به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیبها و وعده و برنامههایی بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در نشستی که با حضور مدیران آموزش و پرورش غرب مازندران در تالار همایش شهید باهنر نوشهر برگزار شد، اظهار کرد: از مهمترین تغییراتی که باید در وزارت آموزش و پرورش رخ دهد، کاهش سطح تصدیگری است.
وی افزود: در این حوزه کارگروهی تشکیل و درسال جاری تصمیم برآن گرفته شده است که علاوه بر ساماندهی نیروی انسانی، صرفهجویی در هزینهکرد بودجه، اصلاح ساختار و تشکیلات اداری نیز در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.
دانش آشتیانی گفت: در این بخش سعی شده تا با برنامهریزی، اقدامات به شورای آموزش و پرورش هر استانی محول شود و این به معنای آن است که اگر اداره کل آموزش و پرورش هر استانی توانست حدود ۱۰ درصد از بودجه را در هزینهکردها صرفه جویی کند، این اعتبار در اختیار همان استان قرار گیرد بدون آنکه سال بعد در تخصیص بودجه، رقمی از سهم آن استان کم شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تصمیمات خوبی برای حل مشکلات بیمه تکمیلی فرهنگیان در کشور گرفته شده و در این بخش نسبت به پرداخت حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی به شرکتهای بیمهگر اقدام شده است. به تازگی نیز با رایزنیهای انجام گرفته تلاش میشود که با شرکت بیمه ایران قراردادی بسته شود تا فرهنگیان بتوانند به بهترین شکل ممکن از مزایای این بیمه بهرهمند شوند.
رخساره فضلی مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی با اشاره به اینکه سال تحصیلی آینده برنامههای متعددی برای توسعه پیشدبستانی مورد توجه قرار گرفته، عنوان کرد: بحث توسعه کمی را با رعایت عدالت آموزشی پیش میبریم و در شرایط متفاوت از پتانسیل خانوادهها یا کودکان برای حمایت از این دوره بهره میگیریم.
وی ادامه داد: توسعه کیفی مسئله بسیار مهم و پیچیدهای است که آن را در ۸ محور تنظیم کرده که از مهر ۹۶ عملیاتی میشود.
مدیر کل دفتر آموزش پیشدبستانی با اشاره به این ۸ محور گفت: یکی از مهمترین محورها نیروی انسانی و توانمندسازی آن بر اساس کمیتههایی است که در آموزش و پرورش به این منظور ایجاد شده است و ۴ محور دانش، مهارت حرفهای، نگرش و ارزشها را در فعالیتهای نیروی انسانی مورد توجه قرار میدهد.
فضلی ادامه داد: بستههای آموزشی و تجهیزات از دیگر موارد مورد توجه بوده که مسئولیت مستقیم آن به سازمان پژوهش محول شده همچنین برای مهد کودکها تدوین و نظارت برنامهها به آموزش و پرورش سپرده شده است.
فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص وجود تنوع مدارس در کشور و تاثیر آن بر روند نظام آموزشی کشور اظهار داشت: این تنوع به نظام آموزشی لطمه میزند و آسیبهای روحی و روانی برای دانش آموزان و اولیای آنها به همراه دارد.
وی ادامه داد: تنوع مدارس و آزمونهای ورودی در نظر گرفته شده برای مدارس موجب شده تا کنکور از دوره متوسطه دوم به پایه ششم انتقال یابد و مسائل و درگیریهای مربوط به تستزنی دانش آموزان را از سنین کمتر درگیر کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه زمان دورههای تستزنی و فوق برنامههای بیفایده به سر آمده و باید برچیده شود، گفت: دانش آموزان با هرنوع ضریب هوشی و توانایی باید در یک جامعه زندگی کنند و دلیلی بر قرنطینه کردن وتفکیک کردن آنها وجود ندارد و این مرزبندی در مدارس سال هاست که در جهان از بین رفته است.
وی تصریح کرد: تقلیل انواع مدارس به یک نوع مدرسه کاملا آرمانی است و وجود مدارس غیردولتی در شرایط کنونی آموزش و پرورش برای رفع تنگناهای مالی نیاز است، اما نباید تنوع به گونهای باشد که شاهد رشد قارچ گونه این نوع از مدارس باشیم.
مهدی علیاکبرزاده مدیر کل امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش از تهیه پیشنویس دستورالعمل اردو و بازدید دانشآموزی خبر داد و اظهار کرد: این پیشنویس آماده شده و پس از تأیید نهایی به ادارات آموزش و پرورش سراسر استانهای کشور ابلاغ خواهد شد.
وی ادامه داد: اصلاح و بازنگری دستورالعمل اردو و بازدیدهای دانشآموزی به طور اقتضایی بوده و متناسب با نیاز تغییراتی در این امر اعمال میشود.
مدیر کل امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه بدنه محتوایی آموزش و پرورش با تغییراتی مواجه بوده بنابراین باید برخی از دستورالعملها مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد و تغییر در دستورالعمل اردوهای دانشآموزی نیز بر این مبنا است.
وی تصریح کرد: تمامی نهادها و سازمانهای مرتبط با آموزش و پرورش از جمله دفتر آموزش از دوره پیشدبستان تا متوسطه، سازمان پژوهش، معاونت تربیت بدنی و نهادهای دیگر از این قبیل که در بحث اردوها تأثیرگذار بوده وارد عمل شدند.
علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص روند دورههای توانمند سازی آموزشیاران نهضت عنوان کرد: تا آخر اسفند ماه ۵۲ هزار و ۷۴۶ آموزشیار در این دوره ثبتنام کردند.
وی ادامه داد: اکنون سایر اقدامات در نظر گرفته شده برای دورههای توانمندی در حال اجراست که از جمله آن میتوان به آمادهسازی درسنامههای مختلف برای آموزشیاران و بارگذاری مطالب روی سایت جهاد دانشگاهی اشاره کرد.
باقرزاده تصریح کرد: آموزشیاران توجه داشته باشند که هیچ ارتباطی بین ثبتنام دورههای توانمندسازی و استخدام آنها وجود ندارد بلکه این دورهها تنها به منظور ارتقای سطح عملکردی آنان برگزار میشود.
سومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاههای اجرایی کشور ۲۱ آبان سال ۹۵ برگزار شده است. اسامی نهایی داوطلبان پذیرفته شده برای سایر مراحل استخدام پیمانی در وزارت آموزش و پرورش در سایت سازمان سنجش اعلام شده و داوطلبان میتوانند با مراجعه به این سایت از نتیجه آزمون خود مطلع شوند.
پذیرفته¬ شدگان مکلفند به منظور طی کردن سایر مراحل قبل از استخدام (بررسی صلاحیتهای عمومی، گواهی عدم سوءپیشینه، آزمایشات و معاینات پزشکی، تشکیل پرونده استخدامی و دوره مهارت آموزی) به شرح اعلام شده اقدام کنند.
پذیرفته شدگان جهت پیگیری امور مربوط به استخدام خود میتوانند به ادارات کل ¬آموزش و پرورش استان (ادارات امور اداری) مراجعه و راهنمایی لازم را دریافت کنند.
همچنین پذیرفتهشدگان میتوانند قبل از مراجعه به هستههای گزینش استانها، اقدامات اعلام شده را انجام دهند.
لیدا نیکروش، مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص زمان ثبت نام کتابهای درسی برای سال تحصیلی آینده گفت: ثبت سفارش کتابهای درسی مقطع پیشدانشگاهی و ابتدایی از تاریخ 19 فروردین آغاز میشود.
وی با اشاره به اینکه امسال ثبت نام کتابهای فنی و حرفهای هم از طریق سامانه انجام میشود ادامه داد: ثبت سفارش این کتابها هم از تیر ماه آغاز به کار میکند.
مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تیم پشتیبانی برای رسیدگی به شرایط و پاسخگویی از 19 فروردین ماه جوابگوی متقاضیان هستند.
نیکروش افزود: شماره تماسهای 66838460، 88490220، 88823140 و 88301481 برای انعکاس نظرات و سؤالات دانشآموزان در فرآیند ثبت سفارش کتاب در نظر گرفته شده است.
فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در دیدار صمیمی با دانشجو معلمان پردیس دخترانه شهید با هنر گفت: با تغییر شتاب زده نظام آموزشی از ۴ - ۳ - ۵ به ۳ - ۳ - ۶، یک پایه از مقطع متوسطه کم و یک پایه به مقطع ابتدایی اضافه شد که به دلیل عدم آمادگی زیرساختهای لازم، در دوره ابتدایی با کمبود نیرو و در مقطع متوسطه با تراکم نیرو مواجه شدیم.
وی با بیان اینکه انتقال نیروهای مازاد از وزارت آموزش و پرورش به دیگر دستگاههای دولتی میسر نیست، تصریح کرد: آموزش و پرورش برای سامان دهی نیروی انسانی موردنیاز خود در مقطع ابتدایی، باید از نیروهای دوره متوسطه استفاده کند که برای معلمان انتقالی، دوره آموزش ضمن خدمت پیش بینی شده است.
دانش آشتیانی ادامه داد: هر ساله در وزارت آموزش وپرورش تعدادی از معلمان به افتخار بازنشستگی نائل میشوند که در سال ۹۵، حدود ۵۰ هزار نفر بازنشسته شده اند و در سال ۹۶ هم همین تعداد بازنشسته پیش بینی میشود.
وزیر آموزش و پرورش به جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش براساس مدل «بومی گزینی» اشاره کرد و افزود: باتوجه به نیاز آموزش وپرورش در هر استان برحسب مقطع تحصیلی، جنسیت و رشته تحصیلی جذب افراد از دو روش دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و استفاده از ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان صورت میگیرد.
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی وسلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص نیاز به مراقبان بهداشت در مدارس اظهار داشت: دو عامل باعث شده تا نیاز به این پست افزایش یابد.
وی ادامه داد: سال گذشته دو ساعت درسی با عنوان بهداشت و سلامت به متوسطه دوم اضافه شد همچنین طرح تحول سلامت برای دانشآموزان مورد توجه قرار گرفته که نیاز به مراقبان بهداشت احساس میشود.
حمیدی بیان کرد: اکنون 6 هزار مراقب بهداشت در مدارس فعالیت میکنند اما با توجه به طرحهای گسترده در حوزه سلامت و بهداشت تعداد نیروی انسانی مورد نیاز برای سالهای آتی به 12 هزار نفر باید افزایش یابد.
انتهای پیام/