معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت از امضای 5 قرارداد پژوهشی 10 ساله در حوزه اکتشاف با بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه‌ها به منظور ازدیاد برداشت خبر داد.

ازدیاد برداشت در حوزه اکتشاف با بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه‌هابه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب‌الله بیطرف معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت در حاشیه امضای قراردادهای پژوهشی در حوزه اکتشاف با 5 دانشگاه داخلی اظهار کرد: مدت زمان اجرای این قرارداد ها برای هر یک از این دانشگاه‌ها 10 سال است.

وی ادامه داد: نگاه ویژه وزیر نفت به جایگاه پژوهش، این فرصت را فراهم کرده است تا اکتشاف به دنبال ازدیاد برداشت و تولید، از ظرفیت و توانایی دانشگاه‌های معتبر استفاده کند و زمینه توسعه و انتقال فناوری در میادین نفت و گاز فراهم شود.

بیطرف با بیان اینکه اکتشاف به عنوان نخستین زنجیره ارزش در صنعت نفت، نیازمند بهره‌گیری از فناوری روز دنیا است، افزود: فعالیت این بخش اقتصادی با هزینه کمتر، کاهش ریسک و دستیابی مطمئن به نتایج مطالعات بسیار ضروری است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت، ادامه داد: از آنجایی که اکنون انجام فعالیت‌های اکتشاف سخت‌تر، در اعماق بیشتر و با حجم کمتری است، بنابراین بهره‌گیری از دانش و فناوری روز برای به حداقل رساندن موانع مذکور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: ایجاد توانمندی، مدیریت پروژه، رفتار حرفه‌ای از جمله انتظارات وزارت نفت از وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که می‌تواند در انجام موفق قرارداد‌‌ها تأثیر گذار باشد.

تشریح عناوین قراردادهای پژوهشی

بیطرف در تشریح عناوین قراردادهای پژوهشی گفت: طرح کلان پژوهشی توسعه فناوری‌های نوین ژئو شیمیایی اکتشافی با تأکید بر مدل‌‌سازی هیدروکربنی حوزه رسوبی در ناحیه دزفول شمالی برعهده دانشگاه شهید بهشتی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت ادامه داد: در بخش بالادستی نفت اولین مرحله برای دستیابی به نفت و بهره‌برداری از آن اکتشاف مخازن است که با بدست آوردن مجموعه‌‌ای از اطلاعات لایه‌های مختلف زمین با استفاده از روش‌های زمین‌شناسی، ژئوفیزیکی و ژئوشیمی محل کیفیت نفت خام یا گاز مشخص می‌شود.

وی افزود: در این طرح تکامل حوزه رسوبی و سیستم نفتی ناحیه در طول زمان با استفاده از نرم‌افزارهای مدل‌سازی به صورت مدل شبیه‌سازی می‌شود.

بیطرف بیان کرد: بهره‌گیری از فناوری‌های روزآمد در حوزه ژئوشیمی و استفاده از ابزارهای مدل‌ سازی و بازسازی سیستم هیدروکربنی در حوزه رسوبی تاریخچه تدفین، مدل حرارتی نحوه زایش و تجمع هیدروکربن و حجم هیدروکربن تولیدی سبب کاهش ریسک برآوردهای کمی حجم نفت قابل استحصال و افزایش ضریب اطمینان و شانس موفقیت در اکتشافات منابع هیدروکربنی می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت طرح کلان پژوهشی توسعه فناوری‌های نوین ژئو شیمیایی اکتشافی با تأکید بر ژئو شیمی سطحی و زیر سطحی در ناحیه دشت آبادان را به عنوان دومین قرارداد پژوهشی معرفی کرد و گفت: زمان اجرای این طرح ده سال است و توسط دانشگاه شهید چمران اهواز و با کمک شریک‌ها و مشاوران داخلی و خارجی به انجام خواهد رسید.

وی گفت: طرح کلان پژوهشی توسعه فناوری سنگ‌های کربناته شکاف‌دار در ناحیه دشت آبادان سومین قرارداد پژوهشی حوزه اکتشاف با دانشگاه‌هاست که به وسیله دانشگاه خوارزمی به انجام خواهند رساند.

بیطرف با تأکید بر اینکه بعد از اتمام قراردادها تمامی فناوری‌های مورد نیاز احصا و برای انجام امور اکتشافی نیازی به شرکای خارجی نبوده و تمامی فعالیت‌ها در داخل بومی‌سازی و اجرا خواهد شد گفت: طرح کلان پژوهشی کاربرد ژئو مکانیک در اکتشاف منابع هیدرو کربنی و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در جاده‌های اکتشافی چهارمین قرارداد پژوهشی حوزه اکتشاف با دانشگاه‌ها است که به وسیله دانشگاه صنعتی شاهرود به انجام خواهد رسید.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت طرح کلان پژوهشی توسعه فناوری بهبود تصویرسازی زیر سطحی در اکتشاف منابع هیدروکربنی در حوزه رسوبی کپه داغ را اخرین قرارداد پژوهشی حوزه اکتشاف با دانشگاه‌ها معرفی کرد و گفت: این طرح از جانب دانشگاه فردوسی مشهد و با کمک شریک‌ها داخلی و خارجی به انجام خواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار