معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان گفت: ناپایداری در تولید اراضی دیم مهمترین چالش دیمات استان کردستان است و عدم تثبیت درآمد کشاورزی به این مفهوم که دیم‌کار ما چشم به آسمان می‌دوزد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛ حسین فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان پیش از ظهر امروز در چهارمین همایش ملی انرژی محیط زیست، کشاورزی، معماری پایدار در دانشگاه آزاد در سنندج، گفت: زراعت گندم در استان کردستان در سطحی معادل 500 هزار هکتار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نخود در سطحی معادل 100 هزار هکتار و جو در سطحی معادل 23 هزار هکتار در استان ما کشت می‌شود، بیان کرد: سالانه سطحی معادل 300 تا 350 هزار هکتار از اراضی دیم استان به آیش اختصاص داده شده است.

فیروزی با بیان اینکه ناپایداری در تولید اراضی دیم مهمترین چالش دیمات استان کردستان است، گفت: عدم تثبیت درآمد کشاورزی به این مفهوم که دیم‌کار ما چشم به آسمان می‌دوزد اگر بارندگی بود تولید و درآمد افزایش پیدا می‌کند و اگر طبیعت ساز مخالف زد تولید و درآمد کاهش پیدا می‌کند از چالش‌های جدی در این حوزه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با بیان اینکه آمار بلند مدت شهر سنندج از سال 40 تا 92 نشان دهنده این است که بارندگی در این شهر با شیب کاهش 54.3 میلی‌متر در سال و متوسط دما با افزایش 03.0 درجه‌ای در سال روبرو بوده است.

 وی خاطرنشان کرد: این یعنی کاهشی معادل 184 میلی‌متر بارندگی و افزایش معادل 56.1 درجه حرارت افزایش یک درجه متوسط دما یعنی کاهش 13 درصدی منابع طبیعی که تهدید بزرگی است.

 فیروزی اضافه کرد: براساس برخی پیش‌بینی‌ها تا سال 2080 متوسط دما در ایران 3 تا 4 درجه افزایش می‌یابد و این فاجعه بزرگ برای بخش کشاورزی، پوشش گیاهی و به تبع آن محیط زیست استان خواهد بود.

 وی به کشاورزی حفاظتی و تاثیرات آن در اقتصاد و پایداری محیط زیست اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین ارکان اجرای این طرح انجام تحقیقات کشاورز محور با مشارکت کشاورزان در اراضی آن‌ها است.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان اضافه کرد: برتری قابل توجه ارقام واریته‌های جدید گندم نسبت رقم شاهد به طور متوسط 365 کیلوگرم در هکتار و این یعنی تولید ثروتی معادل  78 میلیاردتومان در سطح معادل 200 هزار هکتار که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه سطح اجرایی پروژه  کشاورزی حفاظتی 17 هزار و 500 هکتار است، اظهار کرد: در سال 1400قرار است 342 هزار امسال در بیش از یک‌هزار و 800 هکتار نخود به صورت کشت پاییزه اجرا می‌شود.

 وی با بیان اینکه میزان کشت پاییزه نخود چهار برابر سال‌های گذشته است، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از این کشت تحت سیستم کشاورزی حفاظتی است.

انتهای پیام/ د م

اجرای پروژه کشاورزی حفاظتی 17.5 هزار هکتار اراضی کردستان

 

برچسب ها: محیط زیست ، کارشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.