یک متخصص ارتوپد گفت: ما باید سنت‌های دیرینه خود را حفظ کنیم اما نباید با رفتارهای نادرست خاطره‌ای تلخ برای خود و خانواده خلق کنیم.

از سوختگی شدید تا قطع عضو ارمغان بازی با آتش در چهارشنبه آخر سالیاسر نژادی متخصص ارتوپد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص عوارض مواد محترقه و انفجارهایی كه در روز چهارشنبه سوری آسیب‌های جبران ناپذیری بر افراد برجای می گذارد؛ اظهار كرد: چهارشنبه سوری سنت دیرینه ما ایرانیان است كه چهارشنبه پایانی سال را جشن می گیریم؛ این سنت از پریدن بر روی آتش آغاز و امروز به انفجارهای هولناک كشیده شده كه متاسفانه آسیب‌های بسیاری را متوجه افراد کرده است.

متخصص ارتوپد با اشاره به اینكه از درمان‌های مختلفی برای سوختگی استفاده می‌كنیم، خاطر نشان كرد: نوع درمان سوختگی بستگی به شدت انفجار دارد؛ اگر سوختگی در حد كمی باشد، فرد می تواند با لوازم کمک‌های اولیه در منزل، خود را مداوا كند. 

نژادی با اشاره به اینكه نوع درمان سوختگی بستگی به شدت آسیب آن دارد، عنوان كرد: اگر مواد محترقه در دست منفجر شود، ممكن است این اتفاق به قطع عضو ختم شود و صدمات جبران ناپذیزی برای فرد به بار بیاورد.

جراح زانو با تاكید به اینكه وقتی مواد محترقه در دست فردی منفجر شود، ضایعاتی در بدن او ایجاد می‌شود؛ گفت: در مرحله اول باید ضایعه را بررسی  کرد تا مشخص شود این جراحت به مرحله عفونت رسیده است یا خیر؟، در برخی موارد ممكن است سوختگی لایه به لایه در اندام فرد ایجاد شود و تا قطع عضو فرد پیش رود. 

وی با اشاره به اینكه بسیاری از آسیب‌هایی كه در چهارشنبه سوری به افراد متحمل می‌شود، قابل جبران نیست؛ افزود: در اثر انفجار مواد محترقه اگر بافت عضوی از بدن و عروق اصلی آن دچار آسیب شده و قابل ترمیم نباشد مجبور به قطع آن عضو هستیم اما تا جایی كه امكان داره سعی می‌كنیم آن عضو را پیوند دهیم.

نژادی با بیان به اینكه در سال‌های پیش تعداد مجروح‌های روز چهارشنبه آخر سال زیاد بوده است، بیان كرد: در ساعات ابتدایی چهارشنبه سوری سال گذشته پسری ١٤ ساله را به بیمارستان منتقل كردند؛ وی در حال آماده كردن مواد محترقه و جابه جایی و انتقال آن به دوستانش بوده كه مواد در دستانش منفجر و ۲ دست او قطع شد.

متخصص ارتوپد با اشاره به اینكه نباید چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل كنیم، یاد آور شد: ما باید سنت‌های دیرینه خود را حفظ کنیم اما نباید با رفتارهای نادرست خاطره‌ای تلخ برای خود و خانواده خلق کنیم، با رعایت نكات ایمنی می‌توان سال جدید را با روحیه خوب و شاد آغاز كرد كه این كار هم به نفع مردم هم به نفع جامعه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار