزی در بخش دیگری از سی و یکمین نشست اعضای ستاد خدمات سفر به غفلت میراث فرهنگی از ظرفیت مدارس برای پذیرایی از مسافران گردشگری گفت: استان مرکزی از لحاظ ظرفیت هتلی و اقامتگاهی محدودیت دارد و بهتر است تصمیم محدودیت مدارس برای پذیرایی از مهمانان نوروزی با توجه به شرایط مناطق گردشگری اجرا شود.

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بخش پایانی سی و یکمین نشست اعضای اصلی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: اینکه گردشگری در دنیا رتبه سوم اقتصاد جهانی را دارد، گویای این است که لاجرم باید به سمت توسعه این حوزه گام برداریم. حوزه گردشگری نقش ویژه ای در ایجاد نشاط، شادی، درآمد و شغل دارد.

وی اشاره کرد: جلساتی با سازمان برنامه و بودجه داریم تا بتوانیم پرونده اشتغال فراگیر را ببندیم. حداکثر تلاشمان را می کنیم که سال ۹۷، سال خوبی برای حوزه گردشگری باشد و تلاش می کنیم که گردشگری در تعطیلات زمستانی را فعال کنیم. برای سال آینده سعی داریم حدود هزار میلیارد تومان بودجه از سازمان برنامه و بودجه بگیریم تا بتوانیم از نهادهای غیردولتی فعال در حوزه گردشگری حمایت بیشتری کنیم و بدهی مان را بابت یارانه تسهیلات مرتبط با هتل ها به صفر برسانیم.

وی افزود: پرتال جامع گردشگری نیز به معرفی جاذبه های گردشگری کشور می پردازد. سامانه تلفنی ثبت شکایت ها نیز در دسترس گردشگران نوروزی قرار می گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان خاطرنشان کرد: امسال در هیچ حوزه ای افزایش قیمت نداریم و امید است که امسال بتوانیم سفرهای ارزان قیمت را داشته باشیم.  افرادی که می خواهند شهر و استانشان تبدیل به مقصد گردشگری شود، به گردشگری شب توجه کنند. برندی نیز با عنوان «شهر گردشگر» طراحی شده و به استانداران ابلاغ شده است. این طرح کمک می کند که شهرها و استان های ما تبدیل به مقصد گردشگری شوند. در آینده نزدیک اعتبار خاصی را از دل اعتبار سازمان میراث فرهنگی به «نوروزگاه ها» اختصاص می دهیم و انتظار داریم بروشورهای یکنواختی تولید شوند که با کاهش هزینه، همه ظرفیت های گردشگری کشور را به گردشگران معرفی کند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار