مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: ۷۲ بنای تاریخی شامل آب انبار، مسجد مدرسه، حمام موزه سنتی، کاروانسرا آماده بازدید مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: راهنمایان گردشگری در بنا‌های مهم تاریخی استان در نوروز ۹۷، مسافران و گردشگران را راهنمایی کرده و آنان را با تاریخچه، کاربری و سرگذشت این بنا‌ها آشنا می‌کنند.

حضرتی اضافه کرد: برنامه‌های این ایام با شعار' قزوین شاداب، نزدیک‌ترین مقصد گردشگری' برگزار می‌شوند.

وی گفت: همایش نوروز در سپهر فرهنگی ایران، افتتاح موزه آب در آب انبار سردار، جشنواره برکت با هدف معرفی انوان نان‌های سنتی در دولتخانه صفوی، جشنواره شیرینی‌های سنتی و نمایشگاه مردمان لک در خانه زعیم به همراه اولین نمایشگاه گردشگری غذایی در نمایشگاه بین المللی قزوین در کنار ده‌ها برنامه فرهنگی و ورزشی از جمله برنامه‌های حوزه گردشگری در نوروز ۹۷ هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در این ایام همچنین نمایشگاهی با عنوان 'دستبافته‌های سنتی قزوین' در مجموعه مسجد مدرسه حیدریه برپا خواهد شد که از جمله برنامه‌های آن کارگاه زنده رنگرزی است.

حضرتی افزود: در نوروز ۹۷ همچنین نمایشگاهی از آثار هنرمندان قزوین در زمینه صنایع دستی که موفق به دریافت نشان ملی کیفیت کالا شده اند، در خانه تاریخی یزدی برپا می‌شود.

حضرتی در ادامه از برگزاری چند رویداد ورزشی به مناسبت نوروز ۹۷ در قزوین خبر داد و گفت: چوگان و ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلو به پهلو از جمله این رویدادهاست که هر ۳ از ورزش‌های اصیل کشور به شمار می‌روند.

وی، راه اندازی اتوبوس کتاب را از دیگر برنامه‌های نوروزی میراث فرهنگی اعلام کرد و افزود: در قالب این برنامه تور‌های گشت شهری با حضور نویسندگان قزوینی برگزار می‌شود که این افراد در این برنامه خاطرات خود را از بنا‌های تاریخی قزوین بیان و بخشی از آثار خود را نیز در این بین معرفی می‌کنند.

حضرتی همچنین گفت: این برنامه با هدف کمک به رونق گردشگری فرهنگی قزوین انجام می‌شود و همچنین کمک خواهد کرد تا شانس قزوین برای گرفتن عنوان پایتختی کتاب ایران بیشتر شود.

وی اظهار کرد: امسال به مناسبت روز جهانی تئاتر که مصادف با هشتم فروردین ماه است، اجرای برنامه‌های نمایشی در دولتخانه صفوی پیش بینی شده است.

حضرتی همچنین گفت: برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی در بیشتر بنا‌های تاریخی که قابلیت بازدید تعداد زیاد گردشگران را دارند نیز از دیگر برنامه‌های ما در نوروز ۹۷ به شمار می‌روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، ایجاد ۱۶ نوروزگاه در نقاط مختلف استان و اجرای برنامه‌های متنوع شاد و فرهنگی در آن‌ها را از دیگر برنامه‌های نوروز ۹۷ اعلام کرد و گفت: ۱۱ نوروزگاه در شهر قزوین و پنج نوروزگاه نیز در شهرستان‌های استان برپا خواهند شد.

حضرتی با بیان اینکه این نوروزگاه‌ها در شهر قزوین در دولتخانه صفوی، سرای سعدالسلطنه، خانه زعیم، خانه یزدی و محله‌های مختلف شهر از جمله دیمج، راه ری، بلاغی، شیخ آباد، راه کوشک و آخوند برپا می‌شوند، افزود: این نوروزگاه‌ها محلی برای گردهمایی مردم و گردشگران و با هدف ایجاد نشاط اجتماعی شهروندان در نوروز ۹۷ فعالیت خواهند کرد.

حضرتی اضافه کرد: اجرای برنامه‌ها و نمایش‌های شاد از جمله نوروزخوانی و سمنوپزان و موسیقی مقامی و سنتی قزوین و تئاتر خیابانی از جمله برنامه‌های مربوط به این نوروزگاه هاست.

حضرتی، برند سازی جاذبه‌های تاریخی استان را در دستور کار میراث فرهنگی دانست و گفت: البته این موضوع جدیدی نیست و از سال ۷۰ مطرح شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با بیان اینکه در سند آمایش استان قزوین تا قبل از سال ۹۶ تنها به ۲ بخش کشاورزی و صنعت توجه شده بود، افزود: امسال مصوب شد تا این سند مورد بازنگری قرار گرفته و بخش گردشگری نیز به این مجموعه افزوده شود که این کار محقق شد.

انتهای پیام/

۷۲ بنای تاریخی در قزوین مهیا برای گردشگران قزوین

 

 

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.