سی ان ان در مطلبی نوشت در حالی که دیدار احتمالی میان رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور آمریکا فرصت‌های بسیاری ایجاد خواهد کرد، شکست آن به همان مقدار می‌تواند رعب‌آور باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سی ان ان، انتشار خبر غافلگیرکننده احتمال دیدار کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به این معنی است که دو مقام مسئول که کمتر از 6 ماه گذشته به نظر می‌آمد به جنگ هسته‌ای متوسل خواهند شد برای نخستین بار در تاریخ با یکدیگر گفتگو خواهند کرد. تاکنون هیچ کدام از روسای جمهور آمریکا با هیچ کدام از رهبران کره شمالی دیدار نکرده اند.

این همان رهبر کره شمالی است که ترامپ را «پیر خرفت» خوانده بود و علی‌رغم هشدارها، به آزمایش‌های موشکی خود ادامه داد و تهدید کرد در صورت انجام اقدامات تحریک آمیز از جانب آمریکا، می‌‎تواند به خاک این کشور حمله کند.

همچنین این همان ترامپ است که رهبر کره شمالی را «مرد موشکی کوچک» خوانده بود و هشدار داده بود در صورت ادامه آزمایش‌های موشکی کره شمالی، با این کشور با «آتش و خشم» پاسخ خواهد داد. وی همچنین گفته بود دکمه هسته‌ای روی میز کارش از دکمه‌ای که در اختیار کیم جونگ-اون قرار دارد، بزرگتر است.

همچنان جزئیات بیشتری به جز اینکه این دیدار قرار است پیش از ماه مه انجام شود، منتشر نشده است. با توجه به سابقه درگیری‌های لفظی میان سران آمریکا و کره شمالی، به نظر می‌رسد این دیدار شباهت بیشتری به یک برنامه تلویزیونی داشته باشد که در آن، دو رقیب دیرینه با یکدیگر گلاویز می‌شوند.

موضوع این است که مسئله مورد بحث، تسلیحات هسته‌ای و مرگبارترین نیروی شناخته شده از جانب انسان خواهد بود. در صورتی که این دیدار جنجالی چه پیش از انجام آن، چه در حین دیدار و چه در پی انجام آن، موفقیت آمیز نباشد، پیامدهای آن بسیار رعب‌‌آور خواهد بود.

یکی از مسائلی که نگرانی‌ها را تشدید می‌کند این است که دو کشوری که همواره لحنی خصمانه نسبت به یکدیگر داشته اند، به یکباره پذیرفته اند با یکدیگر در سطح مقامات بلندپایه دیدار کنند.

برخی از افراد بدبین در آمریکا بر این باورند که کیم جونگ-اون قصد دارد سناریویی را ایجاد کند که در آن، کره شمالی و آمریکا در چشم جهان برابر به شمار بروند. برخی نیز معتقدند کیم قصد دارد در این دیدار رو در رو، از ترامپ هوشمندانه‌تر عمل کند و به توافقی دست یابد که به نفع کره شمالی تمام شود.

صرف‌نظر از انگیزه‌های احتمالی ترامپ و کیم، تنها مسئله بدیهی در این دیدار، فرصت‌ها و نیز خطرهای بسیار زیاد آن است.

پرسش این‌جاست که آیا ترامپ و کیم جونگ-اون در دیدار خود، حملات لفظی را کنار خواهند گذاشت و تلاش برای حصول نتیجه‌ای قابل تامل را آغاز خواهند کرد و یا بار دیگر بر سر این‌که دکمه هسته‌ای کدام‌یک بزرگتر است بحث خواهند کرد؟

پاسخ به این پرسش، نه تنها برای آمریکا بلکه برای تمام جهان تعیین کننده خواهد بود.

انتهای پیام/

گزارش سی ان ان درباره نتایج احتمالی دیدار ترامپ و کیم جونگ-اون

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار