یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: در مذاکره واشنگتن و پیونگ یانگ نقش چین و روسیه بسیار مهم است.

مذاکره پایان کرهاسماعیل بشری کارشناس مسائل شرق آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به فراهم شدن زمینه گفت‌وگو بین آمریکا و کره شمالی در اردیبهشت سال آینده، اظهار کرد: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد این مذاکرات روند عادی خود را طی خواهد کرد، اما باید دید در کجا این دیدار دیپلماتیک اتفاق خواهد افتاد و در عین حال دستورکاری که برای مذاکرات تعیین می‌شود مهم و تاثیرگذار است.

کارشناس مسائل شرق آسیا اظهار کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که کره شمالی چقدر حاضر به انعطاف پذیری در مذاکره با آمریکا است، اما تا کنون بر مبنای سوابق گفت‌وگو  و مذاکره میان دو کشور یکی اصرار به حفظ توانمندی‌های هسته‌ای خود داشته و دیگری بر تعلیق تمام فعالیت‌های هسته‌ای طرف مقابل تاکید کرده است، تا جایی که برد موشک‌های پیونگ یانگ نیز مورد انتقاد طرف آمریکایی قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه هر دو طرف دارای مواضع کاملا متضاد هستند، تصریح کرد: آمادگی آمریکا و کره شمالی برای عقب نشینی از مواضع خود در مسیر مذاکره کاملا تعیین کننده است زیرا دو طرف برای کسب امتیاز وارد گفت‌وگو می‌شوند.

بشری گفت: این امیدواری وجود دارد که مسئله کره شمالی به سمت حل و فصل دیپلماتیک حرکت کند و به هر حال وضعیت نسبت به گذشته مثبت‌تر ارزیابی می‌شود. 

وی تصریح کرد: امتیازی که قرار است برای کره شمالی در این مذاکرات در نظر گرفته شود مربوط به کاهش سطح تحریم‌ها است اما اینکه در روزهای آینده چه امتیازات اقتصادی به آنها داده خواهد شد که مشوق خوبی برای پیونگ یانگ باشد منوط به صداقت طرفین به خصوص آمریکا است، چرا که بر حسب تاریخ هر گاه مذاکراتی بین دو کشور اتفاق افتاده با کارشکنی یکی از طرفین به شکست انجامیده است. 

بشری در پایان خاطرنشان کرد: باید نقش چین و روسیه را در روند مذاکرات آمریکا و کره شمالی مورد توجه قرار داد که آیا اقداماتی برای بهبود روند مذاکرات انجام می‌دهند و یا برعکس مانع از پیشروی این بازی دیپلماتیک می شوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار