بازگشت و کوچ بهاره زود هنگام کلنی‌های زنبور عسل به استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیر امور طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از آغاز زود هنگام بازگشت و کوچ بهاره کلنی‌های زنبور عسل به این استان خبر داد.

ابراهیم کوچکی گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود ریزگرد‌ها در مناطق گرمسیری خوزستان، بوشهر و فارس، و به شکوفه نشستن بادامستان‌های چهارمحال و بختیاری، زنبورداران بازگشت خود را زودتر از هر سال به استان آغاز کردند.

وی اضافه کرد: انتقال کلنی زنبورستان‌ها در فصل گل دهی درختان، موجب گرده افشانی باغات و افزایش تولید محصول و شرایط مستعد آب و هوایی استان در فصل بهار و تابستان سبب سرعت رشد تکثیر زنبور و جمعیت کلنی‌ها می‌شود.

کوچکی با بیان وجود حدود ۱۵۰ هزار کلنی زنبور عسل در چهارمحال و بختیاری افزود: در کوچ پاییزه زنبورستان‌ها حدود ۱۰۰ هزار از این تعداد کلنی به مناطق گرمسیری منتقل شده بود.

وی، میزان عسل تولیدی چهارمحال و بختیاری در سال گذشته را بیش از یک هزار تن اعلام کرد و گفت: عسل این استان به دلیل تنوع گیاهی به ویژه گیاهان دارویی شهد خیز، گون زار‌های وسیع، شرایط مساعد آب و هوایی و درصد رطوبت پایین منطقه، دارای کیفیت بسیار خوبی است که بخشی از آن به کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

کوچکی با اشاره به فعالیت بیش از یک هزار و ۲۷۰ بهره بردار در بخش زنبورداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تنها ۲۰ درصد از کلنی‌های زنبور عسل استان زیر پوشش بیمه است.

وی با بیان تأثیر زیاد حوادث طبیعی مانند وزش باد و پدیده ریزگرد‌ها بر تولید کمی و کیفی عسل و درآمد بهره برداران این بخش، از زنبور داران خواست؛ نسبت به بیمه کردن کلنی‌های زنبور عسل اقدام کنند.

انتهای پیام/ز

بازگشت بهاره زود هنگام کلنی‌های زنبور عسل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار