آموزش و پرورش در اردیبهشت اخباری با حال و هوای انتخابات و بزرگداشت مقام معلم داشت که به برخی از آنها اشاره می‌شود.

دوم عید/// صدور مجوز برای جذب ۱۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش/دغدغه معیشتی معلمان باید رفع شودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه هایی بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

دغدغه معیشتی معلمان باید رفع شود

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در مسئله ملی جایگاه معلم بسیار رفیع و مرجع بوده و نقش آن در سرمایه انسانی بسیار مهم است؛ در مقابل بحث دغدغه معیشت معلمان وجود دارد و نظر ما این است که معلم این دغدغه را نداشته باشد و طی چند سال اخیر حمایت‌های خوبی از معلمان‌ها انجام شده است.

وی افزود: با احتساب ۹۶ بیش از صد درصد حقوق معلمان در دولت تدبیر و امید افزایش یافته که نشان از توجه به قشر فرهیختگان است و معتقد هستم با نگاه درست می‌توانیم دغدغه معیشتی فرهنگیان را رفع کنیم و البته اقداماتی انجام شده، اما کافی نیست.
 
دانش آشتیانی اظهار کرد: نظام ارزشیابی معلم خطاهایی دارد و باید تغییر پیدا کند چرا که نوع فعالیت معلم با کارمند متفاوت است بنابراین نوع ارزشیابی باید تغییر کند و در دستورالعمل جدید باید معلم خودش را در مدرسه ارزیابی کند و در شورای مدرسه ضوابط مورد تایید قرار گیرد البته در کنار این موارد به حقوق دانش آموزان احترام می‌گذاریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حقوق شهروندی، بیان کرد: در این قسمت حقوق فرهنگیان، دانش‌آموزان، اولیا و معلمان را مورد توجه قرار دهیم تا آموزش موثر در فضایی مناسب اتفاق بیفتد و اعتقاد داریم اگر در حین آموزش، دانش آموزان با برخورد نامناسب مواجه شود لذتی از این امر برای آن‌ها وجود ندارد.

تکریم از مقام معلم نباید منحصر به یک هفته خاص شود

اسفندیار چهاربند قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم عنوان کرد: جامعه نیز در قبال معلم تکالیفی دارند و همه سازوکارهایی که در اجتماع وجود دارد برای تکریم مقام معلم تلاش می‌کنند لازم بوده، اما کافی نیست چرا که در طول سال و به طور مستمر این کار باید انجام شود.

چهاربند تصریح کرد: تاثیر رسانه در سند تحول بنیادین نیز مورد توجه قرار گرفته به ویژه رسانه ملی از اهمیت بسزایی برخوردار است در واقع رسانه‌ها می‌تواند با فرهنگ سازی سه رکن دیگر را نیز بیدار کند.

قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم بیان کرد: نگاه به تکریم معلم نگاهی مستمر است و این تکریم صرفا برنامه‌ای تشریفاتی و فرهنگی نیست، تکریم مقام معلم برنامه چند بعدی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که به تناسب وظایف ارکان باید انجام شود.

ممنوعیت فعالیت‌های انتخاباتی معلمان در ساعات کاری

علیرضا کمرئی مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در مورد رویکرد مدارس و معلمان در مسائل انتخاباتی اظهار کرد: ترویج مشارکت در انتخابات از اهداف اصلی بوده تا مردم و واجدین شرایط حضور حداکثری در انتخابات داشته باشند.
 
وی در خصوص فعالیت معلمان برای تبلیغات در این ایام تصریح کرد: بر اساس قانون کسی نمی‌تواند از وقت و امکانات ادارای برای این کار استفاده کند بنابراین معلمان اجازه چنین کاری را ندارند.
 
کمرئی افزود: اما در غیر ساعت درسی معلمان می‌توانند همچون سایر شهروندان در فرآیند‌های انتخاباتی حرکت داشته باشند و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

جزئیات چگونگی تعیین الگوی شهریه مدارس غیر‌دولتی

حسن مسعودی مدیر کل سازمان مدارس غیر‌دولتی با بیان اینکه روند ابلاغ شهریه به مدارس به استناد ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تأسیس و اداره مدارس غیر‌دولتی بر اساس ۷ مؤلفه تعیین می‌شود اظهار داشت: موسسان مدارس بر اساس الگوی شهریه در این ۷ مؤلفه نظرات خود را اعلام می‌کنند و اظهار موسس به آموزش و پرورش منطقه ارجاع داده می‌شود و در این مرحله اعضای دیگر کمیته نظارت منطقه که از جمله مسئول انجمن اولیا و مربیان همچنین منتخب شورای مو‌سسان وجود دارند این خود‌اظهاری را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: بعد از راستی آزمایی چنانچه همه مواردی که موسس در سطح برنامه‌های آموزشی و پرورشی، فعالیت‌های فوق‌برنامه و برنامه‌های اعلام شده بررسی و تأیید شود در مرحله بعدی به شورای نظارت استان فرستاده می‌شود و این شورا بر اساس قاعده تعریف شده برای آن بررسی‌ها را انجام داده و در صورت تأیید به عنوان شهریه نهایی مدرسه اعلام می‌کند.

مدیرکل سازمان مدارس غیر‌دولتی گفت: شهریه نهایی در سامانه الگوی تعیین شهریه درج شده و از این زمان اولیا می‌توانند از مبلغ شهریه مدرسه فرزند خود مطلع شوند و طبق دستورالعملی که از سوی سازمان مدارس و مراکز غیر‌دولتی به مدارس ارسال شده موسسان موظف هستند تا مبلغ نهایی را در معرض دید اولیا قرار دهند.

مسعودی با بیان اینکه شهریه مدارس برای هر مدرسه متناسب با شرایط است اظهار کرد: تعیین شهریه نه به شکل منطقه‌ای و نه به صورت استانی بوده و صرفا شرایط مدرسه و خدمات آن مبلغ نهایی شهریه را مشخص می‌کند.

مابقی معوقات فرهنگیان کِی به حساب واریز می‌شود؟

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد وضعیت پرداخت معلمان حق التدریسی که چندین ماه است حق الزحمه خود را دریافت نکرده اند، اظهار کرد: آموزش و پرورش بخشی از این معوقات را پرداخته کرده است اما بخشی دیگر از آن باقی مانده که باید این مطالبه معلمان را درنظر داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه دستمزد معلمان مبلغی زیادی نیست و باید در پرداخت آن تلاش کنند،ادامه داد: چندین بار مسئولان مربوطه را برای توضیحات و پیگیری مطالبات معلمان به مجلس دعوت کردیم و قول دادند تا هرچه سریعتر معوقات مابقی را پرداخت کنند.  
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد گمانه‌زنی‌های اخیرارتباط بین پرداخت ومعوقات وتبلیغات انتخاباتی  تصریح کرد: پرداخت انجام شده بخشی از حق معلمان بوده که باید پرداخت شود که اگر این امر تداوم داشته باشد روال عادی کار بوده اما اگر قطع شود می توان برداشت های دیگری از این اقدام داشت.

صدور مجوز برای جذب ۱۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش

اسفندیار‌ چهاربند‌ رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات در خصوص تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به تلاش‌های انجام شده تا امروز مجوز جذب ۱۵ هزار نیرو را اخذ کردیم.

وی ادامه داد: از این تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ نفر برای تعهد دبیری در دوره ۴ ساله و ۱۰ هزار نفر در دوره‌های مهارت‌آموزی برای سایر دوره‌های تحصیلی در نظر گرفته شده است و با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده احتمال برگزاری آزمون برای این ۱۰ هزار نفر در خرداد ماه سال جاری میسر شود که این کار مستلزم همکاری سازمان سنجش و سازمان اداری – استخدامی است.

چهاربند تصریح کرد: برای ۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی دبیر نیز آزمون سراسری برگزار شده و باید منتظر دفترچه شماره ۲ باشند تا جذب نیرو در این گروه انجام شود.

تخصیص اعتباریک میلیون تومانی برای خرید کتاب و تجهیز کتابخانه مدارس

مهدی علی‌اکبرزاده مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب اردوهایی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده، گفت: از تاریخ ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت ماه که نمایشگاه کتاب برپا است دانش آموزان می‌توانند در قالب اردوهایی به صورت حضوری در نمایشگاه کتاب حاضر شده و با تازه‌های نشر آشنا شوند.
 
وی ادامه داد: مدارس می‌توانند طی این اردو که موسوم به اردوی همنشینی با کتاب است ضمن خرید کتاب با بهره‌مندی از اعتبار یک میلیون تومانی به تجهیز کتابخانه‌های مدارس بپردازند.
 
مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این اعتبار با مشارکت وزارت ارشاد انجام شده و هزار مدرسه از استان تهران و شهرستان‌های تهران می‌توانند در این طرح شرکت کرده و هر مدرسه تا سقف یک میلیون تومان خریداری کتاب کرده باشند.
 
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد برنامه‌های توانمندسازی علمی و اجتماعی معلمان دوره ابتدایی اظهار داشت: با توجه به اینکه محور اصلی تمام فعالیت‌ها در آموزش ابتدایی جلوگیری از تمرکز گرایی در ستاد و تفویض اختیار به مدیران مدارس است، در حال حاضر طرح کارآمد مسیر مطالعاتی خود را کامل می‌کند تا به عنوان یک اقدام جامع جایگزین کلاس‌های بی ثمر ضمن خدمت شود.
 
وی ادامه داد: براساس این طرح توانمند سازی مدیران با تکیه بر یافته‌های علمی و دیدگاه‌های درس پژوهی درنظردارد تا آموزش‌های لازم را درخصوص دانش، نگرش و مهارت‌های مورد نیاز آموزگاران از طریق مدیران در مدارس به صورت منعطف و با استفاده بهینه از خرد جمعی گفت: فضای گفت وشنود با محوریت نیازهای اصلی هر معلم در مدرسه فراهم شود.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش افزود: در طرح کارآمد رویکرد تمرکزگرایی و مشارکت محوری موردتوجه است و روایت نقش مهمی را در گفت‌وگوهای معلمان با یکدیگر ایفا می‌کند.

راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات پرسنلی معلمان غیردولتی

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات در خصوص وضعیت ثبت اطلاعات پرسنلی معلمان غیردولتی و نظارت بر نیروی انسانی در مدارس غیردولتی بیان کرد: سامانه ای برای تجمیع اطلاعات معلمان این مدارس وجود ندارد البه هماهنگی‌هایی با سازمان مدارس غیردولتی در این زمینه انجام شده است.
 
وی ادامه داد: مدارس غیردولتی فقط برای شهریه مدارس سامانه ثبت اطلاعات دارند و براساس اعلام آمادگی این سازمان از امسال جمع آوری اطلاعات معلمان غیردولتی در دستور کار قرار می گیرد.
 
رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات تصریح کرد: با راه اندازی سامانه برای ثبت و جمع آوری اطلاعات معلمان مدارس غیردولتی امکان رصد و نظارت مستمر برای این گروه از معلمان محقق می شود.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار