سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: جاجم بافی لایین کلات نادری در فهرست میراث ناملموس فرهنگی به ثبت رسید.

ثبت جاجیم بافی لایین کلات در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشوربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  مرجان اکبری افزود : جاجیم که در گویش کردی کرمانجی محلی "جاجِم " خوانده می‏شود که نوعی دست ‏بافته داری نازکتر از گلیم است که از گذشته بافت و کاربرد آن در میان کردهای خراسان رواج داشته است.

وی تصریح کرد: جنس جاجیم از پشم گوسفند است که طی مراحلی آماده می ‏شود و نخ چله آن رنگی و ظریفتر و نازکتر ولی پرتابترو پرشمارتر از نخ چله گلیم است.

سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:در گذشته جاجیم بافی جزو مهمترین هنرهای زنان و دختران کرمانج لایین و منطقه بوده است که در دو سه دهه اخیر با توجه از بین رفتن زمینه کاربرد سنتی آن که بیشتر بصورت رویه لحاف و رورختخوابی بوده است.

اکبری گفت: مدتی بافت آن از رواج افتاده بود که با توجه به اقبال دوباره جاجیم در میان مردم روستای لایین و ایجاد کابردهای نوین برای آن، بافت و استفاده از جام دوباره رونق گرفته است.

وی تصریح کرد:بافت جاجیم که تار آن نمایان است و پود دیده نم ی‏شود متفاوت از گلیم است در زبان محلی این تکنیک بافت جاجم، "کرمانجی بافت" نام دارد در مقابل تکنیک بافت گلیم که " ترکی بافت" است.

سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:در این بافت رنگ تارها متناسب با نقش موردنظر فرق می‏ کند و در بافت جاجم ایجاد نقش با انتخاب چله چندرنگ میسر می‏ شود و رنگهای بکاررفته بیشتر در آن  سرخ، زرد، سفید، سبز، آبی و زرشکی است.

 اکبری تصریح کرد: جاجمی خراسان یکرویه است و در دو مدل ساده و نقشدار بافته می‏شود. جاجم ساده تنها از ردیف های رنگین که طی چله کشی تعیین و بافته می‏ شود اما در جاجیم نقشدار برروی رج های رنگین نقش های عمودی و افقی نیز ایجاد می‏ شود وعمده نقش ها هندسی است که از صدها سال پیش سینه به سینه منتقل شده است.

وی افزود: در گذشته جاجیم به صورت تخته‏ هایی یکرو با پهنای 35 تا 55 سانتیمتر و بلندی 10 تا 12 متر بافته می شده و سپس از عرض برش خورده و بهم دوخته شده و برای کابردهای مختلف همچون رویه لحاف و رخت خواب بکار برده می‏ شد.

 انتهای پیام// ف.غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.