شهرکرد؛

بازگشت ۷۵ هزار کلنی زنبور عسل به چهارمحال و بختیاری

۷۵ هزار کلنی زنبور عسل به مناطق ییلاقی استان چهارمحال و بختیاری بازگشت داده می‌شود.

انتقال ۷۵ هزار کلنی زنبور عسل به چهارمحال و بختیاری
به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ابراهیم کوچکی مدیر امور طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از بازگشت ۷۵ هزار کلنی زنبور عسل از مناطق گرمسیری استان‌های خوزستان، بوشهر و فارس به مناطق ییلاقی این استان خبر داد.
 
وی گفت: ۱۴۹ هزار کلنی زنبور عسل در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از اوایل مهرماه به دلیل سرما و شرایط آب و هوایی فصول پاییز و زمستان، حدود نیمی از آنها که عموماً مربوط به زنبورداران حرفه‌ای است، به مناطق قشلاقی منتقل و با مساعد شدن هوا در فصل بهار، به استان باز گردانده ‌می‌شود.
 
کوچکی اضافه کرد: انتقال زنبورستان‌ها به استان‌های گرمسیری باعث کاهش تلفات و هزینه‌های پرورش، و همچنین رشد سریع و تکثیر کلنی‌های زنبور عسل می‌گردد.
 
وی، میزان عسل تولیدی زنبورداران چهارمحال و بختیاری در سال گذشته را یکهزار و ۱۰۰ تن بیان کرد و افزود: عسل تولیدی این استان به دلیل تنوع گیاهی به ویژه گیاهان دارویی شهد خیز، گون زارهای وسیع، شرایط مساعد آب و هوایی و درصد رطوبت پایین منطقه، دارای کیفیت بسیار خوبی است که بخشی از این محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
 
وی با اشاره به قرار داشتن تنها ۲۰ درصد از کلنی‌های زنبور عسل استان زیر پوشش بیمه افزود: حوادث طبیعی مانند وزش باد و پدیده ریزگرد‌ها بر تولید کمی و کیفی محصول و درآمد بهره برداران تأثیر زیادی دارد.
 
به گفته کوچکی؛ زنبورداری در چهارمحال و بختیاری، زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و ۴۱۱ بهره بردار را فراهم کرده است.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار